Křesťanská sociální etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Vymezení a pojetí sociální práce
Etika v podnikání Business Ethics
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Politologie jako věda Politika moc
Problémy menšinových skupin II
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Lidská práva.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Česká republika Demokratický stát.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Osvícenství.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Právo jako filozofický pojem
Křesťanská sociální etika
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Teorie státu - pokračování
Demokracie a její hodnoty
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Metaetika Shrnutí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek Křesťanská sociální etika Jabok 2008.
Norma, právo, forma zákonů
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Křesťanská sociální etika Jabok Úvod, literatura, definice, témata, metoda, biblické a historické inspirace.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Právo jako normativní systém, základní pojmy
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA 1 Pojem a předmět státovědy
Název politologie je složen z následujících slov:
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Mezinárodní právo veřejné jako velmi specifický právní systém
Křesťanská sociální etika
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Funkce a mezipředmětové vztahy předmětu sociální péče.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
LIDSKÁ PRÁVA y.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Křesťanská sociální etika Jabok / ETF 2018

1. Úvod, literatura, definice, témata, metoda, biblické a historické inspirace

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Strukturální hřích 2008: na globální ekonomické krizi nejvíce vydělali ti nejbohatší, kteří ji také zavinili. Zaplatili ji běžní plátci daní, kteří na jejím vzniku nenesli žádnou vinu. 2016: 80% světové produkce je v rukou 1% populace. 99% populace má k dispozici pouze 20% produkce. Je to nespravedlivé? ANO! Je to trestné? NE! Kdo za to nese odpovědnost? Struktura globální ekonomiky. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Co stojí mezi námi a definitivním pádem do nesvobody na dlouhou dobu? Média: dříve či později přijde pokus o ovládnutí veřejnoprávních médií zabalený do slov o nezávislosti, úsporách apod. Formální pojistky demokracie – Ústava, Senát, Ústavní soud: na pořad dne přijde rušení Senátu, který může leccos minimálně zpomalit, a snaha vyřadit zastupitelskou demokracii ze hry referendy. Demokratický Západ: velká část veřejnosti souhlasí s příklonem na Východ (Rusko, Čína). Občanská společnost: snaha omezit financování církevní a neziskových organizací. Demokracie má jednu nevýhodu - lze ji hájit proti všemu možnému, ale ne proti voličům. Pokud se většina trvale přikloní k protizápadnímu konsensu, nikdo a nic s tím nic neudělá. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Jde o ETICKÝ problém! Média: vztah k pravdě (Nepromluvíš…) Instituce: lidská důstojnost, svoboda, Příklon na Východ: narušení vnější bezpečnosti ČR, odklon od étosu lidských práv Občanská společnost: omezení svobodné kreativity občanů (Imago Dei) 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil. A Bůh jim požehnal a řekl jim: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe…“ Hospodin Bůh postavil člověka do zahrady v Edenu, aby ji obdělával a střežil. (Gn 1, 27 – 28; 2,15) Odpovědná vláda nad zemí zahrnuje také odpovědné spravování vztahů mezi lidmi ve společnosti.

„Miluj svého bližního jako sám sebe!“ (Mk 12,31) Přikázání lásky se vztahuje na všechny lidi. Jednotlivec nemůže prokazovat lásku všem lidem. Může však ovlivňovat způsob řízení společného života. Volby jsou základním nástrojem uskutečňování přikázání lásky ve veřejném životě.

BUDOVÁNÍ MĚSTA A VĚŽE Gn 11, 1 – 9: Lidé si troufají sami zabezpečit svou existenci a zajistit si budoucnost. Jejich úsilí však končí zmatkem. KSNC 397: Autorita musí uznávat, respektovat a rozvíjet základní lidské a mravní hodnoty. Tyto hodnoty vyrůstají z pravdy o člověku, jeho důstojnosti a právech. Proto žádný člověk, skupina nebo stát je nemůže ani stanovit, ani změnit, ani zničit. Tyto hodnoty nemají základ v proměnlivých míněních většiny, ale je nutné je prostě uznávat a respektovat jako prvky objektivního mravního zákona, přirozeného zákona vepsaného do srdce člověka (srv. Řím 2,15).

„Církev si váží systému demokracie, protože zajišťuje účast občanů na politickém rozhodování, zaručuje ovládaným možnost volit a kontrolovat své vlády a v případě nutnosti je pokojnou cestou vyměnit. Nemůže proto schvalovat vytváření úzkých vůdčích skupin, které si uzurpují moc na základě svých zvláštních zájmů nebo ideologických záměrů“ Jan Pavel II., Centesimus annus, čl. 46

Patří etika do politiky? 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Projev prezidenta Václava Havla v americkém kongresu 21. 2. 1990 Zájmy osobní, sobecké, státní, národní, skupinové i - chcete-li - firemní stále ještě povážlivě převládají nad zájmy vskutku obecnými a globálními. Stále jsme ještě poplatni zhoubnému a veskrze pyšnému dojmu, že člověk je vrcholem stvoření a nikoli jen jeho součástí a že tudíž smí cokoli. Stále ještě mnoho lidí říká, že jim nejde o sebe, ale o věc, ale přitom jim jde prokazatelně o sebe a nikoli o věc. Stále ještě ničíme planetu, která nám byla svěřena, i její okolí. Stále ještě zavíráme oči před rostoucími sociálními, civilizačními i etnicko-kulturními konflikty dnešního světa.

Jinými slovy: stále ještě neumíme postavit morálku nad politiku, vědu a ekonomiku. Stále ještě nejsme schopni pochopit, že jedinou skutečnou páteří všeho našeho konání - má-li být mravné - je odpovědnost. Odpovědnost k něčemu vyššímu, než je má rodina, má země, můj podnik, můj prospěch. Odpovědnost k řádu bytí, do něhož se všechno naše konání nesmazatelně zapisuje a kde se teprve a jen spravedlivě zhodnocuje. Tlumočníkem mezi námi a touto vyšší autoritou je to, co se tradičně nazývá lidské svědomí.

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Krize institucí Krize (= přechodné stádium mezi dvěma fázemi; přeměna, jež spěje k rozhodnutí, rozhodující obrat, průlom, moment zřetelné nerovnováhy): Demokracie - redukována na vhození lístku do volební urny, přičemž o stranických preferencích rozhodují spíše mediální kampaně než svobodná a argumentačně podložená úvaha voličů Právního systému - rozhodující je dodržení pozitivní právní normy, ale porušování etických zásad, často do očí bijící, je soudy považováno za legitimní Ekonomického systému - nepřináší výsledky odpovídající „neomylným“ matematickým modelům, neboť daleko více, než se předpokládalo, podléhá nahodilým rozhodnutím různě motivovaných jednotlivců Krize institucí, jejichž fungování je často v rozporu s přirozeným etickým cítěním, což mohou jednotlivci chápat jako ospravedlnění svého neetického jednání. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Politická filozofie, sociální etika Obor založený Platonem (Ústava) a Aristotelem (Politika, Etika Nikomachova), který zkoumá politiku z hlediska hodnot. Její součástí je aplikovaná etika – sociální etika: Politická etika Etika hospodářství Etika práva Etika války Environmentální etika Předmětem jejich zkoumání je jednání formalizovaných sociálních celků, tedy institucí všeho druhu a všech velikostí; na rozdíl od etiky individuální, která zkoumá jednání lidského jedince. Sociální etika na základě etických kritérií posuzuje vztahy, struktury, systémy pravidel, zákony, řády atd. z hlediska jejich spravedlnosti a podává návrhy na jejich zlepšení. Základní otázka sociální etiky zní: jsou institucionální útvary v dané společnosti spravedlivé? 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Niccolò Machiavelli (1469 – 1527, Florencie), italský politik, diplomat, spisovatel, historik a vojenský teoretik. Podle Machiavelliho je politika umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Moc ve skutečnosti nemá žádné teologické ani etické zdůvodnění. Aby vládnoucí zvítězili, musí být bezohlední. Politická věda se má tedy zabývat tím, co je, a nikoli tím, co by mělo být. To je nová politická filozofie, zcela oddělující politiku od etiky. I když se časy mění, lidé zůstávají v podstatě stejní. Nepřijímá tedy myšlenku o zdokonalování lidstva a člověka. Od lidí se podle Machiavelliho dá očekávat spíš zlo; k dobrému musí být vedeni nebo i donucováni. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Vladař Tento útlý spis (26 krátkých kapitol), věnovaný Lorenzovi Medicejskému, vyšel poprvé v roce 1532 (až po smrti Machiavelliho). Papež v roce 1532 povolil vydat Machiavelliho spisy, ale o dvacet let později se Vladař ocitl na seznamu zakázaných děl. Jezuité i protestanti psali proti Machiavellimu a snažili se vyvrátit jeho politickou filozofii v základě. Vycházeli z něho však první teoretikové absolutismu (Thomas Hobbes), osvícenci ve Francii (Charles Montesquieu). Ve Vladaři Machiavelli vůbec poprvé použil pojem stát (stato). Do té doby se ho neužívalo. Říkalo se politeia, res publica, civitas, regnum, imperium. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Erasmus Rotterdamský (1467 – 1536) O výchově křesťanského vladaře Knihu věnuje jako radu mladému králi Karlu V. Obecné principy cti a upřímnosti aplikuje na konkrétní úkoly knížete, kterého zobrazuje jako služebníka svého lidu. Dílo bývá srovnáváno s Machiavelliho Vladařem (1532) jako nejvýznamnější spis o vládě 16. století. Porovnání: Machiavelli uvádí, že k udržení vlády politickou sílou je bezpečnější pro knížete být obávaný než milovaný. Erasmus preferuje opačné stanovisko a uvádí, že vladař pro spravedlivé a shovívavé vládnutí potřebuje všestranné vzdělání a musí se vyvarovat toho, aby se stal zdrojem útisku. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Ekonomika Zakladatel moderní ekonomické vědy a otec klasické ekonomické školy, skotský ekonom a filozof Adam Smith (1723 – 1790), byl profesorem morální filozofie. Jeho stěžejní dílo Pojednání o původu a podstatě bohatství národů vychází z etického pohledu na lidskou společnost. Ukazuje, že společného dobra – cíle eticky prospěšného pro všechny – lze dosáhnout tím, že se všem vytvoří prostor k vlastnímu tvůrčímu podnikání a k práci zacílené na vlastní zisk. Přestože další myslitelé (Oswald Nell-Breuning, Arthur Rich) rozvíjeli různá témata hospodářské etiky, současný hlavní ekonomický proud na jakékoli propojení mezi etikou a ekonomikou rezignoval. Staví na důsledném liberalismu, a proto jen v minimální míře přijímá státní regulaci, která by pomáhala vyrovnávat sociální rozdíly. Tento proud sice přivedl některé státy k významnému ekonomickému růstu, není však schopen zajistit plnou zaměstnanost, odstraňovat chudobu, snižovat zadlužení rozvojových zemí a řešit dopady negativních externalit na životní prostředí. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Právo Teorie přirozeného práva: právu stanovenému a vytvořenému lidmi (zákonodárcem), tedy právu pozitivnímu, je nadřazeno nepsané právo, které je součástí lidské přirozenosti – tedy právo přirozené. To spočívá především v základních obecně platných hodnotách a morálních zásadách, jež musí pozitivní právo respektovat. Právní pozitivismus: považuje za právně relevantní pouze příkazy zákonodárce a žádnou další autoritu neuznává. Toto pojetí převážilo v naší kultuře v 19. století, zásadně ho však zpochybnila druhá světová válka: nacistické rasové zákony byly z pozitivně-právního hlediska naprosto v pořádku, odporovaly však přirozenému lidskému právu na život a na osobní důstojnost. Celý moderní právní vývoj je poznamenán napětím mezi těmito dvěma směry. V západním světě však panuje shoda v tom, že v oblastech, kde jde o člověka a jeho důstojnost, je nezbytný návrat k přirozenoprávnímu pojetí. Projevem této shody je masivní důraz na obhajobu lidských práv, který přineslo právě poválečné období. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Čapí hnízdo Usedlost původně patřila společnosti ZZN Agro Pelhřimov, spadající pod holding Agrofert Andreje Babiše.  V roce 2007 ZZN Agro Pelhřimov rozhoduje o vydání tzv. anonymních akcií. Babiš později uvedl, že majiteli byly jeho děti, jeho partnerka a její bratr. Teprve poté si firma změní název na Farma Čapí hnízdo. V únoru 2008 farma žádá o dotace EU pro malé podniky, celkem dostane 54 milionů.  V roce 2014 končí pětiletá lhůta, po kterou se kontroluje dodržení podmínek udělení dotace. Farma Čapí hnízdo se stává součástí společnosti Imoba, jejímž jediným akcionářem je SynBiol, patřící do holdingu Agrofert. PŘIROZENÉ PRÁVO: BEZ POCHYBY DOŠLO K PŘEKROČENÍ MORÁLNÍHO ZÁKAZU KRÁDEŽE (ZNEUŽITÍ DOTACÍ) POZITIVNÍ PRÁVO: O TOM, ZDA DOŠLO K TRESTNÉMU ČINU, BUDE ROZHODOVAT SOUD. Zaslouží si důvěru politik, který prokazatelně morálně selhal v zásadní věci? Francois Fillon propadl v prezidentských volbách 2017 po skandálu ohledně jeho manželky, fiktivně placené jako jeho poradkyně. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Instituce Instituce, s nimiž vcházíme do kontaktu: Stát a jeho organizační složky Firmy (podnikatelské subjekty), jejíchž cílem je zisk Neziskové organizace Politické strany Církve Postavení v/vůči organizaci: Ten, kdo přímo rozhoduje (majitel, manažer, volený zástupce) Podřízený – na rozhodování se podílí nepřímo (člen, zaměstnanec) Zákazník, klient, pacient Cíl sociální etiky: navrhnout etická kritéria pro rozhodování v rámci instituce. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Sociálně-etické otázky Jak mravná či nemravná je sociální politika? Jak pravdivě má mluvit politik? Je morální vstoupit do profesionální armády? Jak se máme stavět k zákonu o registrovaném partnerství? Je povinností člověka sledovat dění v politice, číst volební programy a účastnit se voleb? Existuje v naší zemi rasismus? Jak se k němu máme stavět z mravního hlediska? Jakou nese člověk zodpovědnost za přírodu? Má péče o životní prostředí nějaké mravní aspekty? Může být oprávněný preventivní válečný úder? Jaké mravní požadavky se mají uplatňovat ve vězeňství a trestání vůbec? 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Předmět křesťanská sociální etika Vědecký obor – součást teologické etiky . Stanovuje etické principy, zásady a normy, které se týkají nikoli chování jedince (= individuální etika), ale správného fungování sociálních struktur – institucí (rodina, ekonomika, politika, zákony, kultura, sociální služby atd.). V tom je rozdíl oproti etice v sociální práci (Fischer), i teologické etice pro praxi (Milfait), které se týkají především rozhodování jednotlivého sociálního pracovníka. Jako každá teologie vychází z Bible a z tradice církve. Těsně souvisí s filozofií, politologií, sociologií, ekonomikou. Na Jaboku je samostatným předmětem, neboť vytváří východisko pro etické jednání v  sociální politice a částečně i v sociální práci – nabízí křesťanská kritéria k utváření politických a hospodářských systémů a institucí a k chování člověka v jejich rámci. Zároveň pomáhá k pochopení složitých strukturálních vazeb v současném globalizovaném světě. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Sociální nauka katolické církve Katolická církev se v posledních 120 letech tímto tématem intenzivně zabývala a vytvořila ucelený systém názorů na sociální témata, který považuje za závazný pro své členy a za závažný návrh pro všechny lidi dobré vůle (sociální nauka církve – SNC). Vyjádřila ho v dokumentech magisteria a nejnověji v Kompendiu sociální nauky církve (2004, česky 2007). Katolická církev považuje SNC za součást evangelizace, za jeden z pilířů nové evangelizace, která je závazná pro celou církev a pro každého jejího člena (JPII. – SRS). Je to druhá část jejího diakonického rozměru (vedle přímé sociální služby – charity), který je konstitutivním prvkem církve (vedle martyrie, liturgie a koinonie). Ostatní církve nemají takto systematické vyjádření, procházejí vlastním vývojem, ale v poslední době se stále více podílejí na sociálním myšlení katolické církve; některé dokumenty vydávají společné ekumenické komise (např. u nás Pokoj a dobro). Vzhledem k ekumenickému charakteru Jaboku se budeme zabývat pohledy různých církví, většinou však budeme vycházet ze SNC. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Základní literatura Církevní dokumenty: 2. vatikánský koncil: Gaudium et spes Kompendium sociální nauky církve Pokoj a dobro Sociální encykliky Sociální pastýřské listy Další publikace: Anzenbacher, Arno: Křesťanská sociální etika, úvod a principy Martinek, Cyril: Cesta k solidaritě Marx, Reinhard: Kapitál Molitor, Bruno: Etika hospodářství Novak, Michael: Katolické sociální myšlení a liberální instituce Ockenfels, Wolfgang: Katolická sociální nauka Sutor, Bernhard: Politická etika Důstojně a radostně (Jabok 2012) 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Témata přednášek 1. Úvod, literatura, definice individuální a sociální etiky, témata, metoda, bible a dějiny 2. Vývoj katolického sociálního myšlení, list Pokoj a dobro 3. Protestantská sociální etika a alternativní teologické směry v katolické církvi 4. Principy KSE: lidská důstojnost, společné dobro, solidarita, subsidiarita 5. Právo a právní kultura 6. Politika 7. Kultura, ekologie 8. Hospodářství 9. Práce, pracovní vztahy 10. Rodina 11. Mír, globální sociální spravedlnost 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Organizace výuky Metody výuky: přednášky, besedy s odborníky, instruktážní filmy, studium textů Pomůcky: prezentace ppt na ISu, dokumenty a literatura, informace z internetu Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: test základních znalostí, ústní zkouška: prokázat hlubší znalost vybraného tématu ze speciální části 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Vědecká (filozofická nebo teologická) disciplína, jejímž předmětem jsou správná pravidla (normy) lidského jednání (praxe). Problémové okruhy etiky: Analytická etika (metaetika) – analýza jazyka morálky Fundamentální etika – základní problémy etiky (svědomí, svoboda vůle, pojem moralita, stanovení základního morálního principu, argumentace při zdůvodňování norem apod.) Normativní (aplikovaná) etika – aplikace etiky na určité okruhy jednání: Individuální etika Sociální etika Kvalitní analýza problémů aplikované etiky předpokládá: objasnění metaetických a fundamentálně etických otázek odbornou kompetenci v daném oboru jednání (oblasti interakcí: např. politika, ekonomie, právo) 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Sociální skutečnost Sociální skutečností se rozumí společenská povaha člověka jako relativně samostatná předmětná oblast. Vzájemné působení jednotlivců konstituuje oblast sociální skutečnosti potud, pokud má institucionální charakter. Sociální zpevnění vzájemného působení lidí a lidských skupin ve strukturách představuje novou kvalitu – stav těchto struktur nelze vztahovat pouze k osobní odpovědnosti jednotlivců. Hlavní oblasti sociálních skutečností: rodinná, oblast vědění a dovedností, ekonomická, politicko-právní, kulturně-náboženská. Sociální oblast se jeví jako složitý útvar interagujících sociálních forem, jež jsou navzájem nadřazené, podřazené nebo paralelní. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018 Sociální etika je součást etiky, která se zabývá morálním hodnocením sociální skutečnosti – na rozdíl od etiky individuální, která se týká praxe a odpovědnosti jedince. Základní otázka: jsou institucionální útvary v dané společnosti spravedlivé? Na základě kritérií posuzuje vztahy, struktury, systémy pravidel, zákony, řády atd. z hlediska jejich spravedlnosti a podává návrhy na jejich zlepšení. Aplikace etických principů na konkrétní sociální skutečnost. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Sociální a individuální etika Základní etická kritéria vztažená na: Osobní odpovědnost, individuálně přičitatelnou praxi, motivace, postoje Sociální danosti, instituce, struktury, regulační systémy, zákony, řády Kategorie posouzení: DOBRÉ – ŠPATNÉ SPRAVEDLIVÉ - NESPRAVEDLIVÉ INDIVIDUÁLNÍ ETIKA SOCIÁLNÍ ETIKA 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Vzájemný vztah individuální a sociální etiky Člověk jako osobnost je nejen bytostí individuální, ale zároveň i bytostí sociální, která může společné hodnoty uskutečnit jen ve společenství. Např.: Překonání ekologických problémů, nezaměstnanosti a problému třetího světa není v moci jedince. Spíše jsou pokroky v těchto problémech možné jen skrze komplexní kooperaci mezi více odpovědnými osobami rozdílných oblastí a systémů. Nakolik se jednotlivé osoby v tomto diskursním a kooperačním procesu morálně angažují, je téma individuální etiky. Jakým způsobem a k jakým cílům je třeba měnit dané instituce a sociální struktury je téma sociální etiky. Dvě nedorozumění: Redukce sociální etiky na individuální etiku: sociální problémy se vyřeší samy od sebe, když jednotlivci budou jednat eticky správně - sociální problémy jsou vyvolávány jen osobními mezilidskými konflikty. Optimalizace sociálních poměrů nastane automaticky optimalizací osobní praxe (ekologie, válka, nezaměstnanost, třetí svět…). Redukce individuální etiky na sociální etiku: osobní jednání je viděno jenom jako nutný následek daných sociálních poměrů, struktur, regulačních systémů. Jedinec nenese odpovědnost. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Sociální etika základní a speciální Základní sociální etika vychází z biblických a teologických kritérií a stanovuje hodnoty, principy a normy, které je třeba dodržet, aby dané sociální skutečnosti byly spravedlivé. Speciální sociální etika se zabývá konkrétními sociálními skutečnostmi (stát, hospodářství, kultura, rodina, mezinárodní vztahy, ekologie, globální spravedlnost apod.), aplikuje na ně stanovené hodnoty, principy a normy a navrhuje, co lze udělat pro to, aby byly spravedlivější. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018

Interdisciplinární rámec TEOLOGIE Sociální dimenze zjevení Základní všeobecné opce pro chudé, mír, spravedlnost, zachování stvoření atd. Systematická diferenciace relevantních základních pojmů: spravedlnost, svoboda, lidská práva atd. FILOZOFIE Diskurs o právu, státu, ekonomice, kultuře SPECIÁLNÍ VĚDY Sociologie, politologie, ekonomie, právo Konkretizace biblických opcí s využitím filozofických pojmů v jednotlivých dílčích systémech. 1 Křesťanská sociální etika. M. Martinek 2018