Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
POSTIŽENÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
… jiné je tvé dít ě. Jiné ve svém duševním bohatství, jiné v rozvoji svých schopností, jiné ve vztazích ke sv ě tu, jiné ve svém jednání i po č ínání,
Klinická propedeutika
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální pedagogika (úvod do studia)
Sluchové vnímání a jeho fyziologie, patologie sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad, vlastnosti zvuku.
Teratogeneze a teratologie Určeno pro bakalářské a magisterské studijní obory Zdravotně sociální, Pedagogické a Zemědělské fakulty prof. Ing. Václav Řehout,
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
Příčiny SPU.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
DMO Olga Bürgerová.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Specifické poruchy školních dovedností
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Dítě se sluchovým postižením
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Speciální pedagogika Obecná speciální pedagogika.
Základy speciální pedagogiky
Postižení mezi námi Název projektu: OP VK
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Středisko handicapovaných studentů na VŠE V roce 2015.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Základní škola a Praktická škola, Jičín
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
A. Mrkvičková, K. Pernicová, R. Řezáč, S. Schniererová, D. Šabatová
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DMO (dětská mozková obrna)
Základní pojmy speciální pedagogiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven MU FF VIKBB29 2009

Vymezení pojmů I Vada, porucha defekt (impairment) narušení (abnormalita) psychické, anatomické nebo fyziologické struktury nebo funkce Postižení (disability) omezení nebo ztráta schopnosti vykonávat činnost způsobem nebo v rozsahu, který je pro člověka považován za normální Znevýhodnění (handicap) omezení vyplývající pro jedince z jeho vady nebo postižení, které ztěžuje (znemožňuje), aby naplnil roli, která je pro něj normální Slowik, J.: Speciální pedagogika

Klasifikace vad a poruch podle typu orgánové, funkční podle intenzity lehké, střední, těžké podle příčin vrozené, získané

Klasifikace příčin vzniku vad a poruch vnější faktory prenatální (fyzikální, chemické, psychické...) perinatální (mechanické poškození mozku, infekce...) postnatální (přímo působí na organismus jedince) vnitřní faktory genetické (genové mutace...) ostatní (dispozice, problémy imunity...)

Vymezení pojmů II Integrace Inkluze spolužití postižených a nepostižených při přijatelné nízké míře konfliktnosti vztahů těchto skupin (Jesenský, 1995) školská, pracovní, společenská (sociální) Inkluze proces, ve kterém se lidé s postižením mohou v plné míře zúčastňovat všech aktivit společnosti stejně jako lidé bez postižení.

Vymezení pojmů III Terapie Náprava Kompenzace každý odborný postup, který pomáhá dosahovat výchovných a vzdělávacích cílů a současně má také léčebný efekt. Náprava specifický postup vedoucí k odstranění nebo zmírnění konkrétní poruchy nebo vady. Kompenzace náhrada porušené, nevyvinuté nebo zaniklé funkce (orgánu) jinou funkcí (např. náhradou orgánu)

Zrakové postižení Klasifikace zrakového postižení podle WHO (zdroj SONS) střední slabozrakost silná slabozrakost praktická nevidomost úplná nevidomost

Zrakové postižení pravidla komunikace pomůcky aktivity v knihovnách Blind Friendly Web www. sons.cz www.braillnet.cz

Klasifikace sluchového postižení podle stupně sluchové ztráty Sluchové postižení Klasifikace sluchového postižení podle stupně sluchové ztráty nedoslýchaví neslyšící ohluchlí

Klasifikace sluchového postižení podle stupně sluchové ztráty Sluchové postižení Klasifikace sluchového postižení podle stupně sluchové ztráty nedoslýchaví neslyšící ohluchlí

Sluchové postižení pravidla komunikace pomůcky aktivity v knihovnách www.cun.cz www.ruce.cz www.ticho.cz

Narušení komunikačních schopností Přehled vad a poruch řeči 1. centrální vady a poruchy (koktavost...) 2. neurotické vady a poruchy (mutismus...) 3. vady mluvidel (huhňavost...) 4. poruchy artikulace (dyslálie...) 5. poruchy hlasu (mutace...)

Narušení komunikačních schopností pravidla komunikace pomůcky aktivity v knihovnách www. klinickalogopedie.cz www.alternativnikomunikace.cz

Tělesné a zdravotní postižení Klasifikace tělesných postižení a zdravotních oslabení dle etiologie tělesné odchylky a oslabení (vady páteře...) tělesné vývojové vady ( rozštěpy...) úrazy následky nemocí (encefalitidy, žloutenky...) DMO dlouhodobá onemocnění a zdravotní oslabení (alergie, astma...)

Tělesné a zdravotní postižení Tělesné oslabení diagnostikováno až u 70% školní populace zvýšená únavnost při chůzi, případně i při sezení a stání potíže dýchacího systému a zaostávání významných svalových skupin

Tělesné a zdravotní postižení Dětská mozková obrna nejčastější příčina vrozeného tělesného postižení porucha s pestrou etiologií a širokou škálou projevů asi ve 2/3 se vyskytuje společně s mentálním handicapem

Tělesné a zdravotní postižení pravidla komunikace pomůcky aktivity v knihovnách www.svaztp.cz www.ligavozic.cz www.paraple.cz

Mentální retardace Dělení podle stupně postižení: lehká mentální retardace IQ 50-69 středně těžká mentální retardace IQ 35-49 těžká mentální retardace IQ 20-34 hluboká mentální retardace IQ <20 jiná mentální retardace nespecifikovaná mentální retardace

Mentální retardace pravidla komunikace pomůcky aktivity v knihovnách www. spmpcr.cz www.dobromysl.cz

Osoby s jinými handicapy poruchy učení dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyspraxie, dysmúzie, dyskalkulie...) lateralita LMD, syndrom ADD, ADHD poruchy chování sociokulturní znevýhodnění kombinace vad senioři

Osoby s jinými handicapy pravidla komunikace pomůcky aktivity v knihovnách

Dáte-li nohu k noze, uděláte krok… Dáte-li nohu k ruce, předkloníte se… Dáte-li ruku k ruce, získáte… - nové přátele - nové informace - nový pohled na svět kolem sebe - pocit, že se vše dá zvládnout, když máte s kým - mnohem víc…