Sociální deviace v SPSP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Evropské politické strany - zárodek politické Evropy? Pavel Šaradín Praha,
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Definice tématu II Robert Zbíral
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Věcné autority v roce 2016
Seminář o stavebním spoření
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Zákon o sociálním podnikání
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Rozvoj zaměstnanosti ve vybraném podniku
Příčiny a funkce deviací PhDr.Hana Pazlarová, ph.d
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Aktivita je součástí projektu ‚Podpora procesu střednědobého.
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Techniky práce s mentálně postiženými
Náměty pro činnost Národního fóra
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
Makroekonomie E 7 - otázky.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
PhDr.hana pazlarová, ph.d
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
RIZIKO.
Diagnostika chování Vrstevnické sítě vztahy, interakce kontrolní list
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
RIZIKO.
Psychologie test.
PhDr.hana pazlarová, ph.d
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Profesionalita v sociální práci
Transkript prezentace:

Sociální deviace v SPSP 6. Integorvatné teorie sociálních deviací FSS MU Brno, 2006

OBSAH SETKÁNÍ OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH (Cíl - Strategie integrace - Typy integračních teorií - Kritika) VYBRANÉ INTEGROVANÉ TEORIE (integrovaná perspektiva – interakční t. – t.rovnovážné kontroly)

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Cíl vysvětlit příčiny a změny delikventního chování pomocí teorií aplikovaných v současné kriminologii, resp. popsáním vztahů mezi proměnným v nich obsaženými (teorie učení, teorie napětí/anomie a teorie kontroly)

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Strategie integrace existujících teorií strategie od konce do konce („end-to-end strategy“) - využívá řazení vztahu mezi proměnnými dle původní teorie, avšak závislé proměnné některých teorií utvářejí nezávislé proměnné jiných teorií (např. vysoká úrovně napětí vede jedince k utváření či spojování delikventních subkultur, které v návaznosti vedou k zločinu)

přeformulování teorií jazykem jedné teorie (tzv přeformulování teorií jazykem jedné teorie (tzv. „konceptuální integrace“ jednou teorií) - viz např. Akers (1985, 1989, 1998, 2000) (lze např. využít teorie sociálního učení, která je obecnější nežli ostatní mikro-úrovňové teorie -Hirschiho svazující pouta mohou potom být vnímána jako negativní trest a zdržujeme se vykonávat aktivity, u kterých se bojíme, že jimi ztratíme naši současnou odměnu)

rozpracování tématu, který je společný několika teoriím (např. vliv rozsahu poskytování sociální podpory na zločin se projevuje u teorie napětí, kontroly i sociálního učení: sociální podpora má přímý kauzální vliv na zločin a na další proměnné, které ovlivňují zločin (např. sociální kontrolu) sociální podpora ovlivňuje podmínky dalších proměnných (strukturální faktory typu je chudoba a zničené domovy), které vedou ke zločinu - např. napětí pravděpodobně vede ke zločinu tehdy, když je sociální podpora nízká)

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH integrované teorie mají v kriminologii dlouhou historii (Lombroso: k vysvětlení zločinu je nutné, abychom brali v potaz biologické, psychologické, sociální a další proměnné jako je atmosféra situace) nedávné práce v biologii a psychologii také kombinují proměnné z biologických, psychologických a sociologických teorií (sociální prostředí a biologické faktory (genetické i negenetické povahy) ovlivňují vývoj individuálních rysů (jako je impulzivita a podrážděnost), které následně vedou k zločinu a ovlivňují zpět sociální prostředí)

Projevy následného ovlivnění sociálního prostředí individuálními rysy popudliví jedinci pravděpodobněji vyprovokují negativní reakce u druhých osob a spíše se včleňují do negativních prostředí jako jsou delikventní skupiny vrstevníků individuální rysy a sociální prostředí interagují se zločinem - ke zločinu dochází tehdy, když se jedinci s rysy jako je podrážděnost a impulzivita vyskytují v prostředí, které vede ke zločinu

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Typy integračních teorií MIKROÚROVŇOVÉ - integrují dvě či více teorií a snaží se vysvětlit individuální deviaci MAKOROÚROVŇOVÉ - pokouší se vysvětlit míry zločinu ve skupinách, převážně ve společných termínech kulturních a strukturálních perspektiv jiných skupin INTEGRUJÍCÍ MAKROTEORIE S MIKROTEORIEMI - popisují jednak způsoby, jak makro-proměnné ovlivňují kriminální chování jedinců a dále, jak tyto proměnné ovlivňují míry zločinu (pro míry kriminality využívají individuálního kriminálního chování)

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Příklady MIKROÚROVŇOVÝCH teorií Shaw a McKay - kombinuje elementy napětí, učení a teorie kontroly Cohen - kombinuje napětí a diferenciální asociaci (subkultury ovlivňují to, že tlačení jedinci více participují na zločinu tím, že samy vytvářejí deviantní subkulturu či se spojují v existující deviantní subkultury typu delikventní gang) Cloward a Ohlin - kombinují napětí a diferenciální asociaci (napětí samotné nemá za následek trvalé vzory zločinu pokud jedinci nemají přístup k deviantním subkulturám)

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Příklady MAKROÚROVŇOVÝCH teorií Messnera a Rosenfeldova teorie institucionální-anomie integrují Mertonův makro-úrovňový důraz na kulturní systém (nespoutané hledání peněz) se strukturálními argumenty, které jsou slučitelné s teorií sociální dezorganizace (nadvláda ekonomiky oslabuje stabilitu dalších institucí podílejících se na efektivní socializaci lidí a sankcionuje deviaci)

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Kritika při kombinací teorií je nemožné neměnit původní teorie, které jsou často protikladné, a tudíž neslučitelné

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Kritika teorie napětí - motivace ke zločinu (frustrace a zlost, kterou jedinci zažívají) je proměnlivá (tato proměnlivost vysvětluje proměnlivost zločinu) X kontrolní teorie - motivace ke zločinu je konstantní, tj. bez ohledu na rozsah motivace ke zločinu, kdy proměny zločinu jsou vysvětlovány různou mírou sociálního tlaku či kontroly (lidé vysoce sociálně kontrolovaní nepáchají zločin na základně vlastní motivace, zatímco lidé nízce kontrolovaní tak činí)

OBECNĚ O INTEGROVANÝCH TEORIÍCH - Kritika diferenciální asociace - společnost je charakterizována kulturním konfliktem, kdy někteří jedinci jsou vystaveni definicím, které je vedou ke zločinu X sociálně kontrolní teorie - společnost je velmi konvenční a nutí lidi k participaci na zločinu, protože existují prokriminální definice (neefektivní socializace produkuje převážně amorální jedince, kteří věří, že zločin není ani dobrý ani špatný)

VYBRANÉ INTEGROVANÉ TEORIE INTEGROVANÁ TEORETICKÁ PERSPEKTIVA DELIKVENTNÍHO CHOVÁNÍ (D.S. Elliott, S.S. Ageton, R.J. Canter) INTERAKČNÍ TEORIE DELIKVENCE (T. P. Thornberry) TEORIE ROVNOVÁŽNÉ KONTROLY/OVLÁDÁNÍ (Ch.R. Tittle)

Ad1) INTEGROVANÁ TEORETICKÁ PERSPEKTIVA DELIKVENTNÍHO CHOVÁNÍ (D. S Ad1) INTEGROVANÁ TEORETICKÁ PERSPEKTIVA DELIKVENTNÍHO CHOVÁNÍ (D.S. Elliott, S.S. Ageton, R.J. Canter) integrace „od konce do konce“ tří hlavních sociologických teorií (napětí, sociální kontroly a diferenciální asociace/sociálního učení) cílem zvážit příčiny delikventního a kriminálního chování a poskytnout konceptuální rámec integrující uvedené teorie do jednoduchého vysvětlujícího paradigmatu, který se vyhýbá tradičnímu zkreslení pozornost kladena na delikventy a na ty sociální procesy a rysy sociálních kontextů, které vytvářejí a udržují delikventní vzorce chování reagují na výsledky výzkumu Natínal Youth Survey - dva hlavní způsoby delikvence: nízká sociální kontrola zvyšuje pravděpodobnost sdružování se s delikventními vrstevníky, což zvyšuje pravděpodobnost delikvence vysoce sociálně kontrolovaní jedinci zažívají napětí, které snižuje jejich úroveň kontroly, a zvyšuje pravděpodobnost jejich sdružování s delikventními vrstevníky, a tím i delikvencí

Ad1) - 2 skupiny příčin delikvence a faktory vedoucí k del. chování a. slabá pouta ke konvenční společnosti – b. vystavení a závazek ke skupině vykazují delikventní aktivitu (=málo kontrolovaní jedinci participují s delikventními vrstevníky, což zvyšuje pravděpodobnost v lpění na vzoru delikvence) a. silná pouta ke konveční společnosti – b. podmínky a zkušenosti zmírňují tato pouta a ve většině případů – c. vystavení a závazek ke skupinám páchajícím delikvenci (=jedinci s vyšší sociální kontrolou mají zkušenosti, které oslabují jejich úroveň kontroly, mají neúspěch v dosažení konvenčních cílů - tito jedinci mohou opět být zahrnuti do delikventních skupin vrstevníků a navrátit se k delikvenci)

omezené příležitosti selhávání v dosažení hodnotných cílů negativní zkušenost s označkováním a sociální dezorganizace doma či v komunitě = zkušenosti, které mohou utlumit vztah (pouta) ke konvenčnímu sociálnímu řádu a mohou tak být kauzálními faktory v postupném vývoji vedoucímu k delikventnímu chování pro ty jedince, kterých rané socializační zkušenosti umožnily vytvořit silná pouta ke společnosti „U těch jedinců, kteří jsou připoutáni ke společnosti odjak živa slabě tyto faktory pouta ke společnosti ještě oslabují, nejsou však nutně faktory, které mají za následek delikvenci“ (In: Cullen a Agnew, 2003:493-4))

Ad1) - 2 typy kontroly (také Reiss (1951), Nye (1958) a Reckless (1967)) vnitřní (osobní) kontrola (attachmenta a belief) = závazek, který zahrnuje osobní vztah ke konvenčním pravidlům, skupinám a institucím a na další úrovni reflektuje rozsah, ve kterém je možné pociťovat morální pouto k sociálním normám a pravidlům a stupni, ve kterém jsou tyto normy jako směrnice jednání internalizovány vnější (sociální) kontrola (Involvement a commitment) = zahrnutí a připoutání ke konvenčním skupinám a institucím jako je rodina, škola, vrstevnické sítě atd., kdy ti jedinci, kteří jsou zaměstnáni a aktivně participují na konvenčních sociálních rolích jsou vysoce integrováni skupinová kontrola existuje ve formě sankčních sítí (formální a neformální pravidla a nařízení, kterými je regulováno chování)

Ad1) - 2 příčiny delikventních aktivit integrace tradiční kontrolní teorie a teorie sociálního učení delikventní skupina vrstevníků - slabá integrace a slabý závazek k sociálnímu řádu - absence konvenčních tlaků na chování a vysoká zranitelnost charakterizují socializační zkušenosti, které ovlivňují delikventní vrstevnické skupiny během adolescence - v závislosti na přítomností a přístupnosti konvenčních a delikventních vrstevnických skupin někteří slabě svázaní mladí se připojí k delikventním skupinám, zatímco jiní si udrží dosavadní konformní vzore chování

Ad1) - 2 příčiny delikventních aktivit integrace tradiční teorie napětí a sociálního učení jedinci vyvíjí silné vazby ke konvenčnímu sociálnímu řádu jejich socializační zkušeností – potlačování či ochabování pout – zkušenost utlumování během adolescence zahrnuje osobní selhání při dosahování konvenčních cílů a ohrožení stability a koheze konvenčních sociálních skupin – jakmile jsou pouta efektivně oslabena, jedinec je svobodný ve zkoumání alternativních prostředků k dosažení cílů a participaci v delikventní nekonvenční skupině – je možná participace ve vrstevnických skupinách, které tolerují či podporují delikventní formy chování (tato participace však za určitých okolností není nutná)

Ad2) INTERAKČNÍ TEORIE DELIKVENCE (T.P.Thornberry) integrace konec-konec je formulována primárně na mikroúrovni (nediskutuje roli strukturálních proměnných jako je sociální třída a pohlaví) kombinuje kontrolní teorii s teorií učení

nízká sociální kontrola či oslabená sociální pouta vedou k delikvenci zvýšením pravděpodobnosti sdružování se s delikventními vrstevníky mnohé proměnné mají reciproční kauzální efekt (např. rodinné pouto má příčinný vliv na školní pouto a to má efekt zpět na rodinné pouto – např. sdružování s delikventními vrstevníky zvyšuje pravděpodobnost delikvence a zároveň delikvence zvyšuje pravděpodobnost sdružování se s delikventními vrstevníky) reciproční kauzální efekty jsou důležité tím, že mnozí mladí jsou zahrnuti v šířící se „příčinné struktuře“, která je vede k většímu a většímu příklonu k delikvenci příčiny delikvence se mění v průběhu života (např. důležitost rodičovské vazby se snižují s dospělostí, zatímco nové proměnné (jako je pouto ke konvenčním aktivitám typu práce, vysoká škola, vojna aj.) vstupují do modelu)

Ad3) TEORIE ROVNOVÁŽNÉ KONTROLY (Ch.R.Tittle) nejkomplexnější a nejambicióznější teorií snaží se vysvětlit: (1) širokou paletu kriminálních a deviantních aktů (6 kategoriích); (2) zdali lidé participují na zločinu + jakého typu zločinu či deviace se týká zaměřuje se na individuální zločiny a deviace, i míry deviace v sociálních skupinách

jádrem koncept ne/rovnováhy kontroly – situace, kdy jedinci mají bezprostřední zkušenost s tím, že jsou pod menší či větší kontrolou než kterou vykonávají na druhých koncept rovnováhy kontroly silně ovlivňuje jak predispozici k deviaci, tak i jedince nutí k deviaci

lidé s deficity kontroly (pod větší kontrolou nežli kterou mohou sami uplatnit) či s nadbytkem kontroly (pod menší kontrolou než mohou uplatnit) spíše páchají deviaci a touto deviací mírní své deficity anebo rozšiřují její nadbytek - rozsah jejich deficitu kontroly či nadbytku kontroly ovlivňuje typ deviace, které se účastní nerovnováha kontroly ovlivňuje zločin, což je vysvětlitelné napětím, kontrolou a odstrašováním/teorie racionální volby zdali se jedinec zakoušející nerovnováhu kontroly angažuje na zločinu závisí na několika faktorech: a. individuální předpoklad k deviaci – b. situační provokace – c. příležitost páchat deviaci – d. přinucení k deviaci – e. náklady deviace – f. počet nahodilostí, tj. morálních věr