Klimaticko-energetická politika a legislativa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Advertisements

Potenciální dopady energeticko-klimatického balíčku na průmysl ČR Ministerstvo průmyslu a obchodu C O O C O O C O O C O O C O O C O O 20. listopadu 2008.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
EU 2020: Obnovitelné zdroje či jádro Petr Binhack
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Novinky v oblasti emisního obchodování s vazbou na energetiku XXIII. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ Jelenovská nad Valašskými Klobouky, 23.ledna 2013 Pavel Zámyslický.
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Presentation Title. Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku Josef Votruba ENVIROS, s.r.o Pracovní skupina Czech BCSD pro energetiku.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
European Commission. Climate Action: energie pro měnící se svět Evropská komise.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Energetická témata českého předsednictví Karel Firla, Interel s.r.o.
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Vnější dimenze energetické politiky EU
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Energetickou politiku v současnosti řídí politika změny klimatu Návrhy IFIEC Europe pro EU ETS po r XI. podzimní konference AEM, Praha 11. září 2008.
 2011  Ministerstvo průmyslu a obchodu III. Fáze EU-ETS Pavel Gebauer © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Energetika České republiky a její vyhlídky po vstupu do EU Ing. Martin PECINA, MBA Náměstek ministra Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Vápno, cement, ekologie Výroba vápna v podmínkách EU ETS L. Prokopec 21. května 2008 BU Czech Republic and Slovakia.
1 Předpokládaný vývoj české a evropské elektroenergetiky Co mohou spotřebitelé očekávat Jak si lze navzájem vyjít vstříc květen 2008.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Finanční nástroje v OP PIK - Současný stav předběžného.
ALOKACE POVOLENEK EMISE CO2 V EU ETS PO ROCE 2012 POSTUP IFIEC EUROPE Ing. Bohuslav Brix Seminář AEM/SVSE, Praha,
ENA s.r.o. – energetické analýzy ŘÁDY PROVOZOVATELŮ Význam a základní obsah Ing. Vladimír Ing. Zdeněk
EU ETS 2005 – 2012 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Konference AEM , Praha.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Společná obchodní politika EU
MD, 7. listopadu Analytická část (2011)  Vyhodnocení plnění opatření a indikátorů stávající DP  Doprava jako podmínka konkurenceschopnosti ČR.
Hodnocení životního prostředí ČR v kontextu The European Environment: State and Outlook 2015 Tereza Ponocná CENIA, česká informační agentura životního.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
1 EU ETS aneb i povolenka dokáže firmám nadělat paseku Jaroslav Suchý, SCHP ČR Výbor pro energetiku a změnu klimatu Praha.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Nový klimaticko-energetický rámec EU pro období ročník diskusního semináře SVSE Kurdějov, 31. července 2014 Pavel Zámyslický odbor energetiky.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Evropské fondy a budoucnost obcí a měst Městská a územní dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Místopředseda Evropského parlamentu Místopředseda.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Těžební unie Česká republika Setkání těžařů Tábor, 9. – Novinky z evropské legislativy (2. kvartál 2011) David Póč.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Klimaticko-energetická politika a legislativa
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
LEGISLATIVA, POLITIKY EU
Dopady energetické politiky na provozovatele přenosové soustavy
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR a Energetický systém EU Ing. Jiří Gavor, CSc. ředitel ENA a ANDE Žofín
EU ETS ve třetím obchodovacím období Tel.: Mob.:
25. porada národní sítě IMPEL a porada národní sítě IMPEL a 41. porada skupiny pro mezinárodní spolupráci ČIŽP 29. červen 2017.
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Klimaticko-energetická politika a legislativa Účetnictví a reporting udržitelného rozvoje Brno 26.4.2017 Klimaticko-energetická politika a legislativa Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu pavel.zamyslicky@mzp.cz

Aktuální a připravované návrhy V rámci implementace klimaticko-energetického rámce 2030 Revize EU ETS Legislativa non-ETS, LULUCF Zimní energetický balíček Ratifikace a následná implementace Pařížské dohody Vliv tzv. brexitu, výsledků presidentských voleb v USA, aj. vnějších vlivů

Mezinárodní úroveň

Pařížská dohoda https://unfccc.int/resource/docs/2015/cop21/eng/l09r01.pdf Schválená všemi (téměř 200) smluvními stranami, včetně největších světových producentů emisí skleníkových plynů jako jsou Čína, USA, Rusko či Indie – historický úspěch v rámci mezinárodních vyjednávání v OSN Právně závazná dohoda zahrnující všechny strany Dlouhodobý cíl udržení nárůstu průměrné globální teploty pod hranicí alespoň 2°C v porovnání s obdobím před průmyslovou revolucí a vyvinutí úsilí o udržení oteplení do hranice 1,5 °C Cíl uhlíkové neutrality v souladu s IPCC v druhé polovině století 5-leté cykly pro přezkum závazků a navyšování ambice Transparentnost a přehledné započítávání emisí Posílení významu dlouhodobého plánování a podpora pro rozvojové státy

Další důležité aspekty Pařížské dohody Strany by měly zformulovat své dlouhodobé (2050) nízkoemisní a adaptační strategie do 2020 – týká se ČR i EU Ustanoven globální cíl pro adaptaci – snížit zranitelnost a posílit odolnost a spolupráci všech zemí – sdílení zkušeností a pomoc nejchudším zemím světa Explicitní zmínka o ustanovení schématu emisního obchodování s cílem dosažení nákladově efektivního snižování emisí Ustanoven výbor pro dodržování závazků dohody Vstup v platnost – minimálně 55 stran s alespoň 55% podílem na globálních emisí skleníkových plynů – aktuální stav: http://unfccc.int/2860.php 22/04/16 – v NY podpis dohody představiteli 180 států (za ČR ministr ŽP) Proces ratifikace – nyní již 143 států (85 % emisí) vč. USA, Číny a EU – vstup v platnost 4/11/2016, první CMA v listopadu 2016 COP22 Pravidla pro implementaci PD – pracovní program 2017 a 2018

World Energy Outlook 2016 The report notes that the Paris Agreement is “at its heart an agreement about energy.” Changes in the energy sector are ongoing, it says, and growth in energy-related CO2 emissions stalled in 2015. In general, countries are on track to meet their climate pledges, but while this will slow the rise in energy-related carbon emissions, it will not be sufficient to limit global warming to less than 2°C, it says. Renewables, the report says, are the focus of many Paris pledges. By 2040 most renewable energy will be competitive without subsidies, and costs are projected to fall further. Average solar PV costs will fall by 40-70% by 2040 and onshore wind costs will fall by a further 10-25%. The World Energy Outlook also foresees a rise in the worldwide stock of electric cars from 1.3 million in 2015 – already nearly double 2014 levels – to 30 million by 2025, and more than 150 million in 2040.

Úroveň EU

Revize EU ETS

Revize EU ETS Návrh EK z 15/7/15 založen na závěrech ER ke KER (říjen 2014) RP ČR – 31. srpen 2015, diskuse MŽP s průmyslem a energetiky EP – stanoviska výborů (říjen ITRE a prosinec ENVI) – plénum (15/02/17) SK PRES – pokrok, ale ne General approach (19/12) MT PRES – 28/02/2017 – Schválena společní pozice pro trialog Trialog – (1.) 4/4, (2.) 30/5, (3.)… Technická jednání: Apr. 26: on dynamic allocation, benchmarks, small emitters, May 4: on Paris review, Innovation Fund,, etc.. 2030: EU ETS emissions at least 43 % lower than in 2005 1,74% 2,2 %

Nyní vše ve 4 sloupcích a 200 stranách textu… 1,74% 2,2 %

Návrh EK – klíčové body revize Aukční vs. bezplatný podíl povolenek (57 vs. 43 %/více jak 6 mld. EUA) Benchmarky: „flat rate“ 0,5%, 1%, 1,5% Únik uhlíku - eliminace rizika uplatnění CSCF, rozdělení sektorů… Změna alokace (na základě změny produkce - prahy) Kompenzace nepřímých nákladů (ČS by měly „should“ zavést schémata) Bezplatná alokace na elektřinu (40 % aukčních povolenek, bidding proces) Modernizační fond (cca 310 mil. povolenek, modernizace energetických systémů a zvyšování energetické účinnosti v 10 ČS, ivestment board a management committee) Inovační fond (450 mil. povolenek, demonstrace CCS, OZE, inovace v prům.) Posílení „ceny uhlíku“ v EU ETS (prostřednictvím nastavení MSR, zvýšení korekčního faktoru, zohlednění overlaps - ?

Effort Sharing Regulation (letní balíček EK z 20.7.2016)

Snižování emisí non-ETS Sektory domácností, dopravy, zemědělství, služeb, průmyslu a odpadů Ve 2015 snížení ESD emisí o 9% oproti 2005 (ČR cíl 2020 + 9%) Nové EU Reference scenario 2016 předpokládá snížení o 16 % do 2020 a o 24 % do 2030 se stávajícíma PaMs Je tedy třeba dodatečného úsilí pro dosažení cíle EU do 2030

Principy nastavení cílů 2030 Úroveň cílů pro ČS od 0 do -40% redukce (LU, SE vs. BG) oproti 2005, Cíl ČR navržen na úrovni -14 % Hlavní kritérium pro rozdělení cílů mezi ČS 2013 GDP per capita Pro 11 “higher income“ ČS, dodatečné kritérium cost efficiency

Hlavní prvky návrhu a body pro vyjednávání Nastavení počátečního bodu výpočtu alokace AEA(!) 2021 allocation recognises that 12 MS are allowed to increase emissions from 2017 to 2020 (ČR navýšení o 4,4 Mt CO2ekv.) Nastavení jednorázové flexibility převodu max. 100 mil EUA z EU ETS pro 9 ČS Vytváření a využití kreditů ze sektoru LULUCF do celkového objemu 280 mil. a rozdělení limitů na jednotlivé ČS (ČR 2,6 mil.) Nastavení a využití flexibilit – bankingu, půjčování a převodů jednotek AEA v rámci plnění cílů jednotlivých ČS.

Energetická unie Zimní energetický balíček (30.11.2016) https://ec.europa.eu/energy/en/news/commission-proposes-new-rules-consumer-centred-clean-energy-transition

EU INDC a klimaticko-energetický balíček/rámec 20% Snížení emisí skleníkových plynů 20% Obnovitelné zdroje energie 20% energetické úspory 2020 40% Snížení emisí skleníkových plynů EP 40-30-40 2030 ≥27% Obnovitelné zdroje energie ≥27/30% Energetická účinnost

Plnění cílů KEB 2020 Například v elektroenergetice sice cena silové elektřiny v poslední době poklesla na nejnižší úroveň za dobu 12 let, ale koncová cena od roku 2008 roste asi o 3 % ročně.

Návrh EK – klíčové body Governance Národní plány by měly pokrývat období mezi roky 2021-2030/40 i) manažerské shrnutí; přehled procesu přípravy, popis konzultací a zapojení jednotlivých subjektů a popis regionální spolupráce; ii) popis národních priorit a cílů v každé z pěti dimenzí energetické unie; iii) popis politik a opatření k dosažení vytyčených priorit a cílů; iv) popis stávající situace v každé z pěti dimenzí a projekce s ohledem na plánované politiky a stávající politiky; v) analýzu dopadů plánovaných politik k dosažení stanovených cílů; iv) přílohu obsahující údaje uvedené v příloze k tomuto nařízení. ČS by měly formulovat cíle v následujících oblastech, které odpovídají základním pěti dimenzím Energetické unie: i) dekarbonizace; ii) energetická účinnost; iii) energetická bezpečnost; iv) vnitřní trh s elektřinou a v) věda, inovace a konkurenceschopnost. ČS zajistí konzultaci návrhů NP na domácí i regionální úrovni EK bude analyzovat národní plány a jejich aktualizace, a to zejména s ohledem na i) dostatečnost cílů a příspěvků k dosažení kolektivních cílů v oblasti Energetické unie, pro období prvních deseti let se jedná zejména o klimaticko-energetické cíle to roku 2030

Systém řízení EnU - Governance

Návrh EK – klíčové body Governance ČS podávají zprávy o pokroku plnění svých NP (poprvé k 1.3.2021 a pak každé další 2 roky). V případě neplnění průběžného cíle pro podíl energie z obnovitelných zdrojů energie (dále jen „OZE“) v roce 2023 mají ČS zajistit již v roce 2024 pokrytí vzniklého rozdílu dodatečnými opatřeními, které mj. zahrnují příspěvek do fondu spravovaného EK, kde EK naznačuje, že by mohlo jít o výnosy z aukcí emisních povolenek daného ČS. Uvedený fond má zajistit aukce na projekty OZE s tím, že podrobnější pravidla jeho fungování mají být zřejmá až z prováděcího předpisu, který EK vydá. Povinnost členský států připravit a předložit strategie nízkouhlíkového rozvoje (do 1.1.2020) s výhledem na 50 let. Integruje stávající reporting podle nařízení (EU) 525/2013 k emisním projekcím, politikám a opatřením, národním emisním inventurám aj. Některé nové reportingové povinnosti – posuzování makro dopadů PaMs, jejich vliv navzájem, vč. přeshraničních vlivů, national objective to phase out energy subsidies, integrated reporting on RaD

Úroveň ČR

Všechny klíčové strategie schváleny Strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR (Adaptační strategie) – 10/15 Národní akční plán adaptace na změnu klimatu – 1/17 Politika ochrany klimatu v ČR – 3/17 http://www.mzp.cz/cz/zmena_klimatu

Prostor pro vaše dotazy…