SLUNCE Slunce – nejbližší hvězda a střed naší planetární soustavy – je ve srovnání se všemi světelných zdroji, které člověk za dlouhou dobu své existence.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
Advertisements

VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na znalosti ze zeměpisu. Žák porovnává poznatky získané v zeměpise a ve fyzice s podrobnějšími.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová VESMÍR = VELKÁ ČÍSLA.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Neptun Neptun je osmá a od slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi plynné obry. Neptun má pravděpodobně modrou barvu.
Hvězdy - základní přehled Vypracoval: Jaroslav Prokop Garant práce: Mgr. Alexandra Zálešáková.
HVEZDY v. HVĚZDY Hvězdy jsou největší a nejdůležitější objekty ve vesmíru. Udává se, že v naší galaxii (Mléčné dráze) je 95% viditelné hmoty ukryto ve.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: Základní škola T. G
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vlastnosti plynů.
Slunce Juli Krejčí.
Netradiční zdroje elektrické energie
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vznik a šíření elektromagnetické vlny
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Obecná teorie relativity
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
VESMÍR.
TINKA VILIMKOVÁ 5.A ZŠ KLÁNOVICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Člověk a vesmír – 5. ročník
Sluneční soustava - součást Galaxie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Astronomické jednotky délky
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Karel Jahodík
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Země a život, vývoj života
Souhrnné opakování-VESMÍR
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Atmosféra Země.
Země ve vesmíru.
Vlastnosti plynů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Venuše Sluneční soustava Název školy
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Slunce.
VI. ročník ZŠ (praktická)
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Přírodopis 9. ročník Téma: Vesmír a jeho vznik Obsah: 1. Big Bang
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

SLUNCE Slunce – nejbližší hvězda a střed naší planetární soustavy – je ve srovnání se všemi světelných zdroji, které člověk za dlouhou dobu své existence vyvinul a vyrobil a které v současnosti používá, nejmohutnějším zdrojem světla, tepla a ve své podstatě zdrojem naší existence vůbec. Uvolňuje nepředstavitelné množství energie.

VZNIK SLUNCE Slunce se zrodilo téměř před 5 miliardami let z plynového oblaku tvořeného vodíkem a héliem smíšeným s prachem, který se smrštil v důsledku vlastní gravitace. Toto smrštění zvýšilo teplotu oblaku natolik, že začaly jaderné reakce, při nichž se vodík měnil na hélium. Od toho okamžiku začalo Slunce rovnoměrně svítit. Vědci se domnívají, že v této činnosti bude pokračovat dalších 5 miliard let, dokud nespotřebuje své vodíkové palivo a nezačne odumírat.

Slunce je koule žhavých plynů o průměru 1,4 miliónu km Slunce je koule žhavých plynů o průměru 1,4 miliónu km. Žluté sluneční světlo pochází z asi 500 km silné vrstvy v atmosféře, která se nazývá fotosféra. Teplota fotosféry se odhaduje na 5 500 °C. Povrch Slunce není celistvý, ale bublinkovitý. Tato pěna se nazývá granulace a lze ji spatřit v dalekohledech. Pěnovitou strukturu povrchu způsobují vzestupné proudy, které vynášejí zářivou energii ze spodních vrstev atmosféry. V roce 1960 vědci odhalili, že se Sluneční povrch stále pohybuje nahoru a dolů zhruba každých 5 minut. Slunce se neotáčí jako tuhé těleso. Různé části Slunce se otáčejí různě rychle. Nejrychleji se otáčí rovník: jedna otočka za 25 dní. Otáčení se zpomaluje směrem k pólům, kde jedno otočení trvá asi 35 dní. Povrch Slunce není v klidu. Stále se z něj uvolňují velké množství hmoty, které buď dopadá zpět na povrch Slunce nebo explodují do vesmíru. Tyto jazyky sluneční hmoty trčí daleko od povrchu nebo vytvářejí mohutné oblouky. Nazývají se protuberance. Malé tryskové proudy zvané spikule vystřelují do výše až 10 000 km a rychle padají zpět. Zdá se, že spikule jsou spojeny se silným magnetickým polem.

SLOŽENÍ Vodík73,46 %Hélium24,85 %Kyslík0,77 %Uhlík0,29 %Železo0,16 %Neon0,12 %Dusík0,09 %Křemík0,07 %Hořčík0,05 %Síra0,04 %

Vzdálenost od Země 147,1 milionu km Průměr 1,4 milionu km 330 000 Průměrná hustota 1,41 Svítivost 3,9 kvadrilionu megawattů Průměrná Teplota nitra 15 milionů  Doba rotace25,4 dne (na rovníku)Tlak ve středu4 x 1010  M P a Stáří4,6 miliardy let

VLASTNOSTI Slunce je jednoznačně největší nebeské těleso, které se nachází ve sluneční soustavě. Má přibližně 109 krát větší průměr než Země a 1 300 000 násobně větší objem. Celkově obsahuje okolo 99,8 % hmoty sluneční soustavy. Funguje jako obrovská plazmová koule s průměrnou hustotou jen o málo větší, než je hustota vody.Směrem ke středu hustota i teplota narůstá. V porovnání s ostatními hvězdami v naší Galaxii patří do středně staré skupiny hvězd. Jeho hmotnost a svítivost je však větší než je průměr hvězd nacházejících se v naší Galaxii, který se odhaduje asi na polovičku hodnot Slunce. Průměr hmotnosti a svítivosti hvězd v Galaxii je totiž tvořen červenými trpaslíky. Zvláštností Slunce je i to, že se jedná o samostatnou hvězdu, která netvoří vícenásobný systém, či dvojhvězdu (i když se v některých případech spekuluje o nepovedené dvojhvězdě Slunce – Jupiter) a současně také není členem žádné hvězdokupy.

SLUNEČNÍ ENERGIE Téměř všechna energie Slunce je vyzařována ve formě elektromagnetického záření, které je nezbytným předpokladem pro všechny formy života na Zemi. Vzniká jako výsledek termonukleární reakce pp-řetězce, kdy dochází k přeměně vodíku na hélium za současného uvolňování energie. Předpokládá se, že každou sekundu Slunce spotřebuje a přemění 700 miliónů tun vodíku na 695 miliónů tun hélia. Zbytek v podobě 5 miliónů tun je přeměněn na energii v poměru 96 % elektromagnetického záření a 4 % elektronová neutrina.

ZÁNIK SLUNCE Během příštích 6 miliard let Slunce postupně spotřebuje zásoby vodíku ve svém nitru. Mírně se smrští,a to povede ke zvýšení teploty v centru, která umožní zažehnutí dalších termonukleárních reakcí. Nebude se již spalovat vodík, ale helium (popel dřívějších reakcí). Nová intenzivnější reakce nafoukne Slunce na krátkých 600 milionů let do gigantických rozměrů (poloměr Slunce se zvětší 180x).Slunce Během posledních fází života bude ze Slunce odfouknuto téměř 50 % hmoty, která v okolí Slunce vytvoří tzv. planetární mlhovinu. V jejím nitru zbude malá hvězdička s rozměry srovnatelnými se Zemí, ale obrovskou povrchovou teplotou kolem 50 000 °C - bílý trpaslík. Protože bílý trpaslík nemá žádný zdroj energie, bude zvolna chladnout až se z něj stane černý trpaslík.

KONEC Kristýna Mokrišová 5.A