METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncipování empirického výzkumu
Advertisements

15: : minut - BLOK 1: epistemologie 15: : minut - BLOK 2: principy kvantitativního přístupu 16: : minut - BLOK 3:
Marketingový informační systém Je to systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které Je to systém vytvořený.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Plánovací část projektu Cíl projektu - vychází z řešení z prognostické části, - odpovídá na otázku, čeho má být dosaženo? - představuje slovní popis účelu.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
9. SEMINÁŘ INDUKTIVNÍ STATISTIKA 2. TESTOVÁNÍ STATISTICKÝCH HYPOTÉZ.
Induktivní statistika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Interpolace funkčních závislostí
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Rozhodování 1.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Úloha bodového systému
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Téma 11: Finanční plánování
Zákon o sociálním podnikání
„Svět se skládá z atomů“
Základy pedagogické metodologie
Popisný (popis reality, jevu) Vztahový (vztah jevů, faktorů, činitelů)
Výběrové metody (Výběrová šetření)
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Logika a metody výběru vzorku
Marketingový informační systém
Výběr výzkumného vzorku
Aktuální otázky stalkingu z pohledu teorie a praxe
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Parametry polohy Modus Medián
Digitální učební materiál
V.a1 Teoretické pozadí statistické analýzy
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Spojité VELIČINY Vyšetřování normality dat
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Pravděpodobnost a statistika
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
XII. Binomické rozložení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Základní statistické pojmy
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
GEN 504 METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY
SEM – speciální přístupy
Lineární regrese.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Nejistota měření Chyba měření - odchylka naměřené hodnoty od správné hodnoty → Nejistota měření Kombinovaná standartní nejistota: statistické (typ A) -
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Předběžná tržní konzultace
Transkript prezentace:

METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY BLOK 1: epistemologie BLOK 2: principy kvantitativního přístupu BLOK 3: principy kvalitativního přístupu

etapy výzkumu I Formulace problému (čtu, co se ví, jak se ví) Formulace výzkumné otázky Formulace hypotéz Rozhodnutí o populaci a vzorku Pilotní studie (je informace, kterou požadujeme k dispozici?) Rozhodnutí o technice sběru informací (dotazník nebo pozorování, triangulace – použití několika různých výzkumných metod)

etapy výzkumu II Operacionalizace – převod výzkumného problému do empiricky testovatelné podoby, transformace pojmů do podoby měřitelných indikátorů Konstrukce nástroje pro sběr dat (např. tvorba dotazníku) Předvýzkum (test nástroje – kontrola reliability a validity) Sběr dat (pozorování, výběrové šetření, analýza dokumentů experiment apod.)

etapy výzkumu III Zpracování dat (jak dostat data do formátu pro analýzu? ) Analýza – interpretace dat (abychom mohli vyvodit závěry, které reflektují záměry, ideje a teorie, které nás vedly v počátku) Závěry (vyvrácení/nevyvrácení hypotéz, důsledky pro teorii, formulace nových problémů)

převzato z Babbie, E. 2001 The Practice of Social Research str. 108

etapy podrobněji – přípravná fáze na začátku je zájem o určité téma, teoretický problém, nebo jednoduše zadání četba literatury zužování tématu definice problému rozlišení jednotlivých teoretických přístupů rozlišení jednotlivých konceptů a jejich definice výsledkem je výzkumná otázka z otázky je odvozena hypotéza / hypotézy

etapy podrobněji – konceptulacizace účelem je co nejjasněji definovat pojmy, které používáme návaznost na teorie rozlišení dimenzí pojmu stanovení indikátorů konceptualizace souvisí s operacionalizací konceptualizace definuje pojem v různých úrovních abstrakce až po velmi konkrétní indikátory operacionalizace definuje soubor činností jak pozorovat empirické projevy – indikátory konceptu

etapy podrobněji – tvorba hypotéz formulujeme výrok / výroky, jež dávají do souvislosti koncepty s nimiž pracujeme v jazyce kvant. výzkumu jde o vztah mezi dvěma proměnnými hypotézy mohou mít také různou úroveň abstrakce. Na nejnižší úrovni jsou pracovní hypotézy. příklad: společnosti s vysokou mobilitou se vyznačují sňatkovým trhem s vyšší heterogamií četnost mezigeneračních posunů mezi vzdělanostními kategoriemi souvisí s četností sňatků napříč vzdělanostními kategoriemi

kdy není hypotéza testovatelná Obsahuje-li příliš vágní, nejasné, všeobecné či mnohovýznamové pojmy s muži je větší sranda Je tautologická/cirkulární (nějaký jev vysvětlujeme tímtéž jevem nebo skutečností) čím vyšší sociální třída tím vyšší příjem Odvolání se na síly nebo ideje, které doposud věda nezná nebo nejsou ověřitelné ženy vyzařují pozitivnější energii než muži

etapy podrobněji - operacionalizace stanovení množiny operací, jimiž je proměnná měřena Indikátor = pozorovatelný příznak určité charakteristiky 4 etapy Operacionalizace podle Lazarsfelda.: 1. Intuitivní představa pojmu („každodenní“ zkušenost) 2. Specifikace pojmu, jeho pokrytí spektrem indikátorů 3. Výběr indikátorů – kontext výzkumu, jejich zastupitelnost 4. Formování znaku, konstrukce indexu Různě definované systémy indikátorů mohou poskytovat stejné, ale i různé výsledky Indikátor odkazuje k pojmu, není s ním však totožný. Riziko redukce.

etapy podrobněji – operacionalizace II většina konceptů není měřena jedním indikátorem ale sadou indikátorů, což bývají v dotaznících obvykle sady výroků příklad z dotazníku Manželství, práce, rodina 2005:

z hlediska logiky operací úrovně měření z hlediska logiky operací nominální – vlastnosti, které lze rozlišit do kategorií, ale nikoliv seřadit (etnicita, pohlaví, zaměstnání, bydliště) ordinální – varianty lze seřadit, ale nelze určit vzdálenosti mezi nimi (míra souhlasu s výrokem, dosažená úroveň vzdělání) kardinální – lze provádět veškeré početní transformace (příjem, počet dětí, věk)

měření – validita a reliabilita Validita – měříme to, co zamýšlíme měřit Reliabilita – opakovaná měření dávají stejné výsledky (pokud se stav nezměnil) převzato z Babbie, E. 2001 The Practice of Social Research str. 145

Typy redukce Zejména 3 typy: Čas – nejčastější průřezová strategie Komplexnost systému – liší se kvali/kvanti přístup – vždy však redukujeme Rozsah zkoumaných jednotek Další typy redukce: prostor, etnicita, třída… U všech typů redukce lze vznášet otázky na reprezentativitu Srovnej kvalitativní reprezentativita dimenzí problému a kvantitativní reprezentativita populace Nás nyní bude zajímat redukce rozsahu zkoumaných jednotek -> VÝBĚR VZORKU

vzorek/ výběrový soubor (sample) reprezentativita populace/ základní soubor (population)

populace a vzorek projekt výzkumu definuje výzkumnou populaci, což je soubor jednotek, pro které jsou závěry výzkumu platné (nemusí se vždy jednat o lidi, základní populací můžeme rozumět např. časopisy vydávané v ČR v 90. letech, sňatky uzavřené v roce X, firmy zaměstnávající Romy, atd) používají se také termíny základní soubor, cílová populace vzorek je skupina jednotek, které zkoumáme důvody výběru: ekonomické, technické, organizační pokud je vzorek vybrán správně, reprezentuje populaci s minimální odchylkou – zásadní vliv má tedy proces výběru

výběr v kvantitativním výzkumu má vzorek reprezentovat populaci existuje několik technik výběru: náhodný výběr (pravděpodobnostní) dále se rozlišuje: - prostý náhodný - stratifikovaný náhodný kvótní výběr anketa (samovýběr)

reprezentuje známé i neznámé vlastnosti populace prostý náhodný výběr každá jednotka základní populace musí mít stejnou pravděpodobnost dostat se do výběru pokud je tato podmínka dodržena, data reprezentují cílovou populaci s chybou, která je odhadnutelná a závislá na velikosti vzorku reprezentuje známé i neznámé vlastnosti populace je třeba opory výběru – seznam jednotek cílové populace z níž je vybírán vzorek (např. seznam obyvatel ČR, seznam domácností)

výběrová chyba Velikost statistické chyby (na hladině 95% spolehlivosti) Počet respondentů Podíl odpovědí v procentech 10/90 20/80 30/70 40/60 50/50 500 2,6 3,5 4,0 4,3 4,4 950 1,9 2,5 2,9 3,1 3,2 1100 1,8 2,4 2,7 2,9 3,0 1700 1,4 1,9 2,2 2,3 2,4 2000 1,3 1,8 2,0 2,1 2,2 4000 0,9 1,2 1,4 1,5 1,5

stratifikovaný náhodný výběr prostý náhodný výběr je organizačně velmi náročný, proto se náhodný výběr většinou provádí v několika krocích např. výběr z okresů v rámci ČR výběr sídel v rámci okresů výběr ulic v rámci sídel výběr domácností v rámci ulic (např. metoda náhodné procházky) výběr člena domácnosti (např. metoda posledních narozenin) stratifikovaný náhodný výběr je reprezentativní, je však třeba vhodně zvolit kroky, aby nedošlo ke zkreslení pro agentury náhodný výběr = stratifikovaný

kvótní výběr stanovuje kvóty – vyjádření základních parametrů populace, které mají být ve výběru dodržěny kvóty jsou stanoveny na základě sčítání lidu, podle pohybu obyvatelstva, či jiných vyčerpávajících šetření obvykle je použito několik málo charakteristik: např. pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště z ortodoxního hlediska neplatí pro kvótní výběr pravděpodobnostní statistika

kvótní výběr v praxi agenturami je nejpoužívanější – je rychlý a levný je třeba Kvótní předpis – pokyny pro tazatele, koho mají vybírat příklad kombinace: Pohlaví/ věk Muži Ženy Celkem 18-34 100 200 35-49 50 a více 300 600

Kontrolovatelná reprezentativita Kontrola tazatelů Rychlost Pružnost srovnání výběrů Náhodný výběr Kvótní výběr + Kontrolovatelná reprezentativita Kontrola tazatelů Rychlost Pružnost Láce - Náročnost Nízká návratnost Nutnost opory výběru Nekontrolovatelné odchylky od reprezentativnosti Obtížná kontrola tazatelů Velký vliv tazatelů

v pravém slova smyslu nejde o výběr - respondenti se vybírají sami anketa v pravém slova smyslu nejde o výběr - respondenti se vybírají sami anketa je typem šetření v němž respondenti participují dobrovolně nelze odhadnout, zda nějaká vlastnost motivuje k odpovědím určité typy respondentů nelze definovat cílovou populaci často používaná v médiích - obvykle motivuje jedince s vyhraněným názorem

další typy výběrů pro výzkumy specifických populací: záměrný výběr – cíleně vybíráme určité jednotky výběr metodou sněhové koule – jeden respondent dává kontakty na dalšího

výběrové soubory a čas průřezové strategie kohortní studie panelová studie studie trendů longitudinální výzkum

O jakých efektech chci vypovídat ? Časová dimenze dat II O jakých efektech chci vypovídat ? (a o jakých data skutečně vypovídají?) Age – efekt zrání (osobní individuální vývoj) Period – efekt doby (společenské normy, události) Cohort – efekt kohorty (společná historická zkušenost)

Rekapitulace – pojmy, které je třeba znát Operacionalizace, indikátor, koncept Výběrové šetření, dotazník Reprezentativita, vzorek, populace Validita, reliabilita Redukce a transformace