Doba, ve které impresionisté tvořili, byla především obdobím průmyslové revoluce, nových vynálezů a objevů. Veřejnost se začala zajímat o nové technické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Jiří.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_12_16_Excel. Excel Tabulkový procesor pro vytváření tabulek a grafů Pochází z kancelářského balíku Microsoft Office Nejčastěji.
Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Pravěk byl drsná doba, snad všichni měli hlad. Lásko má ! Mám pro tebe růži. Hybaj já chci mamut a!
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradišt ě, p ř ísp ě vková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_06.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Mgr. Milan Pechal, Ing. Zdeněk Hlavačka
Impresionismus a postimpresionismus
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/16
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_07
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
Portrét podle Jan van Eycka
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
PAUL GAUGUIN - AUTOPORTRÉT
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Doba, ve které impresionisté tvořili, byla především obdobím průmyslové revoluce, nových vynálezů a objevů. Veřejnost se začala zajímat o nové technické.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Poměr v základním tvaru.
Iniciály, iluminace Název školy
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. et Mgr. Veronika Víchová Mgr. Hana Navrátilová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-02
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Žít svůj život naplno.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Virtuální realita Využití VR v praxi Kritika Další VR
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
U holiče.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
VYMĚŇTE CHLAPA ZA KOČKU!
VYMĚŇTE CHLAPA ZA KOČKU!
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HNĚV.
Poměr v základním tvaru.
Estetika pracovního prostředí 4. S
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obvody a obsahy obrazců
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
F-Pn-P064-Oko_a_jeho_vady
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Doba, ve které impresionisté tvořili, byla především obdobím průmyslové revoluce, nových vynálezů a objevů. Veřejnost se začala zajímat o nové technické vymoženosti a vědecká bádání a to ovlivnilo v mnohém soudobé malíře.

15.5.1886 – 8. a poslední výstava Impresionistů Přidali se - Paul Signac a Georges Seurat – Nedělní odpoledne na ostrově grande jatte Místo rozmáchlých tahů použil miniaturní barevné tečky = praktická aplikace optických teorií Pointilismus - který na nových poznatcích o barvě, spektru a zákonech o světle vystavěl základy celého směru.

Eugène Chevreul Francouzský chemik a fyzik -Vnímání barev okem je pouhý výsledek vizuální syntézy. Tento Francouz zkoumal ve své barvířské dílně v Paříži umístění jednotlivých barev a jejich vzájemné ovlivňování podle toho, na jakém místě se nacházejí a v jaké kombinaci. Svoje dílo zabývající se studiem světla a barev vydal roku 1839 pod názvem Principy harmonie a kontrastu barev a jejich aplikace na umění a poprvé v něm stanovil zákony změn barev použitých těsně vedle sebe.

Georges Seurat – Nedělní odpoledne na ostrově grande jatte (1884-86)

Georges Seurat (1859 – 91) Vytvářel obrazy pomocí malých pravidelných skvrnek nelomené barvy – jako mozaika. Barvy se mají mísit v oku (či v mysli). Tato technika ohrožovala čitelnost obrazů tím, že se vystříhala všech obrysů a každý tvar rozložila do barevných ploch. Bylo nutné zjednodušovat tvary – odklonění se od znázorňování přirozeného vzhledu věcí.

Vincent van Gogh Pocházel z Holandska – z rodiny pastora, Byl hluboce věřící. Stal se malířem bez předchozího studia. Jeho podpora – ekonomická i duchovní – bratr Theo. Byl psychicky nemocný – umírá vlastní rukou ve 37 letech. https://www.youtube.com/watch?v=VFUgXrmn4QY (15:48 – žabí princ)

Dnes zná jeho obrazy mnoho lidí a mnoho z nich zlidovělo a zdobí stěny pokojů. To je to co Van Gogh chtěl – umění, které dává radost každému člověku. Jenže žádná reprodukce není dokonalá a díky tomu mohou jeho obrazy omrzet. Je tedy potřeba vrátit se k originálům – ty působí jako zjevení. Inspirace impresionismem i pointilismem – používal jednotlivé tahy štětce nejen proto, aby barvu rozložil, nýbrž tak vyjádřil i své rozrušení Expresivní tvary předmětů a viditelné tahy štětce – záznam rozrušených momentů – vybíral si témata tak, aby jeho „rukopis“ vynikl, aby mohl klást barvu hustě, jako když pisatel podtrhává slova.

Objevil krásu strnišť, živých plotů, obilných polí a tmavých cypřišů připomínající plameny. Nechtěl malovat přesnou realitu – podobně jako Cezanne, opustil napodobování skutečnosti. Chtěl ukázat co cítí a používal k tomu i zkreslování.

Maloval obyčejné věci (nehodné umělcovi pozornosti) Z dopisu Theovi:

Van Gogh chtěl na jihu Francie v Arles založit společenství umělců Van Gogh chtěl na jihu Francie v Arles založit společenství umělců. Přemluvil svého přítele - malíře Paula Gauguina, aby se k němu přidal. Oba byli samouci, ale vnímali svět odlišně = konflikty

Paul Gauguin Po incidentu v Arles odjel zpět do Paříže a pak na Tahiti. Došel k přesvědčení, že umění se ocitá v nebezpečí, že všechno lidské poznání nám vzalo cit. Nebyl prvním, který měl o civilizaci pochybnosti. Umělci toužili po umění, které se nesestává z triků, jimž se lze naučit. Gauguin žil s domorodci a jeho obrazy se staly divošské a primitivní. Udivovali i jeho přátele umělce. Označili ho za barbara – byl na to pyšný.

Snění s otevřenýma očima, 1897 Námět byl nový – exotický. Pojímal obrazy z pohledu domorodců – snažil se do nich vcítit. Studoval život domorodců a ten zachycoval.

Tři Tahiťané, 1899 Studoval metody řemeslníků a snažil se je sladit se svým uměním. Zjednodušoval obrysy tvarů a nanášet sytou barvu na velké plochy – což vyvolávalo plochý dojem. Rád zapomněl na problémy Evropy.

Gauguin, stejně jako Cezanne a Van Gogh, obětoval svému ideálu celý život. Jejich umění a nové problémy, které v něm řešili otevřeli dveře modernímu umění. Gauguin měl pocit, že Evropa ho nechápe a rozhodl se vrátit na tichomořské ostrovy, kde i zemřel.

Malířství – konflikt, mezi obrazcem (tvarem) a trojrozměrností Malířství – konflikt, mezi obrazcem (tvarem) a trojrozměrností. Trojrozměrnosti se dosahuje stínováním – naznačením dopadu světla. Umělci přestali modelovat obraz stínem – obraz působí ploše. Toulouse Lautrec

Fauvismus Umělci opustili řešení renesance: spojení znázorňování skutečnosti s vytvářením jasných obrazců. Osvobodili se od stínů a hloubky a začali upřednostňovat dekorativní vzor. Gogh a Gauguin povzbuzovali umělce, aby zanechali uhlazenosti a příliš zjemnělé umění nahradili bezprostředností tvarů a barev. Umělci začali klást důraz na barevné harmonie.

Les Fauves (divá zvěř, divoši) 1905 – výstava mladých tvůrců. Nejvýraznější z nich – Henri Matisse

Nadání pro dekorativní zkratku, studoval barevné škály orientálních koberců a severoafrické scenérie – vyvinul styl, který měl velký vliv na moderní design. Obraz jídelní stůl 1908: Souhra vzoru tapet a látky ubrusu s předměty na stole. I lidská postava a krajina v okně jsou součástí obrazce – jejich obrysy jsou zjednodušeny – dekorativní účinek – jasné barvy a jednoduché tvary.

Matisse se ani na okamžik nevzdal vysoké kultivovanosti Matisse se ani na okamžik nevzdal vysoké kultivovanosti. V tom byla jeho síla, ale i slabost, protože nedokázal ukázat z této slepé uličky cestu ven. Tu objevili umělci až s dílem Cézannovým.