Matematické vzdělávání podle stupňů KMT/DIZ1 Matematické vzdělávání podle stupňů a typů škol (MŠ, 1. st., 2. st.) (ZŠ, gymnázium) 561/2004Sb. §7 (3) Druhy škol jsou mateřská škola, základní škola, střední škola (gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště), konzervatoř, vyšší odborná škola, základní umělecká škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky. ISCED – mezinárodní klasifikace vzdělávání (International Standard Classification of Education) ZŠ – ISCED 2A
(specifikace obsahu mat.vzdělání) CO se kde učí - MŠ (specifikace obsahu mat.vzdělání) dáno RVP PV MŠ očekávané výstupy chápe základní číselné a matematické pojmy, souvislosti, využívá je (porovná, uspořádá, třídí podle pravidla) orientuje v počtu do 6, číselná řada do 10 (více, méně) chápe elementární prostorové a časové pojmy manipulativní činnosti RVP PV (Výňatek) kompetence k řešení problémů - při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích - zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti - rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit očekávané výstupy - chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.) - chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi apod.), elementární časové pojmy (teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro, léto, podzim, zima, rok), orientovat se v prostoru i v rovině, částečně se orientovat v čase
(specifikace obsahu mat.vzdělání) CO se kde učí - 1.st. ZŠ (specifikace obsahu mat.vzdělání) 1. stupeň ZŠ (RVP ZV, vzdělávací obor tematické okruhy (obsah) Matematika a její aplikace) číslo a početní operace přirozená čísla, zobrazení na ose, jejich uspořádání, operace zpaměti\\ K a A +, ∙ , , odhad, zlomek jako část celku, desetinné číslo, na ose závislosti, vztahy, práce s daty orientace v čase, převody jednotek, doplňování schémat\\ vyhledání dat, sestavení tabulek, diag. - možná jednotná výchova – nevyhraněné zájmy, výchovu a vzdělání neovlivňuje příprava na budoucí povolání. ad1. pojem číslo, pamětné a písemné počítání v N, vlastnosti operací s čísly aritmetické operace ve třech složkách (dovedu sečíst, chápu algoritmus, chápu význam – propojení s realitou) 1.rok – zpaměti, bez přechodu 0-10,10-20, zápisy <,>,=, zaokrouhluje, odhaduje. na druhém stupni navazuje téma číslo a proměnná ad2. závislosti, práce s daty sestaví tabulku a diagram 1. rok – časové údaje – orientuje se,
(specifikace obsahu mat.vzdělání) CO se kde učí - 1.st. ZŠ (specifikace obsahu mat.vzdělání) 1. stupeň ZŠ (RVP ZV) tematické okruhy (obsah) geometrie v rovině a prostoru popis útvarů, reprezentace reálnými předměty, porovnání velikosti útvarů, odhad délky úsečky vymodelování souměrných útvarů\\ narýsuje základní útvary, grafický součet a rozdíl úseček, lomená čára, obvod mnohoúhelníku, konstrukce a , obsah útvaru ve čtvercové síti, osová s. nestandardní aplikační úlohy řady, magické čtverce, prostorová představivost, SÚ ad3. poznání útvarů, určit útvary, modelovat, znázorňovat 1. rok – čtverec, obdélník, trojúhelník, kruh, krychle, kvádr, koule, válec, orientace v prostoru ad4. rozvoj logického myšlení rozvoj finanční gramotnosti (peníze, způsoby placení
(specifikace obsahu mat.vzdělání) CO se kde učí - 2.st. ZŠ (specifikace obsahu mat.vzdělání) 2. stupeň ZŠ, nižší gymnázium (RVP ZV) číslo a proměnná závislosti, vztahy, práce s daty operace v Z a Q, ( )2, , dělitelnost v N, odhady a zaokrouhlování, vyjádření vztahu části a celku (zlomkem, poměrem, des.čísl., %), měřítko, aplikační úlohy na %, matematizace pomocí proměnných, hodnota výrazu, operace s polynomy, rovnice a jejich soustavy četnost, aritmetický průměr, soustava souřadnic, přímá a nepřímá úměrnost, lineární funkce rozdílné zájmy a schopnosti žáků, úvahy o budoucím povolání další předměty – cvičení z M, M-F seminář/praktikum,
(specifikace obsahu mat.vzdělání) CO se kde učí - 2.st. ZŠ (specifikace obsahu mat.vzdělání) 2. stupeň ZŠ, nižší gymnázium (RVP ZV) - geometrie v rovině a prostoru nestandardní aplikační úlohy a problémy shodnost a podobnost, typy úhlů, poloha přímek v rovině, vzdálenost bodu od přímky, Pythagorova věta, kvádr, krychle, válec, jehlan, kužel, komolý hranol, konstrukční úlohy, MBDV, osová a středová souměrnost číselné a logické řady, netradiční geometrické úlohy
(specifikace cílů v různých typech škol) CO JE KDE CÍLEM (specifikace cílů v různých typech škol) ZŠ 1. osvojení metod pro řešení praktických situací (vzorce pro výpočty objemů, formulace problémů) 2. vytvoření základů pro další studium (rozvoj logického myšlení, užití symbolů, zdůvodňování, početní postupy) gymnázium příprava na další studium teoretické základy cíle (dle Květoně) dle RVP ZV - utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání (obecně – nejen pro M) využívání matematických poznatků a dovedností v praktických činnostech – odhady, měření a porovnávání velikostí a vzdáleností, orientace funkce – všeobecně vzdělávací předmět, tj. soustavně upevňuje, doplňuje, rozšiřuje, prohlubuje vědomosti, (x SOŠ též průprava – M je aparát pro popis jevů a závislostí)