Vykazování dat v rámci poskytování sociálních služeb Vykazování ekonomických dat rok 2017
EKONOMICKÁ DATA: Náklady (výdaje) dle druhů v Kč, výnosy (příjmy) dle druhů v Kč. vykazuje, když žádáme o finanční prostředky, ale i v jiných případech, tzn. za jiným účelem.
ZDROJE FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ: 1. Státní rozpočet, 2. krajský rozpočet, 3. obecní rozpočty, 4. evropské fondy, další donátoři. prostředky za kapitoly 313 státního rozpočtu, přes MSK Individuální projekty MSK Program na podporu zdravého stárnutí v MSK P podpory činností v oblasti sociálně právní ochrany dětí a navazujících činností v sociálních službách P na podporu neinvestičních aktivit z oblasti prevence kriminality P na podporu komunitní práce a na zmírňování následků sociálního vyloučení v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje Program na podporu zvýšení kvality sociálních služeb poskytovaných v Moravskoslezském kraji Program na podporu financování běžných výdajů souvisejících s poskytováním sociálních služeb včetně realizace protidrogové politiky kraje 3) žádosti na různé obce 4) čerpání peněz z evropských fondů, nadací, od firemních dárců apodl.
1. KDY JSOU EKONOMICKÁ DATA VYKAZOVÁNA: Podání žádosti o fin. prostředky, podání žádosti o dofinancování, průběžné vyúčtování čerpání, závěrečné vyúčtování čerpání finančních prostředků.
2. KDY JSOU EKONOMICKÁ DATA VYKAZOVÁNA: Zápis do registru poskytovatelů sociálních služeb. Vykazování dat o financování jednotlivých sociálních služeb (§ 85 odst. 5 zákona č. 108/2006 Sb.) přes OKsystém (do 30.6.). Roční výkaz o sociálních službách – ČSÚ přes MPSV v rámci Programu statistických zjišťování (do 15.2.). Účel statistického zjišťování: Získání údajů o způsobu zabezpečení a využití jednotlivých druhů sociálních služeb. Údaje budou využívány pro výkon státní správy Ministerstva práce a sociálních věcí v oblasti sociálních služeb a péče (např. pro analytickou a koncepční činnost, pro přípravu vyhlášek a zákonů) a pro potřeby mezinárodních institucí, zejména Eurostatu a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.
ROZPOČET SOCIÁLNÍ SLUŽBY: Tvořen dle účtové osnovy, tvořen plánovanými náklady a plánovanými výnosy, snaha přizpůsobit účtovou osnovu požadavkům donátorů. Vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví VIZ SOUBOR účtová osnova výnosy a náklady viz soubor rozpočet
ŽÁDOSTI O DOTACI: Na každou službu je žádáno z různých zdrojů, pro každou žádost přeskupení či rozpitvání položek rozpočtu. viz 6_4 až 6_7
VYÚČTOVÁNÍ DOTACÍ A DALŠÍ VÝKAZY: Pro každé vyúčtování a každý výkaz přeskupení či rozpitvání položek účetnictví. 2) položky rozpočtu rozvrženy mezi žádosti různým donátorům
1. RIZIKA PRO ŽADATELE: Chybovost v důsledku nejednotné skladby položek žádosti (vyúčtování) napříč donátory, nejasný obsah položek, chybovost při přeskupení či rozpitvání položek rozpočtu,
2. RIZIKA PRO ŽADATELE : požadován komentář s výčtem obsahu položky (nenapíši – neuplatním!), u jednoho účtu položky dotačně uznatelné i neuznatelné, těžká orientace v různých formulářích či informačních systémech.
ZÍSKÁVÁNÍ FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ: 1) Vytvoření rozpočtu služby, 2) podání žádostí o dotace, 3) přiznání dotací, 4) aktualizace (seškrtání) rozpočtu služby dle přiznaných dotací, 5) podání dalších žádostí o dotace, 6) aktualizace rozpočtu služby, 7) vyúčtování dotačních prostředků. 2) položky rozpočtu rozvrženy mezi žádosti různým donátorům
SHRNUTÍ: Nejednotná struktura požadovaných ekonomických dat, pracnost a riziko chybovosti pro poskytovatele soc. služeb, stále stejné ekonomické údaje vykazujeme pokaždé jinak, riziko nesrovnatelnosti poskytnutých dat pro státní správu a samosprávu. 2) položky rozpočtu rozvrženy mezi žádosti různým donátorům