Písňové texty Divadla Semafor II:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
Advertisements

DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Eva Konopová Název : VY_32_INOVACE_06_Zlatí.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_03_INOVACE_ 0606_Erben Téma: Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Slova se skupinami DĚ, TĚ, NĚ
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_07_12_vyjmenovaná slova
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ JAZYK
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Bůh je moje jistota..
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Marek Eben NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tvoření sloves a doplňování do vět
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Druhy vět – jejich rozdělení
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Úvodní a seznamovací hry
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
VY_32_INOVACE_021_Lidová píseň_HV_CUP
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Skupiny DĚ, TĚ, NĚ, BĚ, PĚ, VĚ, MĚ
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
AUTOR: Kateřina Křížová
Co je to metafora? Ukázky metafory v poezii. Práce s textem básní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Charakteristika výukového materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Rozmnožování organismů
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Autor: Mgr. Dana Bednářová Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_ Český jazyk
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Písňové texty Divadla Semafor II: NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Písňové texty Divadla Semafor II:

Datum vytvoření projektu leden 2012 Ročník 9. Popis prezentace Žáci si prohloubí a doplní znalosti z předchozích let.

Divadlo Semafor

Divadlo Semafor Jiří Suchý (1931) Jiří Šlitr (1924 – 1969)

Divadlo Semafor - opakování Kdy vzniklo divadlo Semafor? Co jsou tzv. text appealy? Vysvětlete název Semafor. Kdo tvořil hlavní dvojici tohoto divadla? Jaký byl mezi nimi rozdíl? Která hra patřila k jejich nejúspěšnějším? Co se stalo s tímto divadlem v 60. letech? Jak souvisí Erbenova Kytice s tímto divadlem? Kdo v této hře hrál? S kým začal spolupracovat Jiří Suchý a proč?

Tři tety Sousedi když jdou do ___ Tu teta světlo ____ A do vzpomínek potichu se ___ A pak se chápe ___ Na kterou ______ před léty Hrávával při požárech svoje „___“ A v ___ teskné Se pokoj ____ Jak se ta trubka ___ A teta v kombiné ____ když se vrací zpět Nejpodivnější ze všech ___ Přestane hrát a tváří se zas ___ A v pokoji s ní ___ Zůstává tichá ____ Tý její smutný opuštěný ___ Mám jednu __ v ____ Jezdí k nám na __ A hrabe se nám ve ____ A na _____ má slevu Druhou ___ mám v ____ Má na náměstí ____ V něm sedí s ______ na klíně A přitom pije ___ Nejpodivnější ze všech ___ Je ale ___ třetí Má jeden žaludeční ____ A asi ___ dětí Ta pije ___ se sodou A někdy taky ___ A tahle teta _____ Má hrozně ráda ___

Tři tety Sousedi když jdou do kina Tu teta světlo zhasíná A do vzpomínek potichu se noří A pak se chápe trumpety Na kterou strejček před léty Hrávával při požárech svoje „hoří“ A v melodii teskné Se pokoj rozplyne Jak se ta trubka leskne A teta v kombiné Sousedi když se vrací zpět Nejpodivnější ze všech tet Přestane hrát a tváří se zas přísně A v pokoji s ní zavřená Zůstává tichá ozvěna Tý její smutný opuštěný písně Mám jednu tetu v Bechyni Jezdí k nám na návštěvu A hrabe se nám ve skříni A na dráze má slevu Druhou tetu mám v Kolíně má na náměstí dům V něm sedí s kočkou na klíně A přitom pije rum Nejpodivnější ze všech tet Je ale teta třetí Má jeden žaludeční vřed A asi sedm dětí Ta pije whisky se sodou A někdy taky bez A tahle teta náhodou Má hrozně ráda jazz

Tři tety Doplňte podle písně text. Rozeberte píseň podle předlohy v sešitě. Jaký hudební styl se zmiňuje v této básni? Co o něm víte? Kdo jej hrál? Jak na vás působí představa tety v kombiné, která hraje na trumpetu?

Dítě školou povinné Dítě školou povinné ………………… to, co my ne, my jsme sice světa …………, my jsme lidé s ………………, ale hrát si jako malí, to bohužel nesvedem. Co se všechno ……………, když si dítě………………, kuchyně se stane lesem a štokrle …………………, já i vy to těžce ……………, že to taky nesvedem. Dítě věří tomu, že z domu do … vede třeba chodba …………… o takové věci domovní důvěrnice nemá ani šajna... Dítě školou povinné …………… to, co my ne, dejme tomu v ……………… průvodčí se rozplyne, ………… bloumá po ……………, loví lvice a my ………….

Dítě školou povinné Dítě školou povinné dovede to, co my ne, my jsme sice světa znalí, my jsme lidé s rozhledem, ale hrát si jako malí, to bohužel nesvedem. Co se všechno nestane, když si dítě zamane, kuchyně se stane lesem a štokrle medvědem, já i vy to těžce nesem, že to taky nesvedem. Dítě věří tomu, že z domu do ulice vede třeba chodba tajná o takové věci domovní důvěrnice nemá ani šajna... Dítě školou povinné dovede to, co my ne, dejme tomu v elektrice průvodčí se rozplyne, dítě bloumá po Africe, loví lvice a my ne.

Dítě školou povinné Doplňte podle písně text. Rozeberte píseň podle předlohy v sešitě. Jak na vás působí tato báseň? Zkuste vysvětlit její hlavní myšlenku.

Jiří Suchý - Polednice Zanech řvaní moje zlato U lednice dítě stálo Z plna hrdla zpívalo Na tranzistor k tomu hrálo Do rytmu se kývalo Hudba kvičí nervy ničí Nepeče se pečeně Cosi syčí na vařiči Matka křičí zděšeně Mléko prchá! Běda běda! Nateklo mi do boty Táta bude bez oběda Pro tebe ty zlobo ty Zanech řvaní moje zlato Hrej si – tu máš kohouta! Jedva matka dořekla to Bouch bác! Letí do kouta Podlily se krví oči Povalené matičce Pozvedne se Povyskočí A pak řekne kratičce Pojď si proň ty Polednice Pojď vem si ho tuláka Stojí stojí u lednice Nepracuje Huláká

Jiří Suchý - Polednice Malá bledá tváře divé Pod plachetkou osoba Škytá heká prská plive Vichřici se podobá Vlivem síly odstředivé Plachetka když zvedne se Odhalí se hnáty křivé Bože to je recese Kde se vzala bledá malá Pod plachetkou perzóna Dodnes nevím proč mi dala Dvojitýho nelsona A pak řekla: naval dítě Nekoukej tak zarytě Na ta slova začla hbitě Honit dítě po bytě Když pak celá rozechvělá Dítě v rohu lapila Pozval jsem ji kdyby chtěla By se se mnou napila Nejprve se upejpala Pak se vrhla na whisky Pro mě v domě nenechala Nic než prstů otisky Od té doby dnes a denně jak poledne udeří Malá bledá neprodleně Narve se mi do dveří Vypije mi slivovici Vypije i petrolej Proto nikdy Polednici Na dítě si nevolej

Písně divadla Semafor 1. Dítě školou povinné 2. Tři tety 3. Tulipán 4. Včera neděle byla 5. Babeta 6. Tereza 7. Marnivá sestřenice 8. Píseň o rose 9. Pramínek vlasů

Čeho si v básní všímáme? Báseň (název) ……………… je ze sbírky ………… autora …………… Báseň je: epická lyrická lyrickoepická K hlavním motivům básně patří …………………………… Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii (nonsens – nesmysl). Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. Báseň má celkem …… veršů, které jsou rozděleny do …… slok. V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. ……………………………………… Rým je ………………………

Použité zdroje: http://www.prostor-ad.cz/pruvodce/praha/sporilov/herci/suchy.htm http://santroch.blog.idnes.cz/c/212649/Vzpominacek-1-rijna-Frantisek-Kovarik-a-Jiri-Suchy.html http://www.cojeco.cz/index.php?id_desc=94554&s_lang=2&detail=1 http://www.youtube.com/watch?v=2BZheMiAi0c http://www.youtube.com/watch?v=4KVgEbmKYcI http://www.youtube.com/watch?v=2WCSzogZx48&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=wcLYDFIWZzo http://www.youtube.com/watch?v=tvKO3bofbXU http://www.youtube.com/watch?v=hJsJmbI6mYc http://www.youtube.com/watch?v=mY6HAv0Zc5Q