EKONOMICKÉ ZÁJMY JAKO FAKTOR REFOREM

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
HTA konference, Praha, 06/05/20101 EKONOMICKÉ ZÁJMY JAKO FAKTOR REFOREM Zuzana Darmopilová.
Finanční možností svépomocných skupin
POSTAVENÍ REVIZNÍHO LÉKAŘE V SOUČASNÉM SYSTÉMU VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ (zpracováno podle Calta,J.: Co ovlivňuje postavení RL v ČR, 5. Slovensko.česká.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
Výsledky projektu HEZR hodnocení ekonomických a sociálních opatření ve zdravotnictví Tisková konference
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
Výsledky projektu HEZR hodnocení ekonomických a sociálních opatření ve zdravotnictví Tisková konference
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
O pravých kořenech… Tomáš Julínek ministr zdravotnictví.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Cena, výše a podmínky úhrady LP PharmDr.Lubomír Chudoba, člen Lékové komise SZP ČR za ZPMV ČR Konference „Rizika v činnostech farmaceutické.
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Řízení zdravotnictví z pohledu kraje – zdravotnické právo
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Kvalita a bezpečnost IT ve zdravotnictví
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
KONFERENCE „VĚDA, MANAGEMENT A LIDSKÉ ZDROJE“ SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY 1. PROSINCE 2011 HLAVNÍ SMĚRY PROJEKTU NAKI „ EFEKTIVNÍ METODIKY PODPORY.
Kvalita v českém zdravotnictví
Kulatý stůl k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Hledání společné cesty řešení problémů financování českého zdravotnictví Ing. Ondřej Mátl, MPA,
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR a jeho vývoj Vladimír Kothera generální ředitel ZP M-A prezident SZP ČR Duben 2008.
Současné prostředí v České republice pro víceúrovňové vládnutí RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo vnitra.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Regulace lékového trhu MUDr. Tom Philipp Ph.D., MBA; náměstek pro zdravotní pojištění Mgr. Martin Mátl; ředitel odboru farmacie Podvýbor pro ekonomiku.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
Jak prosadit protikrizová opatření ve zdravotnictví? 16. června 2009.
Financování zdravotnictví v ČR Kde jsme a jak dál? Ladislav Friedrich.
Nová Koncepce ekonomického zpravodajství resortu zdravotnictví Seminář: Rekonstrukce Národního zdravotnického informačního systému Markéta Bartůňková,
Zdravotnické reformní zákony Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
KULATÝ STŮL k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Ing. Ondřej Mátl, MPA, MSc. koordinátor projektu Úřad vlády ČR 11. června 2007.
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ministerstva zdravotnictví ČR
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Standardizace odborné zdravotní péče
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Tvorba „nadstandardu“ z pohledu MZ ČR „Nadstandardy v operaci šedého zákalu(katarakty)“ seminář Výboru pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu.
Subjekty a objekty veřejných politik
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Právní pohled: marginální skupiny pacientů ve zdravotnictví
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Otto Trefný.
Správa sociálního zabezpečení
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Transkript prezentace:

EKONOMICKÉ ZÁJMY JAKO FAKTOR REFOREM Zuzana Darmopilová HTA konference, Praha, 06/05/2010

Co bylo zkoumáno a proč Reforma zdravotnictví a její selhávání z důvodů působení zájmových skupin ovlivňujících zdravotní politiku. v rámci analyzování opakovaných selhávání zdravotních reformních návrhů opomíjeno příčiny selhávání spíše hledány v určité nestabilitě politického prostředí (časté střídání ministrů, neexistence konzistentní reformní politiky, apod. Předpoklad: Zdravotní reforma jako živý proces společenské změny a tedy jako výsledek vyjednávání různých subjektů zainteresovaných na tvorbě a realizaci zdravotní politiky. HTA konference, Praha, 06/05/2010

Určit nejvlivnější aktéry v českém zdravotním systému a Cíl Určit nejvlivnější aktéry v českém zdravotním systému a posoudit, jak působení nejvýznamnějších aktérů ovlivní šanci na úspěšné prosazení vybraných problémových okruhů ve zdravotnictví. HTA konference, Praha, 06/05/2010

Postup práce KROK 1 Kdo jsou aktéři ve zdravotnictví? Jak jsou vlivní? Jaké jsou jejich ekonomické zájmy? Jaké jsou problémové okruhy ve zdravotnictví? Jaká opatření navrhují politické strany k jejich řešení? Podporují aktéři navrhovaná opatření? Jaká je míra uspokojení zájmů aktérů, pokud by daná opatření byla realizována? HTA konference, Praha, 06/05/2010

KROK 1: Kdo jsou aktéři ve zdravotnictví a jak jsou vlivní? Sestavení seznamu aktérů (více než 200) Státní aktéři (např. Ústřední orgány státní správy, samosprávné orgány, vláda) Sociální aktéři (např. ZZ, ZP, farmaceutické firmy) Političtí aktéři (např. politické strany, různé svazy, pacientské organizace, komory) Řízené rozhovory (jak aktéři vnímají svůj vlastní vliv a vliv ostatních) 18 rozhovorů (např. MZ ČR, Senát, VZP, SZP, JMK, Svaz pacientů, Koalice pro zdraví, ANČR, OSZSP, LOK, ČLK, ČSK) Dotazníkové šetření (jak aktéři vnímají svůj vlastní vliv a vliv ostatních) online 177 oslovených, návratnost 21% HTA konference, Praha, 06/05/2010

KROK 1: Výsledky výzkumu I. Určení vlivu aktérů na základě matematického modelu Vliv vyčíslen pro 72 aktérů a pohybuje se v intervalu 0,1; 39,5. HTA konference, Praha, 06/05/2010

KROK 1: Výsledky výzkumu II. Dva aktéři se zápornou hodnotou vlivu Česká asociace sester a Lékaři pro reformu 28 aktérů s vlivem 0;1 Svaz pacientů ČR, Koalice pro zdraví, Česká onkologická společnost Členové zdravotních výborů (PSP ČR, Senát) Poslanci Evropského parlamentu Soukromé firmy působící ve zdravotnictví jako např. Agel 13 aktérů s vlivem 1,1; 2 obce, veřejnost či farmaceutické asociace (AIFP, Avel) 6 aktérů s vlivem 2,1; 5 lékařské fakulty či masmédia 15 aktérů s vlivem 5,1; 10 Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče (OSZSP) Lékařský odborový klub. ZZP Svazy nemocnic (AČMN, AN ČR) Zdravotnická zařízení obecně Stomatologická a lékárnická komora 3 aktéři s vlivem 15; 20 vláda, VZP a politické strany 3 aktéři s vlivem 20;30 ČLK, farmaceutické firmy a PSP ČR Vliv nad 30 získalo pouze Ministerstvo zdravotnictví. HTA konference, Praha, 06/05/2010

KROK 2: Zájmy aktérů. Problémové okruhy ve zdravotnictví KROK 2: Zájmy aktérů? Problémové okruhy ve zdravotnictví? Jaká opatření k jejich řešení? Podporují je aktéři? Zájmy aktérů identifikovány především na základě informací z řízených rozhovorů, dále z informací dostupných na webových stránkách organizací a z odborného i denního tisku. V rámci analýzy volebních programů 6 nejsilnějších politických stran pro nadcházející parlamentní volby identifikováno: 7 problémových okruhů (systém zdravotního pojištění; přesné vymezení nároku na péči z veřejného zdravotního pojištění; zvýšení ceny práce zdravotníků; institucionální forma vlastnictví nemocnic; koncentrace specializované péče; systém financování; princip tvorby ceny léčiv) 23 opatření k jejich řešení Podpora aktérů vyčíslena s použitím matematického modelu na základě reakcí aktérů na navrhovaná opatření HTA konference, Praha, 06/05/2010

KROK 2: Výsledky Nejvlivnější aktéři spíše podporují liberálnější vizi zdravotní politiky. Nejvlivnější aktéři shodně podporují pouze tři ze zkoumaných reformních opatření: zvýšení ohodnocení zdravotnického personálu, definování standardů a zvýšení dohledu nad zdravotními pojišťovnami. Tato opatření by mohla mít nejvyšší šanci na prosazení. Bylo vymezeno 13 dalších reformních opatření, která by mohla mít relativně větší šanci na prosazení, protože celková míra uspokojení zájmů jednotlivých aktérů nabývá kladnou hodnotu. HTA konference, Praha, 06/05/2010

Příklad podporovaného opatření na mapě zájmů (Koncentrace specializované péče) SZP VZP Uspokojení zájmů ČSK FF neutrální AČMN Neochota vyjednávat OSZSP Ochota vyjednávat Neuspokojení zájmů ČLK HTA konference, Praha, 06/05/2010

Míra uspokojení zájmů aktérů Realizované opatření Míra uspokojení zájmů aktérů ČLK VZP SZP OSZSP AČMN ČSK FF Zvýšit dohled nad ZP 0,14 0,06 0,03 0,07 Definovat standard 0,13 Zvýšení ceny práce 0,57 0,25 0,12 0,24 0,27 Pluralita plátců,posilování konkurence ZP 0,29 -0,06 Neprivatizovat ZP -0,03 -0,07 Zpoplatnit nadstandard -0,29 -0,13 -0,12 Nemocnice neprivatizovat 0,00 Síť neziskových nemocnic Koncentrace specializované péče 0,50 0,23 -0,24 Zvýšení podílu HDP 0,05 0,10 -0,02 Zachování regulačních poplatků Různé formy připojištění Zvýšení platby za státní pojištěnce 0,17 Zvýšení platby za státní zaměstnance 0,02 Transparentní systém tvorby cen léčiv -0,14 Snížení ceny a úhrady léčiv -0,27 Celková míra uspokojení zájmů 1,94 2,19 0,92 0,28 0,40 0,58 1,13 HTA konference, Praha, 06/05/2010

Na závěr … Při interpretaci výsledků je třeba mít na zřeteli: Je možné sestavit rovnici pro výpočet vlivu aktérů? Data z jara 2009 => zkoumat výsledky z pohledu jejich stability v čase. Práce s informacemi, které byly poskytnuty samotnými aktéry, což má vliv na objektivitu zjištěných skutečností. Nezkoumána reformní koncepce, ale volební programy. Přes uvedené limity: Alternativa k mnoha analýzám reformních selhávání publikovaných v ČR. Ukázáno, jaké je postavení jednotlivých subjektů působících na zdravotním trhu, jaký je jejich vliv a identifikováni aktéři, kteří mají nejvyšší potenciál k ovlivnění směru zdravotní (reformní) politiky. HTA konference, Praha, 06/05/2010

Děkuji za pozornost Zuzana Darmopilová Ekonomicko-správní fakulta Masarykova univerzita zuzanad@econ.muni.cz HTA konference, Praha, 06/05/2010

Funkce vlivu Ii = vliv aktéra i RIi = relativní vliv j=kategorie (klíčový,důležitý..) vj = význam jednotlivé kategorie pro určení vlivu daného aktéra RIij=relativní vliv aktéra v kategorii h=možné umístění v kategorii wih = význam aktéra v kategorii NIi = vyjednávací potenciál bi = broker potenciál Ci = potenciál torby koalic (formální proměnná) Ai = stáří organizace (formální proměnná) HTA konference, Praha, 06/05/2010

Potenciál úspěšnosti prosazení konceptu S = úspěšnost prosazení konceptu sik = míra podpory aktéra i problémovému okruhu k ai = koeficient míry vlivu uik = váha měřící reakci aktéra tik = váha problémového okruhu HTA konference, Praha, 06/05/2010