Seminář 4. Trh a tržní mechanismus

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Advertisements

Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
1 Mikroekonomie Rovnováha spotřebitele. 3 Existují dva teoretické přístupy k řešení rovnováhy spotřebitele: 1.Teorie užitku 2.Teorie indiference V obou.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Poměrní ukazatelé Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Dějiny daňových teorií
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Teorie chování spotřebitele
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Dokonale konkurenční odvětví
MATEMATIKA Funkce.
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Analýza chování spotřebitele
Lomené algebraické výrazy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
Model důchod-výdaje.
Teorie rozdělování a její kontexty
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Základní pojmy, principy a zákony
8.1 Aritmetické vektory.
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
8.1.3 Lineární obal konečné množiny vektorů
Lomené algebraické výrazy
2. Tržní poptávka a elasticita
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_02_Zlomky
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základy firemních financí
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Násobení zlomků..
Zlomky Sčítání zlomků..
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
2 JAK FUNGUJE TRH.
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené algebraické výrazy
Modely obnovy stárnoucího zařízení
Lineární rovnice Druhy řešení.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Průměr
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Lomené algebraické výrazy
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Seminář 4. Trh a tržní mechanismus Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus

Doplňte následující tvrzení: Mezním užitkem rozumíme ………. uspokojení, které spotřebiteli přináší spotřeba ………. jednotky statku, přičemž množství všech ostatních statků se nemění. MU tedy vyjadřuje změnu ………. při změně spotřebovávaného množství daného statku o ………. (za „ceteris paribus“).

Doplňte následující tvrzení: Mezním užitkem rozumíme míru uspokojení, které spotřebiteli přináší spotřeba dodatečné jednotky statku, přičemž množství všech ostatních statků se nemění. MU tedy vyjadřuje změnu užitku při změně spotřebovávaného množství daného statku o jednotku (za „ceteris paribus“).

Doplňte následující tvrzení: Zákon ………. mezního užitku odráží skutečnost, že ………. ………. má tendenci s ………. spotřebovávaného množství statku od určitého bodu ………. .

Doplňte následující tvrzení: Zákon klesajícího mezního užitku odráží skutečnost, že celkový užitek má tendenci s růstem spotřebovávaného množství statku od určitého bodu klesat .

? Jestliže je mezní užitek nějaké komodity nulový, co můžeme říci o celkovém užitku?

! Celkový užitek je v takovém případě na své maximální hodnotě. U i TU MU 1 2 3 4 5 6 Q i 1 2 3 4 5 6 Q i TU

? Určete mezní užitek při spotřebě desáté jednotky statku X, pokud znáte funkci celkového užitku: TU = 24*X – X2.

! Rovnici mezního užitku získáme první derivací rovnice celkového užitku, tedy (TU = 24*X – X2)’ MU = 24 – 2*X Po dosazení za X = 10 MU = 24 – 2*10 = 4

? Mezní užitek spotřebitele ze sklenky bolsu (MUB) je čtyřikrát větší než mezní užitek z láhve pepsi-coly (MUP). Cena láhve pepsi-coly (PP) je 6 Kč. Při jaké ceně (resp. v jakém cenovém intervalu) bude racionální spotřebitel za jinak stejných podmínek bols (PB) vždy kupovat?

! Aby byl spotřebitel v rovnováze, musí platit MUB/PB = MUP/PP, přičemž platí MUB = 4*MUP 4*MUP/PB = MUP/6 MUP/PB = MUP/6*4 Jestliže se rovnají čitatelé zlomků, musejí se rovnat i jmenovatelé, tudíž PB = 6*4 = 24 Spotřebitel je v rovnováze, když je cena sklenky bolsu 24 Kč. Při nižší ceně než 24 Kč bude spotřebitel bols vždy kupovat.

Posuďte zda je tvrzení pravdivé či nepravdivé: Cokoliv, co zvýší celkový užitek – za předpokladu ceteris paribus – má tendenci zvýšit i mezní užitek. Snížení všech absolutních cen na polovinu bude mít za následek (za jinak stejných podmínek) zdvojnásobení reálného příjmu spotřebitele. Indiferenční analýza je cestou odvození poptávkové křivky v ordinalistické verzi teorie užitečnosti. Mezní užitek nikdy nemůže být negativní. Posuďte zda je tvrzení pravdivé či nepravdivé: Jestliže produkt roste proporcionálně se všemi faktory, pak hovoříme o klesajících výnosech z rozsahu. Nepravda Cokoliv, co zvýší celkový užitek – za předpokladu ceteris paribus – má tendenci zvýšit i mezní užitek. Nepravda Sklon indiferenční křivky měří relativní mezní užitky dvou zboží. Pravda Snížení všech absolutních cen na polovinu bude mít za následek (za jinak stejných podmínek) zdvojnásobení reálného příjmu spotřebitele. Pravda Indiferenční analýza je cestou odvození poptávkové křivky v ordinalistické verzi teorie užitečnosti. Pravda Mezní užitek nikdy nemůže být negativní. Nepravda

Jsou-li pomeranče a citrony substituty, pak jestliže cena citronů vzroste, spotřebitel bude kupovat: více pomerančů, takže jejich mezní užitek klesne více pomerančů, takže jejich mezní užitek stoupne méně pomerančů, takže jejich mezní užitek klesne méně pomerančů, takže jejich mezní užitek stoupne méně citronů, takže jejich mezní užitek klesne

Dejte příklady statků (přip Dejte příklady statků (přip. i situací), jejichž mezní užitek s každou další spotřebovanou jednotkou: klesá, se nemění, roste. Roste – kosmicka lod

Jak rozumíte, co je … Užitek Celkový užitek Mezní užitek Zákon klesajícího mezního užitku

Děkuji za pozornost!