Využití bankovních platebních karet v podmínkách MHD v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Hotel Tatra, Velké Karlovice 23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Osobní management Tomáš Procházka.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
LOGISTIKA NOVÉ MATURITNÍ ZKOUŠKY TELČ CERMAT - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
BIKE SHARING PRO BRATISLAVU. Bike Sharing z pohledu uživatele: -občané Bratislavy i turisté budou moci využívat bike sharing co by součást veřejné dopravy.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
„Integrované dopravní systémy – informační systémy pro podporu rozhodování veřejné správy při výstavbě a provozování IDS v České republice“ Výzkumný projekt.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Evropské jazykové portfolio v praxi TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_18 Informatika - MS Excel – Typy grafů Autor: Pavlína.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Příjezd k místu dopravní nehody a ustavení vozidel STČ 08/IZS.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Věcné autority v roce 2016
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
METODIKA ZAVÁDĚNÍ UIS NA JINÝCH UNIVERZITÁCH
Inf Počítač a lidé s handicapem
DOKUMENTACE ANEB CO CHCETE ZLEPŠIT
Aktivity a činnosti úseku služeb v oblasti dalšího vzdělávání
ČSOB Leasing : Tržní podíl celkem : 1 –
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Webová aplikace MS2014+ Ing. Josef Šetek
Návrh řešení integrovaného dopravního systému kraje Vysočina (IDS KV)
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
2. ČNB a její role v platebním styku.
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Tisem v Pražské integrované dopravě
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Lexikon veřejné správy ČR
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Střední škola obchodně technická s. r. o.
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Využití bankovních platebních karet v podmínkách MHD v ČR Ing. Jiří Matějec, Ing. Milan Sliacky Sdružení pro dopravní telematiku, FD ČVUT v Praze Konference IDS, Žďár nad Sázavou, 14.5.2018

Cíle a poslání Pokračování aktivit SDT v oblasti EOC a OIS Rozšíření a aktualizace odborných prací J. Kotíka a R. Srpa z r. 2015, více zde: http://www.telematika.cz/download/doc/04_Srp_R_SDT_VDO_251115.pdf Studie dostupná zde: http://www.sdt.cz/dokumenty/2018_Pozicni_dokument_SDT_ vyuziti_BPK_v_MHD.pdf Statut pozičního dokumentu (odsouhlaseno členy SDT) Studie se zaměřuje na zkušenosti s využíváním BPK ve veřejné dopravě

Způsoby odbavení cestujícího (technologie pro odbavení) Papírové médium Proprietární čipová karta (MIFARE) SMS jízdenka Aplikace v mobilu Bankovní platební karta – předmět prezentace

Obsahové zaměření studie SDT Specifikace vhodných oblastí EOC pro odbavování pomocí BPK Analýza a hodnocení implementací BPK ve veřejné dopravě na realizovaných projektech Shrnutí přínosů technologie BPK při odbavování cestujících ve veřejné dopravě

Porovnání struktury dopravní karty a BPK z hlediska jejich využití v EOC Rozdíl v přístupu: Nahrání dopravního produktu na médium, které se stane nosičem jízdního dokladu (karta, nebo např. i mobilní telefon) Jízdní doklad je přiřazen k uživatelskému účtu cestujícího v databázi informačního systému a cestující s sebou nese jen identifikační číslo svého účtu

3 základní principy využití BPK ve veřejné dopravě Retailový režim (BPK slouží jako platební nástroj pro koupi jízdního dokladu – standardní funkce karty, nevyžaduje speciální back-office) Karta jako identifikátor cestujícího (je možný režim odloženého zúčtování, je možné zavést pružné jízdné – check-in/check-out, vyžaduje existenci určeného back-office) Režim ověřeného cestujícího (odbavovací systém pracuje s ID jednoznačně přiřazeným ke konkrétnímu cestujícímu, je možné pak přiřadit časový kupón k BPK)

Organizační schéma proprietátních čipových karet v EOC Provozovatel systému v bývá typicky vlastníkem i prodejcem média a zároveň i vydavatelem dopravní karty (je současně vydavatelem aplikace i produktu) Akceptantů v podobě dopravců může být více Další prodejní kanály se typicky vztahují k jiným technologiím než proprietárním čipovým kartám Provozovatel EOC (vydavatel karty, vlastník aplikace) Dopravce (prodejce i akceptant produktu) Cestující (držitel karty) Další prodejní kanály (médium, aplikace, produkty) V souladu s normou ČSN EN 24014-1 - Interoperabilný systém managementu jízdného

Organizační schéma bankovních platebních karet v EOC Kromě dodavatele technologie EOC (akceptační zařízení BPK) zde z pohledu provozovatele odbavovacího systému vystupuje minimálně další role, a to role zúčtovací banky příjemce platby (Acquirer) Z organizačního hlediska je nutné počítat s důležitou rolí zpracovatele plateb na straně zúčtovací banky PLATFORMA EMV VYDÁVAJÍCÍ BANKA ZÚČTOVACÍ BANKA DRŽITEL KARTY OBCHODNÍK ZPRACOVATEL ZÚČTOVACÍ BANKA DRŽITEL KARTY CESTUJÍCÍ OBCHODNÍK DOPRAVCE PROVOZOVATEL EOC ZPRACOVATEL tzv. čtyřstranné schéma u vyspělejších řešení doplněno o zpracovatele/provozovatele EOC

Segmentace cestujících Dle věku (běžná segmentace v MHD): děti do 6 let děti 6-15 let žáci a studenti 15-25 let dospělí senioři 65-70 let senioři starší 70 let Dle frekvence využívání veřejné dopravy: Pravidelní (typicky rezident města dojíždějící denně MHD do zaměstnání) Častí (typicky rezident příměstské oblasti používající denně individuální dopravu, s potřebou využívání MHD pro jízdy do centra, v počtu nad 5 jízd týdně) Občasní (typicky cestující přijíždějící z jiného kraje několikrát měsíčně na služební cestu do centra města) Nahodilí (typicky turisté, bez předpokladu brzké další návštěvy města)

Věková skladba cestujících a držitelů BPK Z uvedeného obrázku je zřejmé že: V důležitém segmentu cestujících ve věku 0–14 let (tj. děti, žáci a studenti) kam patří 16% obyvatelstva ČR, je pouze 1% vlastníků BPK Ve zbývajícím věkovém rozmezí je saturace BPK dostatečná pro EOC - věkové složení obyvatel dle ČSÚ k r. 2016, - věková skladba držitelů BPK dle ČSOB, r. 2017

Realizace BPK v MHD v ČR Plzeň (PMDP) Praha (DPP a Ropid) Děčín (DPMD) Ostrava (DPO a KODIS) Liberec (DPMLJ) Brno (DPmB) Karlovy Vary (DPKV) Plzeň (PMDP) - platba BPK za JJD ve všech vozech – 16.6.2015 Praha (DPP a Ropid) - Platba BPK za JJD ve vybraných tram a busech – 2015 a 2016 Děčín (DPMD) - Platba BPK za JJD v busech, předplatné jízdné na BPK – 1.6.2016 Ostrava (DPO a KODIS) – platba BPK za JJD ve všech vozech – 30.6.2016 Liberec (DPMLJ) - platba BPK za JJD ve všech tram – 1.11.2014, rozvoj v 2016 Brno (DPmB) - Předplatné jízdné na BPK na území Brna – 30.12.2016 Karlovy Vary (DPKV) - platba BPK za JJD v busech – 14.4.2017

Příklad realizace BPK v MHD - Plzeň Procento tržeb z jednorázového jízdného dle distribučních cest, zdroj PMDP Správný trend – eliminace papírových jízdenek ve prospěch ostatních způsobů odbavení

Příklad realizace BPK v MHD - Ostrava Správný trend – kromě poklesu v papírových jízdenkách dochází i k poklesu u Plzeňské karty

Zobecnění registrovaných jevů 1 - Platba jednotlivého jízdného Ve variantách: Retailový režim Režim identifikátoru cestujícího – jednotlivá jízdenka pořizovaná v režimu check-in/check-out Registrované jevy: Dlouhodobé trendy růstu popularity způsobu platby Možnost dalšího růstu na úkor tradičních způsobů platby za jednotlivé jízdné (papírové médium nebo SMS) Atraktivní způsob platby pro nahodilé a občasné cestující (typicky turisty)

Zobecnění registrovaných jevů 2 – Časové jízdné spojené s BPK Ve variantách: V režimu ověřeného cestujícího (časový kupón přiřazený k BPK) Registrované jevy: Dokud jsou akceptované BPK současně využitelné i k běžným maloobchodním platbám, přetrvává nezájem od části cestujících (zejm. z vyšších věkových kategorií, dětí resp. jejich rodičů) Penetrace BPK v celé populaci není dostatečná (např. u cestujících 6-18 let pouze cca 25% cestujících) 

Doporučení intenzivní komunikace, propagace a osvěta (nejen) prostřednictvím dopravců zajistit podíl na investicích do technologií odbavovacího systému ze strany bankovního partnera spolupráce při řešení nedostatečného rozšíření BPK u určitých segmentů cestujících (např. zachováním proprietárních systémů MIFARE) poskytnutí alternativy k BPK vázaným na vlastní účet cestujícího, např. ve formě prepaid BPK (a nalezení vhodného obchodního modelu) dojednat přiměřené provozní náklady s technologickými partnery, vč. bankovního partnera

Ing. Jiří Matějec Ing. Milan Sliacky Děkujeme za pozornost Ing. Jiří Matějec Ing. Milan Sliacky