Legislativa výlukové činnosti Ing. Jiří Witiska Odbor operativního řízení a výluk Praha, 3. 1. 2018
SŽDC Subjekty zúčastněné na výlukové činnosti Dopravce Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře Zhotovitel Drážní úřad Projektant Navazující infrastruktura Cizí právní subjekt
Střednědobé upřesněné Plánovací cyklus v podmínkách SŽDC Dlouhodobé více než (X – 18) měsíců Roční X – (18 až 6) měsíců Střednědobé X – 3 měsíce T – (70 - 100) dní Střednědobé upřesněné X – 2 měsíce T – (40 - 70) dní Měsíční X – 1 měsíc T – (10 - 40) dní Týdenní T – (5 - 12) dní Snímek má upozornit především na skutečnost, že mezi ročním a střednědobým plánováním systémově vzniká informační „vakuum“, kdy mj. O11 nejsou známé žádné informace o vývoji požadavku. Realizace výluky
Základní legislativní dokumenty Legislativa Základní legislativní dokumenty Zákon 320/2016 Sb. Zákon 266/1994 Sb. Vyhláška 116/2017 Sb. Vyhláška 173/1995 Sb.
Zákon 320/2016 Sb. o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Legislativa Zákon 320/2016 Sb. o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře Účinný od 1. 4. 2017 Působnost úřadu v oblasti drážní dopravní infrastruktury (DDI) Užívání i DDI a přístup k ní Užívání zařízení služeb DDI a přístup k těmto zařízením Cenová kontrola v oblasti užívání DDI a zařízení služeb V čele úřaduje předseda, jmenovaný vládou ČR
Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách Novelizace zákonem 319/2016 Sb. účinná od 1. 4. 2017 Reaguje na zřízení funkce regulátora – ÚPDI Klíčové pro oblast výluk § 23b – omezení provozování dráhy § 23c – postup při projednávání s ÚPDI § 36 – náklady spojené se zabezpečením ND
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 1 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 1 Oprávněnost omezit provozování dráhy nebo její části v nezbytně nutném rozsahu z důvodu Provádění činností spojených s údržbou nebo opravou dráhy Provádění činností spojených s uskutečňováním stavby dráhy, nebo na dráze nebo jiných činností ohrožujících bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy Narušení provozuschopnosti dráhy živelní nebo mimořádnou událostí a provádění činností spojených s obnovením provozuschopnosti
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 2 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 2 Minimalizace dopadu omezení provozování dráhy na provozování drážní dopravy aby nedošlo k omezení omezení na dobu nezbytně nutnou a v nezbytně nutném rozsahu
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 3 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 3 Povinnost provozovatele zpracovat návrh plánu omezení provozování dráhy Překračuje-li předpokládaná doba omezení 24 hodin Plán obsahuje: Vymezení časového období Počet, umístění a předpokládaná doba trvání jednotlivých omezení Důvod omezení Předpokládaný rozsah omezení provozování drážní dopravy
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 4 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 4 Účastníci projednání návrhu plánu omezení provozování dráhy Vlastník dráhy Dopravci, kteří na dotčené dráze provozují drážní dopravu Žadatelé o přidělení kapacity Přídělce kapacity, pokud je odlišný od provozovatele Kraj na jehož území k omezení dochází Ministerstvo dopravy ÚPDI
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 5 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23b – odst. 5 Postup při nedosažení dohody s účastníky při projednání návrhu plánu omezení provozování dráhy Provozovatel navrhne rozsah změn a omezení Dopad omezení musí být u jednotlivých dopravců přiměřený Provozovatel dráhy rozsah omezení zdůvodní Provozovatel dráhy je oprávněn navrhnout spojení více vlaků jednoho dopravce
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 1 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 1 Role ÚPDI při projednání návrhu plánu omezení provozování dráhy Provozovatel předloží žádost, ke které přiloží: Návrh plánu Dohody s dopravci, byly-li uzavřeny Úřad návrh plánu schvaluje
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 2 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 2 Postup ÚPDI při projednání návrhu plánu omezení provozování dráhy Úřad návrh plánu schválí, pokud jsou splněny podmínky §23b
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 3 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 3 Oprávnění provozovatele omezit provozování dráhy činností nezahrnutou do schváleného plánu omezení Obnovování provozuschopnosti dráhy po jejím narušení živelní nebo mimořádnou událostí Údržbou nebo opravou dráhy Nepřekračuje-li předpokl. doba omezení 24 hodin Nedojde-li k omezení provozování drážní dopravy na dráze Nejsou-li splněny podmínky dle bodu b), ale provedení nesnese odkladu
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 4 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 4 Povinnost provozovatele dráhy bezodkladně vyrozumět dle odst. 3 Účastníky: Dotčení dopravce Vlastník dráhy ÚPDI Uvést důvody a předpokládanou dobu omezení Pokud nejsou splněny podmínky dle odst. 3 uloží ÚPDI provozovateli dráhy obnovení provozování a stanoví k tomu přiměřenou lhůtu
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 5 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 23c – odst. 5 Změny plánu omezení provozování dráhy Platí ustanovení § 23c, odst. 1 a 2 Platí ustanovení § 23b, odst. 4 a 5
Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 36 - odst. 2 Legislativa Zákon 266/1994 Sb. o drahách § 36 - odst. 2 Možnost uplatnění vícenákladů dopravce Dopravce provozující veřejnou drážní dopravu Náklady přímo související s ND za přerušenou veřejnou osobní drážní dopravu z důvodu omezení provozování dráhy plánované podle § 23b odst. 3 přesáhnou úspory související s přerušením drážní dopravy Rozdíl mezi náklady a úsporami uhradí provozovatel dráhy
Legislativa Vyhláška 116/2017 Sb. „O nákladech a úsporách přímo souvisejících se zabezpečováním náhradní dopravy za přerušenou veřejnou osobní drážní dopravu“ Definice nákladů náhradní dopravy Úspor za přerušenou dopravu na dráze Přílohy 1 a 2 specifikují položkově
Legislativa Vyhláška 173/1995 Sb. kterou se vydává dopravní řád drah - §21a – odst. 1 Provozovatel dráhy zpracuje podle schváleného plánu omezení návrh VJŘ T – 45 předložení návrhu dopravcům Dopravce může uplatnit námitky ve lhůtě 5 pracovních dnů ode dne doručení Provozovatel dráhy rozhodne ve lhůtě 10 dnů od doručení námitek Dopravce je vyrozuměn, pokud mu není vyhověno v plném rozsahu
Legislativa Vyhláška 173/1995 Sb. kterou se vydává dopravní řád drah - §21a – odst. 2 Při sestavě VJŘ provozovatel dráhy spolupracuje s dopravci, kteří mají v dotčeném úseku přidělenu kapacitu dráhy.
Legislativa Vyhláška 173/1995 Sb. kterou se vydává dopravní řád drah - §21a – odst. 3 Dopravce je oprávněn při sestavování VJŘ v rámci počtu přidělených tras navrhnout vlastní priority. Provozovatel dráhy vyhoví požadavkům dopravce týkajícím se tras vlaků veřejné služby v přepravě cestujících, které slouží k zabezpečení dopravní obslužnosti: Státu Kraje obce
Legislativa Vyhláška 173/1995 Sb. kterou se vydává dopravní řád drah - §21a – odst. 4 Před ukončením plánovaného omezení provozování dráhy zajistí provozovatel dráhy prověření správné činnosti zabezpečovacího zařízení, které bylo v době omezení provozování dráhy dotčeno přímo, nebo změnou podmínek pro jho činnost Omezení provozování dráhy lze ukončit jen při správné činnosti dotčeného zabezpečovacího zařízení
Legislativa Vyhláška 173/1995 Sb. kterou se vydává dopravní řád drah - §21a – odst. 5 Při omezení provozování dráhy nebo její části podle § 23c, odst. 3 zákona se postupuje podle § 22. Vysvětlující komentář: Priorita dle pro základní řešení VJŘ se používá na základě aplikace ustanovení § 22, odst. 2. VJŘ není změnou JŘ (viz §§ 50 – 55)
Legislativa výlukové činnosti