VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.18_jaromir_nohavica NÁZEV: Jaromír Nohavica ČÍSLO.
Advertisements

N ÁZEV ŠKOLY : ZŠ Š TĚTÍ, O STROVNÍ 300 A UTOR : M GR. N IKOLA G RBAVČICOVÁ N ÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_CJ.6.A.17_ CESKA _ FILM OVA _ TVORBA _ PRO.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: duben 2013 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1_.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.7.B.18_synonyma_homonyma_ antonyma_odborne_nazvy.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
VY__III/2__INOVACE__04 Český jazyk PODSTATNÁ JMÉNA.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Slova se skupinami DĚ, TĚ, NĚ
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a mateřská škola,
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Slovesa.
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Druhy vět – jejich rozdělení
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Teplota – souhrnná cvičení II.
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lenka.
GUILLAUME APOLLINAIRE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Poezie a verš.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
Věta se skládá ze slov Název školy
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie - versologie Název: Literární teorie - versologie Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: 5.10. 2011 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Literatura)

VERSOLOGIE = nauka o verši verš = 1 řádek básně Př. Byl jeden starý pán s nosem až na zem, (1. verš) který si říkával: „Jen nebuď blázen. (2. verš) Určitě se mýlíš, (3. verš) zdá-li se ti příliš (4. verš) dlouhý tvůj nos, když sahá ti na zem.“ (5. verš) Tento úryvek básně má 5 veršů.

rytmus = opakování zvukových prvků ve verši, střídání krátkých a dlouhých slabik Př. Ptala se Františky Marta: „Máme zavřený vrata? Nepolezou sem strašidla? (8 slabik) Venku je tma jak povidla.“ (8 slabik)

rým = zvuková shoda konců slov na konci veršů sdružený - aabb Odklopilo se poleno, a odkrylo bílé koleno a a do pekáče od jídla b plesknula něčí chodidla. b a: poleno, koleno b: jídla, chodidla

střídavý – abab Putuje tulák s cigárem po světě a a všude veselo mu je. b Včera kráčel po horách v Tibetě, a dnes zpívá a na moři pluje. b a: světě, Tibetě b: mu je, pluje

obkročný – abba Schoval jsem se v bráně letohrádku, a chytni si mne, slepá bábo, chyť, b jaro přede průhlednou svou nit b na neviditelném kolovrátku. a a: letohrádku, kolovrátku b: chyť, nit

přerývaný – abcb Rozbořené staré zámky a zas se mohou vystavit, b ale co se mně zbořilo, c nemohu víc napravit. b a: zámky b: vystavit, napravit c: zbořilo

postupný – abc/abc tirádový - aaaaa Les a Les a bouda b pes a tečka c přes a Pes a ves a hrouda b mez a léčka c a: les, pes a: les, pes, přes, ves, mez b: bouda, hrouda c: tečka, léčka

strofa = sloka Př. Už se neptej, moje dcero, kde se ve dne skrývá šero. (1. strofa) Kdo má klíče od studánky? Kde se líhnou ptačí vánky? (2. strofa) Kdo tam v nebi na Martina bílým husám hlavy stíná. (3. strofa) Tento úryvek básně má 3 strofy = 3 sloky.

Urči druhy rýmů. Nyní ty kráčíš sám davem po Paříži Kol tebe stáda autobusů řvou řičí a víří Bolestná úzkost lásky hrdlo svírá ti Jako bys nikdy už se neměl lásky dočkati sdružený střídavý obkročný přerývaný

2) Dejte mi chlapci trochu hlíny, chtěl bych si s vámi stavět hráz a nedívat se na hodiny a neslyšet, jak míjí čas. střídavý tirádový sdružený postupný

3) Byl pozdní večer – první máj – večerní máj, byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; kvetoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech. postupný střídavý sdružený obkročný

POUŽITÉ ZDROJE: Soukal, J. Čítanka 7. Praha: SPN, 2007. ISBN 978-80-7235-351-4. Str. 10, 13, 14, 51. Soukal, J. Literární výchova pro 2. stupeň ZŠ. Praha: SPN, 2002. ISBN 80-7235-026-9. Str. 24, 43, 45, 48, 53.

METODIKA: Dle jednotlivých slidů vysvětlíme základy versologie. Průběžně si zapisujeme podstatné i s příklady do sešitu. Žáci vyřeší otázky o druzích rýmů. Nakonec žáci sami hledají v učebnici a čítance básně a určují počet strof, veršů a druhy veršů.