SPS-DK-P003-Hinduismus HINDUISMUS.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Advertisements

HMOTNÁ ODPOVĚDNOST PRACOVNÍKŮ HMOTNÁ ODPOVĚDNOST - jde o odpovědnost za schodek na svěřených hodnotách, které je zaměstnanec povinen vyúčtovat - schodek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda Název: VY_52_INOVACE_1502_Indie Téma: Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK Č. DUMu: VY_32_INOVACE_13_holocaust Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Odkud se berou peníze v rozpočtu
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Regenerační přípravky I.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Informace a informační zdroje
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mimoevropské literatury
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_3-35_ OpakovánÍ Starověká Palestina, INDIE, Čína.
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_02_Zlomky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice
DĚJEPIS = HISTORIE. DĚJEPIS = HISTORIE HISTORIE je věda, která se zabývá vývojem lidské společnosti (= dějinami) od vzniku člověka až po současnost.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Filozofie staré Indie.
Rozmnožování organismů
Diferencované stravování
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

SPS-DK-P003-Hinduismus HINDUISMUS

Světová nÁboženství HINDUISMUS Obr. 1: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_religions_CZE.PNG>

Hinduismus - vznik Vznikl v Indii – jde o jedno z nejstarších dosud existujících náboženství. Kolem poloviny 2.tisíciletí př.n.l. začal ze severu Indii dobývat národ tzv. Arjú .Árijská kolonizace probíhala postupně několik století. Proces podmaňování původního obyvatelstva byl dokončen v 5.století př.n.l. Přibližný počet stoupenců 0,9 miliardy.

Védy Árjové vytvořili monumentální soubor spisů. Védy – soubor veškerého tehdejšího vědění, základem teologické vědění. Rgvéd – véd veršů a chvalozpěvů Sámavéd – véd písní a vědění o melodiích Jadžurvéd – véd o obětních formulích knězů Atharvavéd – véd o magických formulích

Každý véd má 4 části: mantry – hymny, modlitební formule bráhmany – návody ke správnému používání těchto formulí při obřadu áranjaky – „lesní texty“ určené pro poustevníky upanišády – tajné nauky

Váránasí (Indie, řeka Ganga) poutní místo hinduistů

Hinduismus - védský óm – symbol nejvyššího božství; zvuk, který stvořil svět

Kastovní systém: Kastovní systém (uzavřený systém). Indický termín pro kastu je varna. bráhmani kšátrijové vaišjové šúdrové Úplně nejníže se nachází skupina domorodců, kteří si podrželi víru ( otroci, zajatci) – párjové (nečistí, zapuzení, nedotknutelní).

ZÁKLADNÍ POJMY A KONCEPCE VYSVOBOZENÍ Z KOLOBĚHU ŽIVOTŮ BRAHMA = nejvyšší bůh, univerzální podstata vesmíru, základní, neomezená, nestvořená, všezahrnující realita, tvůrčí princip světa, velká duše světa, která spočívá v sobě samé, z níž vše vyšlo a v níž vše spočívá. DHARMA = je univerzální řád světa („jak se věci mají“), princip, který udržuje odvěký spravedlivý řád (vnitřní zákon, který musí být následován, jestliže individuální život má být v souladu s přírodními zákony a univerzální podstatou bytí). MÁJÁ = iluze, trik, přelud, který zmate člověka tak, že si myslí, že štěstí lze najít uspokojením tužeb hmotného světa, který je ve skutečnosti pomíjivý a plný utrpení.

KARMA = zákon příčiny a následku činů; energie činů; souhrn všech následků činů v minulosti, které musejí být vyřešeny; následky činů v minulosti, které působí v tomto životě, činy v současnosti, které dávají vznik následkům v budoucnosti. Víra v REINKARNACI = převtělování. Podstatné je poznání: ať člověk koná dobro či zlo – dokud lpí na iluzi materiálního světa – touha po vlastní individuální existenci a lpění na výsledcích svých činů – povede k růstu karmy – a k dalším zrozením. MÓKŠA = vysvobození ze samsáry: Podmínkou vysvobození je, aby člověk zanechal jednání, vzdal se sebe sama, překonal vůli k životu – ASKEZE. Vědění, pochopení: k spasení dospěje pouze ten, kdo zná to, co je nepomíjející. A vědění není nic jiného než sjednocení s átmanem.

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Shiva_Ratri_.jpg>

[cit. 2010-11-11]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:MandalaSable2008-12.JPG>

Literatura: KNIPE, M. D. Hinduismus. Experimenty s posvátnem. 1. vyd. Praha : Prostor, 1997. ISBN 8085190575. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HinduismSymbol.PNG