Ohrožené dítě v centru pozornosti státní správy Praha, listopad 2018

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Odborné sociální poradenství Poradna KLÍČ. Historie Pilotní projekt „Klíč“, odborná práce s 21 rodinami (problémový rozvod, výchovné problémy dětí,
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
Psychiatrické nemocnice a jejich role MUDr. Jaromír Mašek Psychiatrická nemocnice Havlíčkův Brod
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Standardy kvality sociálních služeb. soubory měřitelných a ověřitelných kritérií, které popisují, jak má vypadat kvalitní sociální služba. Jsou použitelné.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Problematika nezletilých cizinců bez doprovodu Hana Jamrichová, odbor ochrany práv dětí MPSV Praha, 31. března 2016.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Individuálně, ale společně a jinak
konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách
Dětský domov a Základní škola Liptál
Centrum na podporu integrace cizinců
Úřad práce České republiky
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Správa sociálního zabezpečení
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Institucionální cesta podpory
Podpůrná opatření prvního stupně
31 Základní typy zdravotnických systémů
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Občanské soudní řízení I.
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Správa sociálního zabezpečení
GDPR aneb to chceme.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Občanské soudní řízení I.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Online databáze pro ohrožené rodiny a děti v ORP Chrudim SÍŤ POMOCI A PODPORY na Chrudimsku V RÁMCI PROJEKTU EFEKTIVNÍ ŘÍZENÍ SÍTĚ SLUŽEB PRO OHROŽENÉ.
Život bez střeva , Praha.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Ohrožené dítě v centru pozornosti státní správy Praha, listopad 2018 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 msmt@msmt.cz • www.msmt.cz

zařízení jako subjekt: Síť školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy 139 dětských domovů (dětské domovy - v současnosti 1 spadá pod MŠMT, kraje (129 zařízení), privátní sektor (6) a církev (3) Celkem zařízení MŠMT: 58 Druh zařízení DÚ DDŠ VÚ zařízení jako celek: 11 - DÚ+DDŠ 2 20 19 VÚ+DDŠ 6 zařízení jako subjekt: 13 28 25 66 / 58

Síť středisek výchovné péče 71 pracovišť, z toho 31 kmenových zařízení (8 soukromých) a 40 detašovaných pracovišť

Školní rok Počet dětí Počet klientů Celkem (dětí) DD (dětí) DDŠ (dětí) VÚ (dětí) DÚ (dětí) celkem ambulantní SVP celodenní SVP internátní SVP 2008/09 7820 4739 742 1546 793 8800 7775 69 956 2009/10 7878 4704 787 1534 853 8340 7353 58 929 2010/11 7397 4628 760 1445 564 8064 7108 75 881 2011/12 7150 4451 761 1395 543 8354 7426 106 822 2012/13 6941 4442 713 1269 517 9380 8414 123 843 2013/14 6547 4253 697 1146 453 9932 8917 81 934 2014/15 6495 4314 679 1081 421 10 874 9759 147 968 2015/16 6482 4260 741 1089 392 12 066 10 939 152 975 2016/17 6500 4270 730 1096 404 13 154 11 865 134 1155 2017/18 6 345 4 262 696 1 004 383 14 018 12 656 188 1 174

Kapacita školských zařízení v ČR za rok 2017/2018 celkem: 7502 z toho kapacita dětských domovů: 4987 z toho kapacita dětských domovů se školou: 919 z toho kapacita výchovných ústavů: 1118 z toho kapacita diagnostických ústavů: 479

Ze současné praxe umísťování dětí do školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy i pro preventivně výchovnou péči vyplynula akutní potřeba inovované právní úpravy, která by pomohla reagovat na stávající problémy. Požadavek na novelizaci zákona č. 109/2002 Sb. vyplývá také z požadavků odborných pracovníků z oblasti institucionální výchovy, kdy některá jeho ustanovení jsou již překonaná a je zde nutná nová úprava odpovídající stávajícím poměrům v této oblasti, zejména s přihlédnutím ke zjištěním České školní inspekce v zařízeních.

Z hlediska systémových změn vnímáme za klíčové provést: Revizi nastavení profilace jednotlivých zařízení tak, aby byl zřejmý trend od preventivní péče k péči vysoce specializované (od středisek výchovné péče, přes diagnostické ústavy, které posoudí na základě potřeb a nejlepších zájmů dětí umístění do běžného dětského domova, nemá-li dítě závažné výchovně vzdělávací problémy, v případě takových problémů dle věku umístění do dětských domovů se školou či výchovných ústavů, a to i s přihlédnutím k tomu, zdali je dítě schopno navštěvovat běžnou školu či nikoliv). Cílem tohoto kroku je profilace a prostupnost jednotlivých zařízení v síti.

Kromě profilace je nezbytné v rámci síti efektivní nastavení specializace poskytovaných služeb (s ohledem na stávající klientelu a trendy v umísťovaných klientech) – např. zařízení pro psychiatricky medikované děti, dále pak problémové uživatele návykových látek, obecně adiktologickou péči, péči o nezletilé matky s dětmi, extrémní poruchy chování apod. Při nastavování bude v maximální míře zohledněna kompetence pracovníků a dostupnost specializovaných služeb (např. dětské psychiatrie apod.)

Jasnější a transparentnější vymezení práv a povinností ve vztahu ke klientům i zařízením tak, aby byl systém efektivně nastaven a současně umožňoval transparentní a jednoznačné posuzování služeb v zařízeních poskytujících.

Nastavení minimálního pedagogického standardu v jednotlivých zařízení s přihlédnutím na jejich specializaci a specifické podmínky dle velikosti cílové skupiny poskytovaných služeb.

Vrácení kompetencí při přemísťování či umísťování diagnostickým ústavům, protože současný způsob, kdy o každém přemístění zdlouhavě rozhoduje soud, je nevhodný. V lednu 2014 vstoupil v platnost nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb., podle nějž mohou soudy na návrh orgánu sociálně právní ochrany dětí rozhodovat o umístění dětí do jednotlivých konkrétních zařízení bez jejich předcházejícího umístění v diagnostickém ústavu pro provedení diagnostiky. Vzhledem k tomu, že orgány sociálně právní ochrany dětí nejsou vždy plně kompetentní k posouzení dítěte a jeho zařazení do vhodného zařízení, dochází často k umístění dítěte do pro něj nevhodného prostředí, kdy zpravidla jedním z hlavních kritérií je blízkost domova, nikoliv nejlepší zájem dítěte s ohledem na jeho potřeby a jeho přemístění poté je komplikované.

Z dosavadní praxe vyplývají mimo jiné tato prioritní témata k meziresortnímu řešení: MŠMT, MS – vytvořit metodický výklad k umísťování dětí do sítě zařízení ústavní péče se zajištěním diagnostiky. Přehodnotit systém a účelnost rezervací - v současnosti v rámci sítě je 500 míst rezervovaných ze strany OSPOD (soudů) pro možné budoucí umístění či přemístění dětí v rámci sítě => dochází tak k blokaci míst či tzv. zdvojování klientů. MŠMT vnímá jako efektivní rezervovat pouze místa pro akutní případy – do 24 hod. umístění dítěte na předběžné opatření. Řešit umístění dětí, které spáchaly závažný trestný čin (těžké ublížení na zdraví, vražda) a jsou trestně odpovědné umisťovat do odpovídajících zařízení k tomu určených.

MPSV, Orgány sociálně právní ochrany dítěte (OSPOD) – nastavit včasný systém podpory, prevence a péče před umístěním do ústavní péče => práce s rodinou, současně dosažení konsensu nezbytnosti realizace diagnostiky před umístěním (u dětí, které dosud v síti nejsou) a přemístěním dítěte (děti, které již v zařízeních jsou a je třeba je přemístit do jiného typu zařízení). Dále je nutné zabezpečení efektivních opatření po ukončení ústavní péče, tzv. provázení, návrat do společnosti

Nejvyšší státní zastupitelství, Policie ČR – metodický výklad k záchytům; v současnosti často dochází k tomu, že pokud je dítě na útěku, Policie jej odváží do nejbližšího záchytného pracoviště (kterým je stále stanoven diagnostický ústav) a ten zabezpečuje následné přemístění do zařízení, ze kterého dítě uteklo. Toto se v praxi jeví jako velmi nebezpečné, neboť diagnostický ústav nemá o dítěti žádné informace, nezná ho. Daleko účelnější je nastavit systém tak, aby zachycené dítě na útěku, bylo předáno do zařízení, ze kterého uteklo. Dále je účelné stanovit smysluplně a efektivně práva a povinnosti dětí a pracovníků v zařízeních tak, aby nedocházelo k různým výkladům jejich uplatňování; vymezit kompetence jednotlivých orgánů a našich zařízení

Ministerstvo zdravotnictví – s ohledem na stoupající potřebu řešit zdravotní stavy dětí (psychiatrické poruchy dětí v zařízení, častá medikace dětí, péče o nezletilé matky s dětmi, adiktologické problémy apod.) je nezbytné společně definovat obsah a rozsah specializovaných zařízení, kde budou společně pedagogičtí a zdravotničtí pracovníci. Na základě této definice dle možností MŠMT a MZ zajistit dostupnost těchto specializovaných zařízení – pracovišť.

Děkuji Vám za pozornost Mgr. Martina BUDINSKÁ   vedoucí Oddělení institucionální výchovy a prevence Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy