Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1964 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Škola Základní škola a Mateřská škola Doksy – Staré Splavy, příspěvková organizace Sada VY_32_INOVACE_05 Český jazyk PŘ-4. roč.-05.0.,t.s. ,vzdělávací oblast- Člověk a jeho svět Klíč k zápisu sady Předmět-ročník-pořad. Číslo DUM.autor DŮM, vzděl. oblast DUM vypracován dne: 10.12.2012 Ověřeno ve výuce dne: 11.12.2012
NEŽIVÁ PŘÍRODA ANOTACE Výuková prezentace seznamuje žáky se součástmi neživé přírody a jejich důležitosti pro živou přírodu. Materiál je určen pro interaktivní výuku. Může být využit i při online přípravě. DATUM 11.12.2012 AUTOR Tereza Skálová JAZYK Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP Seznámení žáků s dělením neživé přírody a její nepostradatelnosti pro živou přírodu. SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY - KLÍČOVÁ SLOVA podmínky pro život, voda, slunce , vzduch, půda, minerály ,horniny ,koloběh vody , eroze, skupenství DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU Prezentace DRUH INTERAKTIVITY aktivita CÍLOVÁ SKUPINA Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ Základní vzdělávání- první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA 9-11 let CELKOVÁ VELIKOST 3,69 MB
NEŽIVÁ PŘÍRODA Tereza Skálová
VZDUCH VODA MINERÁLY A HORNINY PŮDA SLUNCE
VZDUCH Je obsažen ve vodě. Je obsažen v půdě. Je obsažen v tělech rostlin a živočichů. Skládá se z plynů DUSÍK KYSLÍK VODNÍ PÁRY A JINÉ PLYNY OXID UHLIČITÝ
Můžeme pozorovat proudění vzduchu. Vzduch nevidíme. Můžeme pozorovat proudění vzduchu. vánek vítr vichřice orkán
VODA OCEÁNSKÁ PEVNINSKÁ V oceánech a mořích Obsahují slanou vodu POVRCHOVÁ –toky a nádrže PODPOVRCHOVÁ-pod zemským povrchem V LEDOVCÍCH – Arktida a Antarktida
VÝPAR ZE SNĚHU A LEDU VÝPAR
SKUPENSTVÍ VODY PEVNÉ – led , sníh KAPALNÉ – voda PLYNNÉ – pára
MINERÁLY (NEROSTY) A HORNINY Tvoří povrch Země Minerály jsou součástí hornin a tvoří ložiska nerostných surovin. Horniny dělíme na vyvřelé , usazené a přeměněné. Foto autor žula Foto autor
PŮDA Na horniny a minerály působí mráz, déšť , vítr a slunce. EROZE Postupně se narušují a rozpadají. ZVĚTRÁVÁNÍ Obohacují se o živiny z odumřelých těl rostlin a živočichů. PŮDA
SLUNCE Život na Zemi by bez Slunce neexistoval. Je hvězda. Dává světlo a teplo .
PODMÍNKY PRO ŽIVOT Bez vzduchu , vody , Slunce (světla a tepla) a půdy by nebyl na planetě Zemi život.
POUŽITÝ MATERIÁL: cit. 10.12. 2012. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Watercycleczechhigh.jpg Galerie KLIPART Microsoft Office Foto autor