GEN 504 METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncipování empirického výzkumu
Advertisements

15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Postup modelování Kateřina Růžičková. Postup modelování Rozhodnutí modelovat Definice problému Existence modelu, pro daný problém Identifikace modelu.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Induktivní statistika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Interpolace funkčních závislostí
Vedoucí práce: Ing. Lenka Ližbetinová, Ph.D.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Úloha bodového systému
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Téma 11: Finanční plánování
Logistika a Supply Chain Management
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Základy pedagogické metodologie
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Logika a metody výběru vzorku
Výběr výzkumného vzorku
Aktuální otázky stalkingu z pohledu teorie a praxe
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Pravděpodobnost a statistika
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
XII. Binomické rozložení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Základní statistické pojmy
METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SEM – speciální přístupy
Lineární regrese.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Předběžná tržní konzultace
Transkript prezentace:

GEN 504 METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY Petr Fučík Iva Šmídová (s využitím podkladů Petra Fučíka, Kateřiny Nedbálkové, případně dalších kolegů)

Zadání práce Rešerše literatury (15b) rozsah 3 normostrany = 5400 znaků vč. mezer +- 10 %) Vyžadován je souvislý text zpracovaný na základě literatury na zadané téma. Je možné si vybrat dvě z následujících témat 1) filozofické základy vědeckého přístupu a jejich feministická kritika; 2) principy kvantitativního výzkumu a feministické impulsy v kvantitativní metodologii; 3) techniky založené na rozhovoru a jejich využití v genderových studiích nebo 4) kvalitativní výzkum a jeho paradigmata ve feministické reflexi Odevzdání: rešerše I do 13. 4. 2015 a II do 11. 5. 2015 zpětná vazba v ISu (k R I i na kont. dni 25. 4.)

METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY MINULE: METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY BLOK 1: epistemologie BLOK 2: principy kvantitativního přístupu BLOK 3: principy kvalitativního přístupu

tři otázky, které pomáhají definovat paradigma Ontologická – jaká je podstata reality Epistemologická – jaká je povaha poznání a vztahů mezi tím, kdo poznává a tím, co má být poznáno Metodologická – jak má poznávající postupovat,aby získal požadované poznání a porozumění

Rekapitulace – pojmy, které je třeba znát Epistemologie, metodologie Paradigma, normální věda Princip falzifikace Feministický empirismus Standpoint epistemology Postmoderní feminismy Koncept, teorie, hypotéza Kauzalita, pravděpodobnostní kauzalita

METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY DNES: METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY BLOK 1: epistemologie BLOK 2: principy kvantitativního přístupu BLOK 3: principy kvalitativního přístupu

etapy výzkumu I Formulace problému (čtu, co se ví, jak se ví) Formulace výzkumné otázky Formulace hypotéz Rozhodnutí o populaci a vzorku Pilotní studie (je informace, kterou požadujeme k dispozici?) Rozhodnutí o technice sběru informací (dotazník nebo pozorování, triangulace – použití několika různých výzkumných metod)

etapy výzkumu II Operacionalizace – převod výzkumného problému do empiricky testovatelné podoby, transformace pojmů do podoby měřitelných indikátorů Konstrukce nástroje pro sběr dat (např. tvorba dotazníku) Předvýzkum (test nástroje – kontrola reliability a validity) Sběr dat (pozorování, výběrové šetření, analýza dokumentů experiment apod.)

etapy výzkumu III Zpracování dat (jak dostat data do formátu pro analýzu? ) Analýza – interpretace dat (abychom mohli vyvodit závěry, které reflektují záměry, ideje a teorie, které nás vedly v počátku) Závěry (vyvrácení/nevyvrácení hypotéz, důsledky pro teorii, formulace nových problémů)

převzato z Babbie, E. 2001 The Practice of Social Research str. 108

etapy podrobněji – přípravná fáze na začátku je zájem o určité téma, teoretický problém, nebo jednoduše zadání četba literatury zužování tématu definice problému rozlišení jednotlivých teoretických přístupů rozlišení jednotlivých konceptů a jejich definice výsledkem je výzkumná otázka z otázky je odvozena hypotéza / hypotézy

etapy podrobněji – konceptulacizace účelem je co nejjasněji definovat pojmy, které používáme návaznost na teorie rozlišení dimenzí pojmu stanovení indikátorů konceptualizace souvisí s operacionalizací konceptualizace definuje pojem v různých úrovních abstrakce až po velmi konkrétní indikátory operacionalizace definuje soubor činností jak pozorovat empirické projevy – indikátory konceptu

etapy podrobněji – tvorba hypotéz formulujeme výrok / výroky, jež dávají do souvislosti koncepty s nimiž pracujeme v jazyce kvant. výzkumu jde o vztah mezi dvěma proměnnými hypotézy mohou mít také různou úroveň abstrakce. Na nejnižší úrovni jsou pracovní hypotézy. příklad: společnosti s vysokou mobilitou se vyznačují sňatkovým trhem s vyšší heterogamií četnost mezigeneračních posunů mezi vzdělanostními kategoriemi souvisí s četností sňatků napříč vzdělanostními kategoriemi

kdy není hypotéza testovatelná Obsahuje-li příliš vágní, nejasné, všeobecné či mnohovýznamové pojmy s muži je větší sranda Je tautologická/cirkulární (nějaký jev vysvětlujeme tímtéž jevem nebo skutečností) čím vyšší sociální třída tím vyšší příjem Odvolání se na síly nebo ideje, které doposud věda nezná nebo nejsou ověřitelné ženy vyzařují pozitivnější energii než muži

etapy podrobněji - operacionalizace stanovení množiny operací, jimiž je proměnná měřena Indikátor = pozorovatelný příznak určité charakteristiky 4 etapy Operacionalizace podle Lazarsfelda.: 1. Intuitivní představa pojmu („každodenní“ zkušenost) 2. Specifikace pojmu, jeho pokrytí spektrem indikátorů 3. Výběr indikátorů – kontext výzkumu, jejich zastupitelnost 4. Formování znaku, konstrukce indexu Různě definované systémy indikátorů mohou poskytovat stejné, ale i různé výsledky Indikátor odkazuje k pojmu, není s ním však totožný. Riziko redukce.

etapy podrobněji – operacionalizace II většina konceptů není měřena jedním indikátorem ale sadou indikátorů, což bývají v dotaznících obvykle sady výroků příklad z dotazníku Manželství, práce, rodina 2005:

z hlediska logiky operací úrovně měření z hlediska logiky operací nominální – vlastnosti, které lze rozlišit do kategorií, ale nikoliv seřadit (etnicita, pohlaví, zaměstnání, bydliště) ordinální – varianty lze seřadit, ale nelze určit vzdálenosti mezi nimi (míra souhlasu s výrokem, dosažená úroveň vzdělání) kardinální – lze provádět veškeré početní transformace (příjem, počet dětí, věk)

měření – validita a reliabilita Validita – měříme to, co zamýšlíme měřit Reliabilita – opakovaná měření dávají stejné výsledky (pokud se stav nezměnil) převzato z Babbie, E. 2001 The Practice of Social Research str. 145

Typy redukce Zejména 3 typy: Čas – nejčastější průřezová strategie Komplexnost systému – liší se kvali/kvanti přístup – vždy však redukujeme Rozsah zkoumaných jednotek Další typy redukce: prostor, etnicita, třída… U všech typů redukce lze vznášet otázky na reprezentativitu Srovnej kvalitativní reprezentativita dimenzí problému a kvantitativní reprezentativita populace Nás nyní bude zajímat redukce rozsahu zkoumaných jednotek -> VÝBĚR VZORKU

vzorek/ výběrový soubor (sample) reprezentativita populace/ základní soubor (population)

populace a vzorek projekt výzkumu definuje výzkumnou populaci, což je soubor jednotek, pro které jsou závěry výzkumu platné (nemusí se vždy jednat o lidi, základní populací můžeme rozumět např. časopisy vydávané v ČR v 90. letech, sňatky uzavřené v roce X, firmy zaměstnávající Romy, atd) používají se také termíny základní soubor, cílová populace vzorek je skupina jednotek, které zkoumáme důvody výběru: ekonomické, technické, organizační pokud je vzorek vybrán správně, reprezentuje populaci s minimální odchylkou – zásadní vliv má tedy proces výběru

výběr v kvantitativním výzkumu má vzorek reprezentovat populaci existuje několik technik výběru: náhodný výběr (pravděpodobnostní) dále se rozlišuje: - prostý náhodný - stratifikovaný náhodný kvótní výběr anketa (samovýběr)

reprezentuje známé i neznámé vlastnosti populace prostý náhodný výběr každá jednotka základní populace musí mít stejnou pravděpodobnost dostat se do výběru pokud je tato podmínka dodržena, data reprezentují cílovou populaci s chybou, která je odhadnutelná a závislá na velikosti vzorku reprezentuje známé i neznámé vlastnosti populace je třeba opory výběru – seznam jednotek cílové populace z níž je vybírán vzorek (např. seznam obyvatel ČR, seznam domácností)

výběrová chyba Velikost statistické chyby (na hladině 95% spolehlivosti) Počet respondentů Podíl odpovědí v procentech 10/90 20/80 30/70 40/60 50/50 500 2,6 3,5 4,0 4,3 4,4 950 1,9 2,5 2,9 3,1 3,2 1100 1,8 2,4 2,7 2,9 3,0 1700 1,4 1,9 2,2 2,3 2,4 2000 1,3 1,8 2,0 2,1 2,2 4000 0,9 1,2 1,4 1,5 1,5

stratifikovaný náhodný výběr prostý náhodný výběr je organizačně velmi náročný, proto se náhodný výběr většinou provádí v několika krocích např. výběr z okresů v rámci ČR výběr sídel v rámci okresů výběr ulic v rámci sídel výběr domácností v rámci ulic (např. metoda náhodné procházky) výběr člena domácnosti (např. metoda posledních narozenin) stratifikovaný náhodný výběr je reprezentativní, je však třeba vhodně zvolit kroky, aby nedošlo ke zkreslení pro agentury náhodný výběr = stratifikovaný

kvótní výběr stanovuje kvóty – vyjádření základních parametrů populace, které mají být ve výběru dodržěny kvóty jsou stanoveny na základě sčítání lidu, podle pohybu obyvatelstva, či jiných vyčerpávajících šetření obvykle je použito několik málo charakteristik: např. pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště z ortodoxního hlediska neplatí pro kvótní výběr pravděpodobnostní statistika

kvótní výběr v praxi agenturami je nejpoužívanější – je rychlý a levný je třeba Kvótní předpis – pokyny pro tazatele, koho mají vybírat příklad kombinace: Pohlaví/ věk Muži Ženy Celkem 18-34 100 200 35-49 50 a více 300 600

Kontrolovatelná reprezentativita Kontrola tazatelů Rychlost Pružnost srovnání výběrů Náhodný výběr Kvótní výběr + Kontrolovatelná reprezentativita Kontrola tazatelů Rychlost Pružnost Láce - Náročnost Nízká návratnost Nutnost opory výběru Nekontrolovatelné odchylky od reprezentativnosti Obtížná kontrola tazatelů Velký vliv tazatelů

v pravém slova smyslu nejde o výběr - respondenti se vybírají sami anketa v pravém slova smyslu nejde o výběr - respondenti se vybírají sami anketa je typem šetření v němž respondenti participují dobrovolně nelze odhadnout, zda nějaká vlastnost motivuje k odpovědím určité typy respondentů nelze definovat cílovou populaci často používaná v médiích - obvykle motivuje jedince s vyhraněným názorem

další typy výběrů pro výzkumy specifických populací: záměrný výběr – cíleně vybíráme určité jednotky výběr metodou sněhové koule – jeden respondent dává kontakty na dalšího

výběrové soubory a čas průřezové strategie kohortní studie panelová studie studie trendů longitudinální výzkum

O jakých efektech chci vypovídat ? Časová dimenze dat II O jakých efektech chci vypovídat ? (a o jakých data skutečně vypovídají?) Age – efekt zrání (osobní individuální vývoj) Period – efekt doby (společenské normy, události) Cohort – efekt kohorty (společná historická zkušenost)

Rekapitulace – pojmy, které je třeba znát Operacionalizace, indikátor, koncept Výběrové šetření, dotazník Reprezentativita, vzorek, populace Validita, reliabilita Redukce a transformace