Regionální rozvojová agentura Zdeněk Tarant - vedoucí projektů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Advertisements

Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Metodická podpora plánování obcí ze strany MMR
Strategický plán rozvoje města Tišnov Úvodní prezentace
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Programové dokumenty mikroregionů jako faktor jejich rozvoje
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Strategické plánování rozvoje obcí Dubovice 2010 " Projekt je financován z prostředků EAFRD v rámci Programu rozvoje venkova ČR pro období "
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Management a rozvoj obcí
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Mgr. Kamila Klemešová. Klíčové koncepční dokumenty (strategie, programy) Na všech řádovostních úrovních (ČR, kraj, ORP, obec/město, příspěvkové organizace)
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Regionální operační program regionu soudržnosti NUTS 2 Severozápad Irena Ptáčková, odbor regionálního rozvoje Krajský úřad Karlovarského kraje.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Integrovaná rozvojová strategie cestovního ruchu Rožnovska JVM-RPIC, spol. s r.o. Ing. Jiří Kučera, Ing. Jakub Křižka
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Pojďme společně podpořit rozvoj meziobecní spolupráce v ČR.
I. zasedání ŘV MAP Hlučínsko východ 25. Ledna 2016.
 Evropský sociální fond  Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost  Doba realizace projektu: –
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Programy regionálního a municipálního rozvoje Mgr. Oldřich Hájek.
Téma 13: Finanční plánování
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Model struktury strategického managementu
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Projekt MAP Turnovsko. Cíl projektu  podpora a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání v rámci ORP Turnov  vytváření Místního.
Projekt Sdružení místních samospráv ČR „MAS jako nástroj spolupráce pro efektivní chod úřadů“
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Podklady pro zpracování semestrální práce
Místní plán inkluze + OP VVV
Strategie regionu, obce
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Ekonomika malých a středních podniků
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Úvod, základní principy a cíle
Výjezdní zasedání pracovní skupiny pro evaluaci a HP
Program rozvoje Ústeckého kraje
Presentation Title 1st September 2002
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Klíčové aktivity projektu
Transkript prezentace:

Regionální rozvojová agentura Zdeněk Tarant - vedoucí projektů Ústeckého kraje, a.s. Metodika tvorby a využití rozvojových dokumentů mikroregionů v Ústeckém kraji Zdeněk Tarant - vedoucí projektů tarant@rra.cz 31.12.2018

http://www.risy.cz 31.12.2018

Mikroregiony v ÚK 31.12.2018

Mikroregiony data 31.12.2018

Mikroregiony data 31.12.2018

Metodika v ÚK - BROÚK Zpracovaný materiál je základním vnořením do procesu strategického plánování. Jedná oficiálně doporučovaný metodický návod pro tvorbu lokálních rozvojových strategií vytvářených v rámci projektu BROÚK. Navržený způsob tvorby lokálních rozvojových strategií je třeba vnímat jako maximalistickou verzi a je plně na zpracovateli, do jaké míry se bude striktně držet navržených postupů. 31.12.2018

Metodika v ÚK - BROÚK Obsah 1. Definice strategického plánování a strategického plánu 2. Úvod do metodiky tvorby strategického plánu 3. Příprava a organizační zajištění 4. Analýza prostředí – Profil regionu 5. Návrhová část – Tvorba strategie 6. Implementace 7. Posuzování vlivu rozvojových dokumentů na ŽP 8. Závěrečná doporučení 31.12.2018

Metodika zpracování Zpracování rozvojového dokumentu je systémovou prací, při které politické a výkonné vedení samosprávy a zástupci rozhodujících subjektů analyzují současnou situaci a formulují zásady budoucího rozvoje Práce zpracovatele programu spočívá v odborném doprovodu, moderování diskusí, v koordinačních a a konzultačních činnostech Podstatou zvolené metodiky je rozdělení práce do postupových kroků, které na sebe navazují 31.12.2018

Metodika zpracování Postupové kroky: 1) Analýza prostředí 2) Stanovení strategické vize 3) Identifikace problémových oblastí 4) Provedení SWOT analýzy 5) Stanovení strategických cílů 6) Stanovení opatření 7) Sestavení výstupního dokumentu 31.12.2018

Analýza prostředí Situační analýza - široký socioekonomický přístupu – zjištění aktuálního stavu a důvodu proč je stav právě takový - hlavní faktografický materiál (data a informace) pro všechny další postupové kroky, z něj se sestavuje profil - budou využity všechny již zpracované podklady města Region je analyzován z různých pohledů - obyvatelstva, infrastruktury, ekonomických činností, životní prostředí, čistoty, působení organizací, komunikace atd. Cílem je utřídění faktů, poznatků a myšlenek 31.12.2018

Profil regionu 1. Úvod 2. Charakteristika území 3. Dopravní a technická infrastruktura 4. Hospodářství 5. Zaměstnanost a trh práce 6. Sociální a kulturní infrastruktura 7. Životní prostředí 8. Rekreace a cestovní ruch 9. Organizace a občanské iniciativy 10. Komunikace a vztahy 31.12.2018

Stanovení strategické vize Dohoda na generální orientaci obce (města, mikoregionu) v budoucnosti, např. „jaká chce obec v r. xxxx být„ Prostřednictvím definované vize se rámcově vymezí oblasti života města, na které musí být v rámci Strategického plánu soustředěna hlavní pozornost 31.12.2018

Identifikace problémových oblastí Problémové oblasti, které jsou také označovány jako kritické, se budou v dalších krocích rozpracovávat Význam vymezení kritických oblastí je v tom, že umožňují orientovat další práci na dohodnuté prioritní problémy a tím výrazně zúžit záběr prací Vymezení kritických oblastí si vyžaduje aktivní spolu-účast zastupitelů a zástupců rozhodujících institucí v místě, mající dostatečné znalosti a zájem o rozvoj obce 31.12.2018

SWOT analýza SWOT analýza je standardní metoda používaná k prezentaci a utřídění analytických poznatků Jejím principem je jednoduchá a přiměřeně objektivní charakteristika silných a slabých stránek města a jeho možných příležitostí a ohrožení podle jednotlivých kritických oblastí Silné a slabé stránky se týkají vnitřního prostředí města, šance a bariery vnějšího Žádoucí je zkoumání z různých hledisek a odborníky z různých odvětví (technického, ekonomického, sociálního …) Výsledky SWOT analýzy jsou základem pro formulaci strategických cílů a opatření 31.12.2018

Stanovení strategických cílů Stanovení strategických cílů navazuje na výběr kritických oblastí Strategický cíl představuje směrný ukazatel pro rozvoj obce a je informací o stavu, kterého by mělo být dosaženo realizací opatření (rozvojových aktivit) Stanovují se dlouhodobé úkoly, při jejichž plnění se budou odstraňovat zjištěné nedostatky a využívat příležitosti Opatření č. 1.1.1 Strategický cíl č. 1.1 Kritická oblast č. 1 Opatření č. 1.1.2 Strategický cíl č. 1.2 31.12.2018

Stanovení opatření Opatření je specifická cesta, jejímž prostřednictvím je dosahováno strategických cílů V rámci stanovení účinných opatření jsou sbírány projektové náměty, které jsou následně posuzovány a diskutovány Opatření se navrhují na základě konsensu všech osob, které program spoluvytvářejí – musí byt vybrána taková opatření, která jsou realistická a dosažitelná Ke konkrétním opatřením se musí přihlásit konkrétní subjekty (město, jiné organizace), které ponesou zodpovědnost za jejich realizaci 31.12.2018

Implementace Implementace je proces postupného uskutečňování (naplňování) Strategického plánu = realizace Sebedokonalejší program nemá význam, pokud se následně neuskuteční a jeho realizace se průběžně nekontroluje Rozhodující faktorem je politické rozhodnutí zastupitelů o přijetí Strategického plánu jako střednědobého (dlouhodobého) rozvojového dokumentu a jejich vůle jej společně s partnery v obci uskutečnit Návod k jeho uskutečnění je zpravidla obsažen v závěrečné části dokumentu 31.12.2018

Organizace zpracování rozvojového dokumentu Hlavním subjektem při tvorbě Strategického plánu je Řídící skupina zadavatele, která: - předkládá návrhy a diskutuje o nich, - při jednáních dociluje kompromisů, - komunikuje se zpracovatelem, - vyjadřuje se k jednotlivým zpracovaným krokům a návrhům, které předkládá zpracovatel Specifické oblasti je možné předjednávat v tzv. Akčních skupinách Žádoucí je zapojení veřejnosti do celého procesu pro-střednictvím zástupců zájmových skupin i jednotlivců v Řídící skupině zadavatele (možnost vytvoření speciál-ních podskupin) 31.12.2018

Závěrečná doporučení pro tvorbu rozvojových strategií Nepodcenit organizační část tvorby rozvojové strategie - zapojit do její tvorby všechny významné subjekty a zájmové skupiny působící v dotčeném území, - v maximální možné míře využít znalostí a zkušeností místních aktivních občanů; Při tvorbě strategie důsledně zvažovat dostupné resp. potenciálně získané zdroje; Klást důraz na srozumitelnost celého procesu i výsledného dokumentu; Důsledně se zabývat dopředu odsouhlaseným posláním; 31.12.2018

Závěrečná doporučení pro tvorbu rozvojových strategií Preferovat střednědobý až dlouhodobý časový rámec rozvojové strategie; Důsledně a objektivně diagnostikovat problémy, potřeby a rozvojový potenciál řešeného území; Důsledně porozumět vnějšímu prostředí a v maximální možné míře jej využít ve svůj prospěch; Nepokoušet se o nahodilé předvídání budoucnosti, ale vycházet z existujících demografických, socioekonomických a celospolečenských trendů a zjištění; Brát v úvahu uskutečnitelnost (variabilitu) v měnícím se prostředí; Vytvořit podmínky a nástroje, které v následujících letech umožní kontinuální monitorování jejího naplňování. 31.12.2018