KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Didaktické prostředky
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
InspIS ŠVP pro ZV, SV.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY I
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Didaktika geografie.
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Školské dokumenty. Osnovy Dříve dány centrálně. Jednotné pro všechny pro všechny školy daného typu. Od roku 2007 si osnovy vytváří každá škola na základě.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Didaktické prostředky
Obecná didaktika ÚVOD.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Kurikulum: obsah školní edukace
Téma 8. ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu Vyučovací hodina struktura typy

KDO a CO ovlivňuje přípravu na vyučování Mikulčák I, 1964 příprava na vyučování – plánování výchovné a vzdělávací práce (kap.9) příprava na hodinu – kap. 6

KDO a CO ovlivňuje přípravu na vyučování KDO CO MŠMT Národní program - principy kurikulární vzdělávání politiky 561/2004 Sb. - „školský zákon“ NÚV RVP - povinný OBSAH, ROZSAH PODMÍNKY vzdělávání NÚV Standardy ZV - ilustrativní úlohy škola ŠVP - DÉLKA, FORMA, OBSAH, ČASOVÝ PLÁN vzdělávání škola učební osnovy - rozčlenění obsahu do vyučovacích předmětů učitel celoroční tematický plán Kurikulární dokumenty – veřejné dokumenty pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost Národní program vzdělávání ČR (Bílá kniha), http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf Dokument formuje vládní strategii v oblasti vzdělávání v podobě (1) myšlenkových východisek, (2) obecných záměrů a rozvojových programů směrodatných pro vývoj vzdělávací soustavy. Strategie odráží celospolečenské zájmy a dává konkrétní podněty k práci škol. Zároveň je otevřeným materiálem, který by měl být v pravidelných intervalech kriticky zkoumán a v souladu se změnami společenské situace revidován a obnovován.  RVP -vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě; -vycházejí z koncepce celoživotního učení; -formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání; -podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání.

tematický celek 1 tematický celek 2 …… tematický celek n Tematický plán tematický celek 1 tematický celek 2 …… tematický celek n vyučovací hodina 1 vyučovací hodina 1 vyučovací hodina 2 vyučovací hodina 2 ……..…………………… ……………………………… vyučovací hodina k vyučovací hodina m

- učebních osnov (charakteristika předmětu, kompetence,…) Tematický plán Z čeho vychází - učebních osnov (charakteristika předmětu, kompetence,…) učebního plánu (počet hodin v jednotlivých ročnících) Co obsahuje témata učiva časový plán výuky rozvíjené kompetence očekávané výstupy RVP a ŠVP mezipředmětové vazby, průřezová témata učebnice používané při výuce Učební plán RVP (RUP – rámcový učební plán) – obsahuje počty hodin (15.11.2015 - NĚKDY je v metodických příručkách k učebnicím

Rozvržení tematického celku do vyučovacích hodin Z čeho vychází - učebních osnov ze zpracování tématu v učebnici z metodické příručky Co obsahuje rozdělení tématu do hodin (střídání výkladu max. 2/3 a procvičení min. 1/3 hodin) předpokládané termíny písemek a jejich oprav vhodná literatura potřebné pomůcky

Vyučovací hodina v matematice = základní organizační forma vyučování, v níž jsou plněny cíle a úkoly vyučování. prvky vyučovací hodiny - nové učivo a jeho výklad - upevnění nového učiva - řešení úloh a cvičení - opakování dříve probraného učiva - kontrola výsledků DÚ, zadání DÚ - prověřování a hodnocení VDN žáků

typy vyučovacích hodin (podle cíle) Vyučovací hodina typy vyučovacích hodin (podle cíle) h. počátečního osvojování vědomostí hodiny nových vědomostí h. formování dovedností a návyků aplikací vědomostí procvičovací hodiny hodiny samostatné práce hodiny aplikací matematiky h. celkového upevnění znalostí prostřednictvím zobecňujícího opakování h. závěrečné kontroly a hodnocení VDN hodiny písemných prací 50% všech hodin jsou hodiny počátečního osvojování Ad 1 – h. kombinované - h. nových vědomostí podle didaktické funkce (Horák, F., Didaktika základní a střední školy, SPN, 1985) h. přípravy žáků na osvojování nových vědomostí nebo dovedností h. osvojování nových vědomostí h. opakování a upevňování vědomostí h. vytváření a upevňování dovedností h. použití vědomostí a dovedností v praxi h. zkoušení a hodnocení (diagnostické) h. kombinované

Příprava na vyučovací hodinu Fáze přípravy Teoretická Jaký tematický celek se probírá Na jaké znalosti a dovednosti se navazuje Co se k tomu potřebuje - předchozí příprava, tematický plán stanovení typu hodiny (výklad nového učiva, procvičovací hodina, opakovací hodina, testovací hodina) výchovně vzdělávací strategie (frontální, skupinová, práce ve dvojicích, samostatná práce, hry a soutěže, testy) didaktická analýza Příprava - Tvůrčí a sebeobohacující činnost vedoucí k nejlepšímu splnění cílů výuky matematiky Didaktická analýza – rozbor obsahu konkrétní učební látky. a) pojmová analýza – napojení se starými pojmy (konstruktivismus) b) operační analýza – rozbor činností žáků, co budou dělat, aby to pochopili C) analýza z hlediska mezipředmětových vztahů Zdroj: PASCH,M a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.Portál: Praha, 1998. ŠVEC,V a kol. Příprava učitele na vyučování. In: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2004

Příprava na vyučovací hodinu Písemná Úvod (základní informace o vyučovací hodině) - předmět, ročník, tematický okruh - výstupy RVP a ŠVP vzdělávací strategie rozvíjené kompetence, učebnice, pomůcky Hlavní část (kompletní struktura plánované hodiny) časové rozložení hodiny výsledky úloh metodické postupy zadání DÚ motivační otázky náměty na ZK zadání krátkých PP  Závěr Horák, F. (Didaktika základní a střední školy, str. 240) základní údaje /datum, třída, vyučovací předmět, číslo vyučovací hodiny) téma cíl hodiny informace obsahové , metodické , pracovní (obsah a průběh hodiny) použité pomůcky zhodnocení hodiny