Počítačová grafika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika Základní pojmy.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_17. ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ Podle způsobu vytváření, resp. zpracování grafické informace rozeznáváme:  vektorová zařízení.
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Jehličková tiskárna Číslo DUM: III/2/VT/2/1/15 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Počítačová grafika Úvod do základů počítačové grafiky.
Výpočetní technika VY_32_INOVACE_03_16_monitor. Monitor Základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Ivo Peterka FHS Barvy v počítači a HTML..
Obrázky ve Wordu 10 O. Kánský Typy obrázků kresby prostředky editoru, tvary a objekty (Wordarty) – vektory cliparty, obrázky z galerie – vektory.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skener Číslo DUM: III/2/VT/2/1/17 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast: Hardware počítače.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skenování fotografie Číslo DUM: III/2/VT/2/3/57 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
BAREVNÉ PALETY A MONOCHROMATICKÉ ZOBRAZOVÁNÍ JANA ŠTANCLOVÁ Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI.
HARDWARE VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ.
Výstupní zařízení – tiskárny, rozdělení
Tistarna ingoustová a laserová
Vstupní a výstupní zařízení - opakování
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Počítačová grafika.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
Grafické programy - opakování
Rozklad světla optickým hranolem.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
Barva světla, šíření světla a stín
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Grafické formáty Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Tabulky – další možnosti
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
BARVA.
Počítačová grafika.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení. Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení.
Přídavná zařízení.
Informatika – Grafika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Inf Rastová a vektorová grafika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití,
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Způsoby uložení grafické informace
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Zoner Callisto 4 Callisto 2 – barvy, stín, šipky, vrstvy.
Rastrové formáty.
Počítačová grafika I. Užití, dělení, princip.
Transkript prezentace:

Počítačová grafika

Dva typy počítačové grafiky Bitmapová (rastrová) Základní prvek – PIXEL (bod) Do souboru se každému bodu ukládá pouze jeho barva Vektorová Základní prvek – OBJEKT (čára, elipsa, obdélník, křivka) Do souboru se každému objektu ukládá jeho typ, pozice, rozměry, barva čáry, barva výplně…

Zdroje obrázků Bitmapový obrázek: plošný scanner digitální fotoaparát bitmapový editor Vektorový obrázek: trasovací program z bitmapy vektorový editor

Bitmapová grafika rozměry obrázku se měří v pixelech šířka x výška pozice se určuje v pixelech souřadnice X, souřadnice Y 200pix 100pix

rozměry objektů se měří v cm/mm pozice objektů se určuje v cm/mm Vektorová grafika rozměry objektů se měří v cm/mm pozice objektů se určuje v cm/mm 2cm 4cm

Kvalita při změně velikosti Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

Kvalita při změně velikosti Bitmapový obrázek Ztráta kvality Vektorový obrázek Bez ztráty kvality

Konverze a kombinace grafiky Z vektorového obrázku lze vytvořit bitmapový exportem z vektorového programu, nebo v kvalitě rozlišení obrazovky lze vektorový obrázek zobrazený na ploše monitoru "odchytit" do schránky klávesou PrintScreen (případně Alt+PrintScreen jen aktivní okno), ze schránky pak vložit do libovolného bitmapového editoru. Vektorovou i bitmapovou grafiku lze i zároveň zpracovávat v mnoha programech (kancelářské programy, profesionální grafické editory).

Základní výstupní zařízení PC Monitor Tiskárna Obě zařízení jsou bitmapová - zobrazují pixely/body Kvalita zobrazení (jemnost detailů) je dána velikostí bodu (kapky inkoustu) a nazývá se ROZLIŠENÍ. Měří se v jednotkách DPI (Dot Per Inch)

Kvalita (rozlišení) běžných zařízení Projektor na plátně 10 dpi Monitor 100 dpi Tablet iPad 265dpi Tiskárna 1200 dpi

Zobrazení vektorové grafiky na bitmapovém výstupním zařízení Vektorová čára se musí rozdělit do jednotlivých bodů: Proto je doplněna pomocí antialiasingu o světlejší body, které sice sníží ostrost, ale zlepší dojem. Takto zobrazená čára ale vypadá zubatě

Co se ukládá do souboru Bitmapový obrázek rozměry bitmapy, barevná hloubka barvy všech pixelů soubor je velký, musí používat komprimaci čím víc bodů, tím větší kvalita obrázku Vektorový obrázek typ, rozměry, pozice a vlastnosti všech objektů soubor je malý kvalita obrázku je teoreticky nekonečná skutečná kvalita je dána kvalitou výstupního zařízení

Komprimace bitmapových obrázků Bezztrátová komprimace vhodná pro jednoduché obrázky - schémata, loga, kliparty obrázky mají většinou málo barev obrázky mají velké stejnobarevné plochy GIF (max 256 barev) PNG Ztrátová komprimace vhodná pro složité obrázky s velkým množstvím různobarevných detailů - typicky fotky dochází ke ztrátě kvality v obrázku se objevuje šum a JPEG artefakty JPG/JPEG 16,7 mil. barev

Jednoduchý bitmapový obrázek například logo v souboru Bezztrátová komprimace GIF (max 256 barev) PNG v původní kvalitě Ztrátová komprimace JPG/JPEG 16,7mil. Barev ztráta kvality, šum, JPEG artefakty

Jednoduchý bitmapový obrázek schéma zapojení v souboru Bezztrátová komprimace GIF (max 256 barev) PNG v původní kvalitě Ztrátová komprimace JPG/JPEG 16,7mil. Barev ztráta kvality, šum, JPEG artefakty

Složitý bitmapový obrázek v souboru Bezztrátová komprimace soubor zabírá víc místa GIF 50KB PNG 100KB Ztrátová komprimace ztráta kvality zanedbatelná JPG 13KB

Způsob digitalizace barev Bílé světlo lze rozložit do barevného spektra duhy Ze základních barev duhy lze opět složit bílé světlo

Barevný model RGB R – red - červená G – green - zelená B – blue - modrá Používá se u monitorů, projektorů, televizorů, které vydávají světlo z vlastního zdroje Také se používá u scannerů, digitálních fotoaparátů a kamer, které vyhodnocují barvu dopadajícího/odraženého světla

Tvorba barev RGB Výsledné barvy se tvoří sčítáním jednotlivých barevných složek, barva je určena trojicí čísel udávajících jas dané barevné složky Nulové hodnoty jasu všech složek = černá Maximální hodnoty jasu všech složek = bílá Různou úrovní jasu jednotlivých složek se tvoří libovolná barva

Barevný model CMY C – cyan - azurová M – magenta - fialová Y – yellow - žlutá Používá se u tiskáren, které tisknou na bílý papír barevné inkousty/tonery Viditelná barva je pak dána barvou odraženého světla od potištěného papíru: inkoust některé barvy pohltí a některé odrazí

Tvorba barev CMY Výsledné barvy se tvoří odečítáním barevných složek od bílé barvy dopadajícího světla, barva je určena trojicí čísel udávajících stupeň pohlcení doplňkové barvy například Y udává stupeň pohlcení modré, takže se odrazí zelená a červená =žlutá Nulové hodnoty pohlcení – bílá Maximální hodnoty pohlcení – černá

Tiskárnový model CMYK Protože tiskárny často potřebují tisknout černou barvou (texty, schémata...), na kterou by musely využít všechny tři inkousty CMY, používají navíc ještě černý inkoust blacK

CMYK na tiskárně neumí zajistit tak jasné barvy jako RGB na monitoru RGB x CMYK Dithering Tiskárna neumí inkoustem nastavovat stupeň pohlcení, každý jeden bod obrázku je tedy složen z matice malých jednobarevných teček, které oko nerozliší CMYK na tiskárně neumí zajistit tak jasné barvy jako RGB na monitoru

Barevná hloubka obrázků Maximální počet barev bitů / pixel Popis 2 1 Černobílý B/W 16 4 Základní barvy 256 8 Paleta barev 16,7 milionů 24 True Color – věrné barvy 281 bilionů 48 Deep Color Speciální režim grafické karty, A = průhlednost 16,7 milionů 32 RGBA

Maximální možný počet barev v obrázku Barevná hloubka Maximální možný počet barev v obrázku skutečný počet barev 163896 Dithering