Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Seminář ČMKPÚ 25. 5. 2018, Praha, Novotného lávka Ing. arch. Karel WIRTH
Nástroje územního plánování Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Nástroje územního plánování Politika územního rozvoje (PÚR) Územně plánovací podklady (ÚPP) ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY (ÚAP) ÚZEMNÍ STUDIE (ÚS) Územně plánovací dokumentace (ÚPD) Zásady územního rozvoje (ZÚR) ÚZEMNÍ PLÁN (ÚP) Regulační plán (RP) Územní opatření (ÚO) Územní opatření o stavební uzávěře (ÚOoSU) Územní opatření o asanaci území (ÚOoAÚ)
Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Územní plán (ÚP) Stanoví základní koncepci rozvoje území obce, urbanistickou koncepci, koncepci uspořádání krajiny…; vymezí zastavěné území, plochy a koridory, zejména zastavitelné plochy, plochy změn v krajině a plochy přestavby, pro veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření a pro územní rezervy a stanoví podmínky pro využití těchto ploch a koridorů. (podle § 43 odst. 1 SZ, kráceno) Závazný pro pořízení a vydání regulačního plánu zastupitelstvem obce a pro rozhodování v území, zejména pro vydávání územních rozhodnutí. (§ 43 odst. 5 SZ) Měřítko 1 : 5 000 nebo 1 : 10 000. Obsah a struktura ÚP viz příloha č. 7 k vyhlášce č. 500/2006 Sb. O pořízení rozhoduje zastupitelstvo obce z vlastního podnětu nebo na návrh; pořizuje pořizovatel; vydává zastupitelstvo obce opatřením obecné povahy.
Při pořizování územního plánu… Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Při pořizování územního plánu… Výsledky pozemkových úprav slouží pro obnovu katastrálního operátu a jako neopomenutelný podklad pro územní plánování. (§ 2 zákona o PÚ) Jakožto dotčený orgán uplatňuje SPÚ vyjádření k zadání ÚP a stanovisko k návrhu ÚP (ke stanovisku viz § 19 zákona o PÚ). Orgány územního plánování a stavební úřady postupují ve vzájemné součinnosti s dotčenými orgány chránícími veřejné zájmy podle zvláštních právních předpisů nebo [stavebního] zákona. Dotčené orgány vydávají a) závazná stanoviska pro rozhodnutí a pro jiné úkony stavebního úřadu (…) b) stanoviska, která nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení a jejichž obsah je závazný pro PÚR a pro opatření obecné povahy podle [stavebního] zákona. Pro obsah stanoviska se použije § 149 odst. 2 správního řádu obdobně. (§ 4 odst. 2 SZ)
Při pořizování pozemkové úpravy… Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Při pořizování pozemkové úpravy… SPÚ (…) koordinuje v součinnosti s orgány územního plánování a s dalšími orgány (…) vazbu návrhu pozemkových úprav na sídelní struktury a územně plánovací dokumentaci, plány na tvorbu a ochranu životního prostředí a krajiny. (§ 19 odst. 1 zákona o PÚ) Orgán územního plánování stanoví po zahájení řízení o pozemkových úpravách podmínky k ochraně jím chráněných zájmů (viz § 6 odst. 6 zákona o PÚ) a uplatní stanovisko k plánu společných zařízení (viz § 9 odst. 10 zákona o PÚ). Plán společných zařízení musí být v souladu s územně plánovací dokumentací. Není-li návrh plánu společných zařízení ze závažných důvodů v souladu s územně plánovací dokumentací, je návrhem na její aktualizaci nebo změnu. V ostatních případech musí být plán společných zařízení dohodnut s úřadem územního plánování. (§ 9 odst. 15 zákona o PÚ)
Metodický návod k pozemkovým úpravám Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Metodický návod k pozemkovým úpravám Vydalo v roce 2015 MMR ve spolupráci s SPÚ, VÚMOP a ÚÚR Zveřejněn na webu ÚÚR - http://www.uur.cz/default.asp?ID=4633 Publikování a využívání metodiky doporučil SPÚ certifikačním osvědčením č. 2/2015- SPÚ/O ze dne 25. 2. 2015 Princip: Následuje-li zpracování pozemkové úpravy po územním plánu, respektuje řešení z územního plánu. Následuje-li zpracování územního plánu po pozemkové úpravě, respektuje řešení z pozemkové úpravy.
Novela SZ od 1. 1. 2018 ve vztahu k ÚP Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Novela SZ od 1. 1. 2018 ve vztahu k ÚP Povinnost pořizovatele zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup úplné znění územního plánu (tj. územní plán po promítnutí všech jeho změn). (§ 165 odst. 3 SZ, pozn.: přechodné ustanovení do 30. 6. 2018) Zkrácený postup pořizování změny ÚP při pořizování změny nevyžadující zpracování variant řešení (viz § 55a a násl. SZ) Odpadá fáze zadání a společného jednání, po schválení pořízení změny zastupitelstvem obce se zpracovává rovnou návrh pro společné jednání. Lze i na návrh dotčeného orgánu. Náležitosti návrhu na pořízení změny viz § 55a SZ; návrh se podává u příslušné obce.
Územní plán - shrnutí Řešení ÚP je závazné pro pozemkovou úpravu. Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Územní plán - shrnutí Řešení ÚP je závazné pro pozemkovou úpravu. V případě nesouladu s ÚP je nutná změna ÚP, až poté je možno dokončit řízení o pozemkové úpravě. Není-li třeba zpracování variant, lze využít zkrácený postup pořízení změny ÚP. Předcházela-li pozemková úprava územnímu plánu, ÚP převezme řešení z pozemkové úpravy.
Územně analytické podklady (ÚAP) Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Územně analytické podklady (ÚAP) Zjišťují a vyhodnocují stav území (§ 25 SZ). Podklad pro pořizování PÚR, územně plánovací dokumentace a pro rozhodování v území (§ 25 SZ). ÚAP pořizuje obecní úřad obce s rozšířenou působností (pro svůj správní obvod) resp. krajský úřad (pro území kraje). Skládají se z podkladů pro rozbor udržitelného rozvoje území, rozboru udržitelného rozvoje území (RURÚ), a z databáze ÚAP (sledované jevy). Výstupem z RURÚ je mj. určení problémů k řešení v územně plánovacích dokumentacích, popř. v územních studiích. Obsah databáze ÚAP (sledované jevy) je uveden v tabulkách (část A a část B) v příloze č. 1 k vyhl. č. 500/2006 Sb. Novela vyhlášky, účinná od 29. 1. 2018 – změny v obsahu ÚAP!
Databáze ÚAP Poskytování dat do ÚAP (§ 27 odst. 2 a 3 SZ): Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Databáze ÚAP Poskytování dat do ÚAP (§ 27 odst. 2 a 3 SZ): Obsah databáze ÚAP tvoří zejména „údaje o území“, ty poskytuje pořizovateli ÚAP orgán veřejné správy / jím zřízená právnická osoba / vlastník dopravní a technické infrastruktury: V digitální formě, grafickou část ve vektorové formě v JTSK Bezodkladně po jejich vzniku nebo zjištění Nový sledovaný jev č. 116a v části A databáze ÚAP – plán společných zařízení Poskytování dat z ÚAP jiným orgánům (§ 27 odst. 3 SZ): Údaje o území mohou být použity pro činnost orgánů veřejné správy, založení a vedení technické mapy a pro činnost projektanta územně plánovací dokumentace a územní studie.
ÚAP - shrnutí Poskytovat plán společných zařízení do ÚAP. Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám ÚAP - shrnutí Poskytovat plán společných zařízení do ÚAP. Obsah ÚAP může být využit pro činnost orgánů veřejné správy, tedy i pro tvorbu pozemkových úprav.
Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Územní studie (ÚS) Ověřuje možnosti a podmínky změn v území (§ 25 SZ). Navrhuje, prověřuje a posuzuje možná řešení vybraných problémů, případně úprav nebo rozvoj některých funkčních systémů v území (§ 30 SZ). Podklad pro pořizování PÚR, územně plánovací dokumentace a pro rozhodování v území (§ 25 SZ). Pořizuje a schvaluje ji příslušný pořizovatel (obecní úřad obce s rozšířenou působností, popř. obecní úřad, který zajistí splnění kvalifikačních požadavků pro výkon územně plánovací činnosti, krajský úřad, MMR). Evidenční listy schválených ÚS viz online systém iLAS (ÚS pořízené obcemi) a iKAS (ÚS pořízené kraji a MMR) - http://www.uur.cz/?id=966 Nově povinnost pořizovatelů zveřejnit celou ÚS způsobem umožňujícím dálkový přístup (§ 166 odst. 3 SZ, pozn.: přech. ustanovení do 30. 6. 2018).
Územní studie krajiny (ÚSK) Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Územní studie krajiny (ÚSK) Jde o územní studii ve smyslu staveb-ního zákona (viz zejména § 25 a 30 SZ) Podpora pořizování ÚSK z IROP a z NPŽP, ale pouze pro celý správní obvod ORP; pořizovatelem je v tom případě obecní úřad ORP Společný metodický pokyn MMR a MŽP z února 2016 - dostupný na stránkách MMR, MŽP, ÚÚR; odkaz: https://www.mmr.cz/cs/Uzemni-a-bytova-politika/Uzemni-planovani-a-stavebni-rad/Stanoviska-a-metodiky/Stanoviska-odboru-uzemniho-planovani-MMR/3-Uzemne-planovaci-podklady-a-jejich-aktualizace/Metodicky-pokyn-Zadani-uzemni-studie-krajiny-pro-spravni-obvod-obce-s Měřítko 1 : 10 000 nebo 1 : 25 000
Proč ÚSK Posílení důrazu na řešení krajiny v rámci územního plánování. Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Proč ÚSK Posílení důrazu na řešení krajiny v rámci územního plánování. Podklad pro řešení krajiny v územních plánech / jejich změnách. Podklad pro doplnění územně analytických podkladů. Poklad pro upřesnění řešení krajiny v zásadách územního rozvoje. Podklad pro závazná stanoviska orgánů územního plánování. Podklad pro činnost dalších orgánů státní správy. Koordinace záměrů a systémů v krajině.
Obsah řešení návrhu ÚSK Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Obsah řešení návrhu ÚSK Stanovení cílové vize krajiny; zpřesnění krajin a jejich cílových kvalit ze zásad územního rozvoje. Návrh opatření na ochranu a rozvoj zjištěných hodnot a potenciálů. Řešení požadavků a potřeb člověka v krajině, např.: Návrh opatření pro optimalizaci hospodaření v krajině Návrh opatření pro zlepšení sídelních propojení a prostupnosti krajiny pro člověka Řešení problémů, snižování ohrožení a předcházení rizikům v krajině, např.: Vodní režim krajiny, zvýšení retence, protipovodňová ochrana Protierozní ochrana Rámcový návrh úprav ÚSES, další opatření ke zvýšení biodiverzity Doporučení opatření v souvislosti s adaptací na změnu klimatu (změny velikosti půdních bloků, zvýšení koef. ekol. stability…)
ÚSK – vztah k pozemkovým úpravám Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám ÚSK – vztah k pozemkovým úpravám Výsledky PÚ jsou neopominutelným podkladem pro územní plánování. (§ 2 zákona o PÚ) (Komplexní) pozemkové úpravy přímo zmiňuje i metodický pokyn k ÚSK jako jeden z podkladů pro ÚSK. Územní studie jsou podkladem pro rozhodování v území. (§ 25 SZ) Územní studie (na rozdíl od územně plánovací dokumentace) se neprojednávají. Tím není vyloučena možnost (neformálních) konzultací ÚSK s veřejností, dotčenými orgány atd. Metodický pokyn k ÚSK konzultace doporučuje, dle našich zkušeností probíhají.
Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Podpora ÚSK z IROP Z výzvy č. 9 IROP podpořeny ÚSK pro 47 správních obvodů ORP. Tj. cca 23 % správních obvodů ORP a zároveň cca 23 % území ČR. Na dalších 5 správních obvodů nezbyly v rámci alokace 9. výzvy finanční prostředky. Aktuálně možno podpořit z výzvy č. 45 IROP, ale složité podmínky. ÚSK podpořené z 9. výzvy IROP budou dokončeny během roku 2019 (první z nich lze očekávat již v roce 2018).
ÚSK podpořené z výzvy č. 9 IROP Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám ÚSK podpořené z výzvy č. 9 IROP
Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Workshopy k ÚSK 1. workshop pořizovatelů a projektantů k ÚSK – listopad 2017 prezentace z workshopu viz http://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Microsites/IROP/Kalendar-akci/Akce-a-vyzvy-RO-IROP/1-workshop-porizovatelu-a-projektantu-k-uzemni-studii-krajiny 2. workshop pořizovatelů a projektantů k ÚSK – podzim 2018, v Praze
Územní studie - shrnutí Nástroje územního plánování a jejich vazby k pozemkovým úpravám Územní studie - shrnutí Nejsou závazné, ale jsou podkladem pro územní plánování a pro rozhodování v území – tedy i pro pozemkové úpravy. Ve vztahu k pozemkovým úpravám významné zejména aktuálně zpracovávané územní studie krajiny (ÚSK).
Děkuji Vám za pozornost Ing. arch. Karel Wirth Ministerstvo pro místní rozvoj Odbor územního plánování Karel.Wirth@mmr.cz