Autor: Mgr. Yvetta Kałužová Hotelový provoz VY_INOVACE_Kaluzova_13-1-15 Hotelové řetězce Autor: Mgr. Yvetta Kałužová . Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace výuková prezentace – podpora vyučujícího určeno pro nástavbové studium obor Společné stravování Hotelové řetězce
Hotelový provoz Hotelové řetězce
Historie vzniku hotel jako samostatné zařízení poskytující ubytovací služby veřejnosti se objevil na přelomu 18. a 19. století název hotel pochází z francouzského jazyka, kde vznikl ze středověkého latinského pojmenování hostinec rozvoj hotelnictví v Evropě je znatelný v zemích s příznivými podmínkami pro rozvoj obchodu a cestovního ruchu (Francie, VB, Německo)
Historie vzniku na přelomu 19. a 20. století vznikají první luxusní hotely vrcholu tento proces dosáhl po 2. světové válce rozvoj pokračuje i v současné době vývoj hotelů je spojován s rozvojem obchodu, dostavníků, železnice, lázeňství i s celkovým hospodářským rozvojem
Historie vzniku v 50. letech zjistila letecká společnost Pan American Airlines, která je průkopníkem letecké dopravy, že na mnoha místech chybí přiměřené ubytování pro její cestující vytvořila první hotelovou společnost Intercontinental Hotels Corporation došlo k celosvětovému růstu hotelových řetězců např. Holiday Inn, Hilton Hotel Corp.,..
Charakteristka hotelových řetězců s mohutným rozvojem cestovního ruchu v posledních letech dochází i k podstatným změnám v oblasti řízení firem, které se snaží procesem koncentrace změnit tradiční podobu ubytovacích zařízení a z jednotlivě fungujících hotelů se stávají skupiny = řetězce
Charakteristka hotelových řetězců dochází k postupnému růstu velikosti hotelových řetězců tím, že se nezávisle vlastněné hotely k nim přidružují hotelové řetězce se budují na různých místech, kde využívají výhody trhu a podřizují se centrálnímu managementu
Vlastnictví hotelů vlastnictví hotelů zapojených do hotelových řetězců nebývá vždy čitelné a jasné hotel jako nemovitost vlastní zpravidla soukromá nebo právnická osoba, finanční skupina nebo banka nejvíce využívanou formou k řízení hotelů je smlouva o managementu nebo franchishing
Integrační procesy v ČR první mezinárodní spolupráce v oblasti hotelnictví byla realizována v roce 1967, kdy CK Čedok uzavřela smlouvu se společností Inter Continental Hotels Corp. o výstavbě nového hotelu v Praze další integrační aktivity nastaly díky ekonomickým změnám po roce 1989 - 1993 Brno Holiday Inn - 1996 Praha znovu otevřen Internacional - 2001 Praha Forum…
Použité zdroje HESKOVÁ, Marie. Cestovní ruch pro vyšší odborné a vysoké školy. Praha: Fortuna, 2010, ISBN 978-80-7373-107-6. SMETANA, František; KRÁTKÁ, Eva. Podnikání v hotelnictví a gastronomii -- Pro střední a vyšší hotelové školy. Praha: Fortuna, 2009, ISBN 978-80-7373-054-3. METZ, Reinhold. Restaurace a host. Praha: Europa Sobotáles, 2008, ISBN 978-80-86706-18-4.