Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRONIKA Usměrňovače – filtrace napětí. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceFiltry.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_16.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII ZAPOJOVÁNÍ STABILIZÁTORŮ.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Senzory pro EZS.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Zpětná vazba v zesilovačích 2
Elektronické zesilovače
Proudové chrániče.
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
VY_32_INOVACE_Rypkova_ Oscilátory
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
Tranzistorový zesilovač
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní zapojení zesilovačů
ELEKTRONIKA Unipolární tranzistor
Základní logické funkce
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F8. Vl
Název projektu: Moderní výuka s využitím ICT
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslicová technika.
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Fázorové diagramy v obvodech střídavého proudu
Obor: Elektrikář Ročník: 1. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Digitální učební materiál
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity
Regulátory integrační
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál
Měřící zesilovače.
Analogové násobičky.
Rezistory a jejich řazení.
Logické funkce a obvody
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Digitální učební materiál
TRANZISTOROVÝ JEV.
Závislost elektrického odporu
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: Technické aplikace Ročník: 3 Téma: Základní zapojení tranzistorů jako zesilovací a spínací součástky Tematický okruh: Lineární součástky elektronických obvodů Jméno autora: Miroslav Široký Datum tvorby: březen 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_TAP3_SR019 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_TAP3_SR019 Anotace: Základní zapojení tranzistorů jako zesilovací a spínací součástky – princip, vlastnosti a využití

Základní zapojení tranzistoru: SE, SB, SC [1]

Základní zapojení tranzistorů jako zesilovací a spínací součástky Tranzistor jako spínač Když tranzistor zapojíme podle schématu, bude malý proud tekoucí do báze IBE určovat, jestli bude sepnut větší proud ICE tekoucí ze zdroje skrz žárovku do kolektoru: [2] [3]

Aby tranzistor spínal a vypínal kolektorový proud, stačí do báze pustit výrazně menší proud.

Zapojení tranzistoru jako zesilovače Ve třech následujících zapojeních přidáme k tranzistoru několik rezistorů a kondenzátorů, aby obvod sloužil jako napěťový a nebo proudový zesilovač. Zesilovač se společným emitorem Toto zapojení má velké proudové i napěťové zesílení. Používá se nejčastěji. Nejdříve nastavíme tzv. pracovní bod tranzistoru.

R1 - aby protékal malý proud rezistorem do báze R3 - aby na kolektoru byla zhruba polovina napětí zdroje [4] [5]

Nyní protéká malý bázový proud a na βkrát větší kolektorový proud Nyní protéká malý bázový proud a na βkrát větší kolektorový proud. Když na vstup připojíme signál: 1) Signál prochází skrz C1 a chce projít bází na zem. Přitom se přičítá k malému bázovému proudu, který teče trvale skrz R1. 2) Při zvětšení signálu tekoucího skrz bázi tranzistor propustí větší proud na kolektoru. Vzroste úbytek napětí na R3, poklesne napětí na výstupu. 3) Tím se zvětší napětí na R4 a poklesne napětí na výstupu. Vzrůst napětí na R4 ale brání bázovému proudu - takto je vytvořena zpětná vazba, která způsobí, že výsledné napěťové zesílení je poměr R3/R4. Protože výstupní signál odebíráme za odporem, je převrácený oproti vstupu. Třeba u zvuku to vůbec nevadí.

Napěťový zesilovač se společnou bází Všechen proud výstupního signálu je tvořen proudem vstupního signálu. Toto zapojení tedy zesiluje jen napětí. Lze je použít i pro vysoké frekvence (~200 MHz). [6] [7]

Proudový zesilovač se společným kolektorem Vstupní signál zde v klidovém stavu musí procházet rezistorem R3. To ale znamená, že na výstupu musí být napětí o trochu menší než na vstupu! Pokud na výstupu odebíráme proud, sníží se na něm napětí, umožní to větší průtok bázového proudu a ten okamžitě zvýší průtok kolektorového proudu. Tím se pokles napětí hned vyrovná. V tomto zapojení se nezesílí napětí, ale jen proud. Napětí na výstupu zesilovače sleduje napětí na vstupu. Proto se zapojení se společným kolektorem často označuje jako emitorový sledovač. Tento zesilovač je řízen jen velmi malým proudem. [8]

[9]

Zdroje [1]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://www.barts.cz/index.php/elektronika/obvody/10-zesilovace1 [2]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://cs.wikibooks.org/wiki/Praktick%C3%A1_elektronika/BJT_Tranzistory#Nej.C4.8Dast.C4.9Bj.C5.A1.C3.AD_zapojen.C3.AD_tranzistoru_jako_zesilova.C4.8De [3]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://cs.wikibooks.org/wiki/Praktick%C3%A1_elektronika/BJT_Tranzistory#Nej.C4.8Dast.C4.9Bj.C5.A1.C3.AD_zapojen.C3.AD_tranzistoru_jako_zesilova.C4.8De [4]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://cs.wikibooks.org/wiki/Praktick%C3%A1_elektronika/BJT_Tranzistory#Nej.C4.8Dast.C4.9Bj.C5.A1.C3.AD_zapojen.C3.AD_tranzistoru_jako_zesilova.C4.8De [5]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://cs.wikibooks.org/wiki/Praktick%C3%A1_elektronika/BJT_Tranzistory#Nej.C4.8Dast.C4.9Bj.C5.A1.C3.AD_zapojen.C3.AD_tranzistoru_jako_zesilova.C4.8De [6]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://cs.wikibooks.org/wiki/Praktick%C3%A1_elektronika/BJT_Tranzistory#Nej.C4.8Dast.C4.9Bj.C5.A1.C3.AD_zapojen.C3.AD_tranzistoru_jako_zesilova.C4.8De [7]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://cs.wikibooks.org/wiki/Praktick%C3%A1_elektronika/BJT_Tranzistory#Nej.C4.8Dast.C4.9Bj.C5.A1.C3.AD_zapojen.C3.AD_tranzistoru_jako_zesilova.C4.8De

[8]. In: [online]. [cit. 2013-03-15]. Dostupné z: http://cs. wikibooks