Psychologické vlivy a utváření mínění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychologické vlivy a utváření mínění
Advertisements

Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
Správné držení těla Správný postoj Správný posed Správná chůze VY_32_INOVACE_04_36.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kriminalistická charakteristika trestného činu
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sociální interakce a komunikace
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Rozhodování 1.
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Kognitivně – behaviorální přístup
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
AUTORITA KÁZEŇ A MOC VE ŠKOLNÍ TŘÍDĚ
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Úvod do filozofie.
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Diagnóza komunikačních norem
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Andragogika Vzdělávání.
Pedagogika školního sportu
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální gramotnost Informatické myšlení
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Reflexe: teorie a modely
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Centra kolegiální podpory
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Psychologické vlivy a utváření mínění Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08

Základní psychologické pojmy Hodnoty (Values) Víra, přesvědčení (Beliefs) Postoje (Attitudes) Mínění (Opinions)

Hodnoty Jak by to mělo Ideální, cílový stav Zakotvené v kultuře Tendence považovat je za univerzální Terminální – instrumentální hodnoty

Víra, přesvědčení Jak to skutečně je Mentální konstrukt Víra, že určitý soubor informací a názorů je pravdivý a správný Jsou základem pro postoje a mínění Předpokládáme, že ostatní smýšlejí stejně

Postoje Relativně stálé tendence k jednání Jsou naučené Mají pozitivní či negativní zaměření Odrážejí osobní naladění (mám/nemám rád/a, líbí/nelíbí se mi)

Mínění Vyjádření postoje slovně nebo chováním Jsou různorodější a proměnlivější než postoje Většinou s postoji konzistentní Mohou se měnit v aktuální situaci

Složky postojů Kognitivní (názory a myšlenky) Afektivní (afektivní) – city, emocionální reakce Konativní – tendence k jednání, chování

Rané teorie formování postojů Moderní přístup – změna postojů Behaviorismus – chování lze vědecky zkoumat bez ohledu na duševní stavy Klasické podmiňování (Classical Conditioning) Operantní podmiňování (Operant Conditioning)

Klasické podmiňování Je-li původně neutrální stimul spojen s jiným stimulem, dochází k určité reakci Změna v daném stimulu vyvolává určitou odpověď Typ učení na základě opakování

Operantní podmiňování Reakce na podnět se objevuje v dané stimulační situaci Situace je vodítkem pro volbu postoje či chování Sociální učení na základě odměny a trestu

Kritika behaviorismu Eliminace myšlení Ale lze aplikovat na: analýzu předsudků, stereotypu a schémat některé situace vyjadřování mínění, zejména při neexistenci či nepevnosti postojů

Další směry psychologického výzkumu Kognitivní teorie - jak lidé zpracovávají informace Postoje jako komplexy Postoje jako kontinuum Motivační teorie – lidé mohou mít stejné postoje z různých důvodů Vztah postojů a chování Emoce při utváření postojů

1. Kognitivní teorie Teorie kognitivní odpovědi (Cognitive Response Theory) Teorie mentálních zkratek (Mental Heuristic)

Teorie kognitivní odpovědi Změna postoje vždy založena na vědomých a aktivních myšlenkových procesech Centrální trasa – intenzivní myšlení, rozvažování o problému Periferní trasa – povrchní, zaměření na jednoduché a přitažlivé narážky Důležité pro přesvědčování Význam opakování; je snadné odvést pozornost

Teorie mentálních zkratek Člověk má omezené informační zdroje, je omezen časem, podmínkami Pokud intenzivně nepřemýšlí, má tendenci reagovat na podnět rychle a efektivně Mentální zkratky (heuristiky) – jednoduchá pravidla pro efektivní rozhodování (co je nejzřejmější, nejpravděpodobnější) Efekt prvního dojmu

2. Postoje jako komplexy Balanční teorie (Balance Theory) Teorie shody (Congruity Theory) Teorie kognitivní disonance (Cognitive Disonance Theory)

Balanční teorie Heider, 1958 Koncept rovnováhy mezi držitelem postoje, pro něj významnou osobou a objektem postoje Potřeba lidí dosáhnout rovnováhy: být mírotvorcem znepřátelit si jinou osobu odejít ze situace

Teorie shody Osgood, Tannenbaum 1955 Zaměřuje se na stupeň pozitivních či negativních vztahů mezi elementy Konfliktní sdělení mohou ústit do neshody (incongruity) Změna postojů – kompromis mezi původními polaritami

Teorie kognitivní disonance Festinger (1957) posuzuje dvojici postojů v čase Inkonzistence mezi dvěma poznatky (jeden opakem druhého) Snaha dosáhnout konsonance, souladného vztahu mezi postoji Disonance postojů - důležitý zdroj jejich změny Výsledek – změna postoje nebo přidání dalšího, který umožňuje novou interpretaci

3. Postoje jako kontinuum Teorie adaptační úrovně Teorie sociálního úsudku

Teorie adaptační úrovně Helson 1947 Všechny stimuly mohou být smysluplně uspořádány na psychologickém kontinuu (negativní – pozitivní) Podstatný je referenční rámec Kontrastní efekt – je-li nový hodnocený stimul odstraněn z referenčního rámce

Teorie sociálního úsudku Sherif, Havland, 1965 Také předpokládá řazení stimulů na psychologickém kontinuu Hodnocení vztahováno nejen ke kontrastním, ale také asimilačním efektům Vlastní postoje jako vnitřní zakotvení Sféra přijetí, sféra odmítnutí, sféra bez vazby

4. Motivační teorie Funkcionální teorie postojů (Functional Theory of Attitude) RAS model utváření mínění (RAS Model of Opinion Formation) Řízené utváření dojmu (Impression Management Theory)

Funkcionální teorie postojů D. Katz 1960 Funkce postojů vůči jednotlivci: Ochrana ega (ego-defensive) Vyjadřování hodnot (value expressive) Poznávací (knowlege funcion) Utilitární (utilitarian function)

RAS model utváření mínění Zaller, 1992 Receive – Accept – Sample Model Jak si jedinec vytváří názor a veřejně vyjadřuje 4 stadia: existuje sdělení; příjemce mu věnuje pozornost a rozumí obsahu; rozhoduje se o svém postoji; jedná – přijímá/odmítá 4 axiomy: percepce; rezistence; dosažitelnost; odpověď

Řízené utváření dojmu Inspirace Goffman 1959; výzkumy 70. let Hlavním cílem je dosáhnout sociálního přijetí Méně významné, zda je mínění konzistentní a v souladu s vnitřními postoji

5. Vztah postojů a chování Metodologické otázky Individuální rozdíly ve vztahu postoj-chování Sociální a situační faktory Teorie zdůvodněného jednání (Theory of reasoned Action) Teorie plánovaného chování (Theory of planned Behaviour)

Teorie zdůvodněného jednání Ajzen 1975 Lidé jsou racionální, kalkulují náklady a užitek Chování dobrovolníků 4 komponenty teorie: postoje vůči jednání; subjektivní normy; záměr jednat určitým způsobem; aktuální jednání Lidé mají tendenci chovat se tak, aby získali příznivé výsledky a byli oceněni významnými druhými

Teorie plánovaného chování Rozšíření modelu i pro typy chování nařízeného nebo vynuceného Chování může být vždy nahlíženo jako cíl Vnímaná kontrola chování – jak snadné/obtížné je cíle dosáhnout Ovlivňuje strategii, jak cíl uskutečnit a může mít přímý vliv na chování