Dostupné z Metodického portálu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 20Číslo.
Advertisements

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
ROVNICE a NEROVNICE 16 Exponenciální rovnice II MěSOŠ Klobouky u Brna.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zdeňka Soprová, Bc. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Sčítání a odčítání mnohočlenů
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice a nerovnice I.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
Kvadratické nerovnice
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Matematika Parametrické vyjádření přímky
Soustava rovnic Karel Mudra.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Rovnice a nerovnice Lineární nerovnice Mgr. Jakub Němec
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvadratické nerovnice
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice základní pojmy.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09_M8_Hanak TÉMA: Lineární rovnice
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Početní operace se složenými zlomky
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

Dostupné z Metodického portálu www.dumy.cz.. Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052 Číslo sady  20 Číslo DUM  01 Předmět  Matematika Tematický okruh  Rovnice a nerovnice Název materiálu Lineární rovnice Autor  Ing. Miluše Nováková Datum tvorby  únor 2013 Ročník  první Anotace   Prezentace slouží studentům k zopakování pravidel řešení rovnic. Věnuje se výpočtu lineárních rovnic a jejich zkoušce. Metodický pokyn  Studenti se seznámí s řešením rovnic a poté samostatně řeší lineární rovnice. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková Dostupné z Metodického portálu www.dumy.cz..

Lineární rovnice

Obecný tvar ax + b = 0 x Є R a, b jsou reálné koeficienty

Kořeny rovnice Jedná se o řešení rovnice Zapisují se do složených závorek: K = {a} K … množina všech kořenů rovnice Kořeny se nezmění, vyměníme-li levou a pravou stranu rovnice

Řešení rovnice Řešení = množina všech čísel, která, když do rovnice dosadíme za neznámou, vede k pravdivé rovnosti (5 = 5) Vyjde-li nepravdivá rovnost (5 = 6), nemá daná rovnice řešení (NŘ, K = { } nebo K = Ø) Vyjde-li pravdivá rovnost (0 = 0), má daná rovnice nekonečně mnoho řešení (K = R nebo x Є R)

Zkouška rovnice Zkouškou se přesvědčíme, zda daný výsledek vyhovuje rovnici (ověřujeme si, zda jsme počítali správně). Nejprve na levé straně (L) rovnice za neznámou dosadíme kořen a vypočítáme, poté vypočítáme s dosazeným kořenem pravou stranu (P) rovnice. Rovnají-li se obě strany rovnice (L = P), je daný kořen řešením rovnice.

Ekvivalentní úpravy rovnic Kořeny rovnice se nezmění, jestliže k oběma stranám rovnice přičteme totéž číslo, jednočlen nebo mnohočlen. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže od obou stran rovnice odečteme totéž číslo, jednočlen nebo mnohočlen. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany rovnice vydělíme stejným nenulovým číslem. Kořeny rovnice se nezmění, jestliže obě strany vynásobíme stejným nenulovým číslem.

Pravidla při řešení rovnic Členy s neznámou převedeme na jednu stranu rovnice. Členy bez neznámé převedeme na druhou stranu rovnice. Přejde-li člen z jedné strany rovnice na druhou, změní se jeho znaménko na opačné. Vyskytnou-li se v rovnici nějaké závorky, upravíme výrazy tak, abychom závorky odstranili.

Příklad Řešte následující rovnici: 5(3x+7)-10=4-3(5x-4) Řešení: 15x+35-10=4-15x+12 15x+15x=4+12-35+10 30x=-9 x=-9/30 x=-3/10 K = {-3/10} /+15x-35+10 /:30

Zkouška L: P: L = P

Příklady k samostatnému řešení Řešte v R rovnice a proveďte zkoušku:

Výsledky 1) 2 2) Ø 3) 1/3 4) 5 5) -2/3 6) 2

Zdroje JANEČEK, František. Sbírka úloh z matematiky pro střední školy: výrazy, rovnice, nerovnice a jejich soustavy. 5. vyd. Praha: Prometheus, 2009, s. 67. ISBN 978-80-7196-360-8.