KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu Vyučovací hodina struktura typy
KDO a CO ovlivňuje přípravu na vyučování Mikulčák I, 1964 příprava na vyučování – plánování výchovné a vzdělávací práce (kap.9) příprava na hodinu – kap. 6
KDO a CO ovlivňuje přípravu na vyučování KDO CO MŠMT Národní program - principy kurikulární vzdělávání politiky 561/2004 Sb. - „školský zákon“ NÚV RVP - povinný OBSAH, ROZSAH PODMÍNKY vzdělávání NÚV Standardy ZV - ilustrativní úlohy škola ŠVP - DÉLKA, FORMA, OBSAH, ČASOVÝ PLÁN vzdělávání škola učební osnovy - rozčlenění obsahu do vyučovacích předmětů učitel celoroční tematický plán Kurikulární dokumenty – veřejné dokumenty pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost Národní program vzdělávání ČR (Bílá kniha), http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf Dokument formuje vládní strategii v oblasti vzdělávání v podobě (1) myšlenkových východisek, (2) obecných záměrů a rozvojových programů směrodatných pro vývoj vzdělávací soustavy. Strategie odráží celospolečenské zájmy a dává konkrétní podněty k práci škol. Zároveň je otevřeným materiálem, který by měl být v pravidelných intervalech kriticky zkoumán a v souladu se změnami společenské situace revidován a obnovován. RVP -vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě; -vycházejí z koncepce celoživotního učení; -formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání; -podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání.
tematický celek 1 tematický celek 2 …… tematický celek n Tematický plán tematický celek 1 tematický celek 2 …… tematický celek n vyučovací hodina 1 vyučovací hodina 1 vyučovací hodina 2 vyučovací hodina 2 ……..…………………… ……………………………… vyučovací hodina k vyučovací hodina m
- učebních osnov (charakteristika předmětu, kompetence,…) Tematický plán Z čeho vychází - učebních osnov (charakteristika předmětu, kompetence,…) učebního plánu (počet hodin v jednotlivých ročnících) Co obsahuje témata učiva časový plán výuky rozvíjené kompetence očekávané výstupy RVP a ŠVP mezipředmětové vazby, průřezová témata učebnice používané při výuce Učební plán RVP (RUP – rámcový učební plán) – obsahuje počty hodin (15.11.2015 - NĚKDY je v metodických příručkách k učebnicím
Rozvržení tematického celku do vyučovacích hodin Z čeho vychází - učebních osnov ze zpracování tématu v učebnici z metodické příručky Co obsahuje rozdělení tématu do hodin (střídání výkladu max. 2/3 a procvičení min. 1/3 hodin) předpokládané termíny písemek a jejich oprav vhodná literatura potřebné pomůcky
Vyučovací hodina v matematice = základní organizační forma vyučování, v níž jsou plněny cíle a úkoly vyučování. prvky vyučovací hodiny - nové učivo a jeho výklad - upevnění nového učiva - řešení úloh a cvičení - opakování dříve probraného učiva - kontrola výsledků DÚ, zadání DÚ - prověřování a hodnocení VDN žáků
typy vyučovacích hodin (podle cíle) Vyučovací hodina typy vyučovacích hodin (podle cíle) h. počátečního osvojování vědomostí hodiny nových vědomostí h. formování dovedností a návyků aplikací vědomostí procvičovací hodiny hodiny samostatné práce hodiny aplikací matematiky h. celkového upevnění znalostí prostřednictvím zobecňujícího opakování h. závěrečné kontroly a hodnocení VDN hodiny písemných prací 50% všech hodin jsou hodiny počátečního osvojování Ad 1 – h. kombinované - h. nových vědomostí podle didaktické funkce (Horák, F., Didaktika základní a střední školy, SPN, 1985) h. přípravy žáků na osvojování nových vědomostí nebo dovedností h. osvojování nových vědomostí h. opakování a upevňování vědomostí h. vytváření a upevňování dovedností h. použití vědomostí a dovedností v praxi h. zkoušení a hodnocení (diagnostické) h. kombinované
Příprava na vyučovací hodinu Fáze přípravy Teoretická Jaký tematický celek se probírá Na jaké znalosti a dovednosti se navazuje Co se k tomu potřebuje - předchozí příprava, tematický plán stanovení typu hodiny (výklad nového učiva, procvičovací hodina, opakovací hodina, testovací hodina) výchovně vzdělávací strategie (frontální, skupinová, práce ve dvojicích, samostatná práce, hry a soutěže, testy) didaktická analýza Příprava - Tvůrčí a sebeobohacující činnost vedoucí k nejlepšímu splnění cílů výuky matematiky Didaktická analýza – rozbor obsahu konkrétní učební látky. a) pojmová analýza – napojení se starými pojmy (konstruktivismus) b) operační analýza – rozbor činností žáků, co budou dělat, aby to pochopili C) analýza z hlediska mezipředmětových vztahů Zdroj: PASCH,M a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.Portál: Praha, 1998. ŠVEC,V a kol. Příprava učitele na vyučování. In: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2004
Příprava na vyučovací hodinu Písemná Úvod (základní informace o vyučovací hodině) - předmět, ročník, tematický okruh - výstupy RVP a ŠVP vzdělávací strategie rozvíjené kompetence, učebnice, pomůcky Hlavní část (kompletní struktura plánované hodiny) časové rozložení hodiny výsledky úloh metodické postupy zadání DÚ motivační otázky náměty na ZK zadání krátkých PP Závěr Horák, F. (Didaktika základní a střední školy, str. 240) základní údaje /datum, třída, vyučovací předmět, číslo vyučovací hodiny) téma cíl hodiny informace obsahové , metodické , pracovní (obsah a průběh hodiny) použité pomůcky zhodnocení hodiny