VADY BEZPEČNOSTNÍCH LISTŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
Advertisements

VYBRANÉ KOMPETENCE CELNÍCH ORGÁNŮ V OBLASTI CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ
Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
REACH ÚČINNOST – Ministerstvo životního prostředí
Zákon č. 22/ 1997 sb. o technických požadavcích na výrobky
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Právo na informace Tereza Danielisová,
Elektronická publikace
DEKRA Automobil a.s. Akademie dopravního vzdělávání Gremiální porada
Jednotná kontaktní místa podle zákona o volném pohybu služeb Vlastimil Slovák, odbor Vnitřního trhu a služeb EU Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Znalostní portál CHEMSAT
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
SYSTÉM REACH A UŽIVATELÉ CHEMICKÝCH LÁTEK Ing. Oldřich Petira, CSc. Centrum ekologie, toxikologie a analytiky Výzkumný ústav organických syntéz, a. s.
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Informace o aktuální a připravované legislativě týkající se klasifikace, balení a označování nebezpečných chemických látek a chemických přípravků Ing.
ZÁKON č. 356/2003 Sb. AKTUÁLNÍ STAV
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
Informace o vyhlášce č. 460/2005 Sb., kterou se mění vyhláška č. 231/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah bezpečnostního listu k nebezpečné chemické.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
CASEC 1 DATABÁZE CHEMICKÝCH LÁTEK A SMĚSÍ CHEMICAL ABSTRACT SUBSTANCES EVIDENCE CENTER JE TU PROGRAM CASEC PRÁVĚ PRO VÁS.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka Prioritní osa 3 – Udržitelné využívání.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
DOPL Ň KY STRAVY Ing. Sylvie kršková, Státní zem ě d ě lská a potraviná ř ská inspekce.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 REACH.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Nové Výzvy Národního programu životní prostředí Vazba na PZKO
VYHODNOCENÍ EXPOZIČNÍCH SCÉNÁŘŮ POUŽÍVANÝCH CHEMICKÝCH LÁTEK
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Interní postupy MAS Brdy
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Změny v Dokumentaci o začlenění do kategorie činností se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím kpt. Bc. Tomáš Hoffmann.
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Přehled hlavních právních s chemickými látkami a směsmi
Znění k Zákon má k tomuto datu 54 novel
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu Ing
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Šetření mimořádných událostí v drážní dopravě
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Legislativa (právní aspekty) chemických látek a přípravků II
VYHODNOCENÍ EXPOZIČNÍCH SCÉNÁŘŮ POUŽÍVANÝCH CHEMICKÝCH LÁTEK
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Novinky z EU Ing. Jan Slavík, Ph. D. XXVIII
Transkript prezentace:

VADY BEZPEČNOSTNÍCH LISTŮ Informace k problematice základní zprávy Ing. Michaela Liptáková 3. prosince 2014 1

Obsah Základní informace o bezpečnostním listu Definice a formát bezpečnostního listu Zpracování a poskytování bezpečnostního listu Povinnosti dodavatele Úpravy bezpečnostních listů Aktualizace Bezpečnostního listu Revize a ohlášení úprav Bezpečnostního listu 2

Obsah Postup při vyhodnocování povinnosti zpracovat základní zprávu s ohledem na bezpečnostní listy Obecný postup při vyhodnocování Postup stávajícího provozovatele Postup povolujícího a kontrolního orgánu Vyhodnocení povinnosti zpracovat základní zprávu – aktualizace / revize bezpečnostního listu Nejčastější chyby bezpečnostního listu Ukázka bezpečnostního listu Následná diskuze 3

Základní informace o bezpečnostním listu Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006, ze dne 18. prosince 2006, o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH) Příloha č. II - Bezpečnostní list Nařízením Komise (EU) č. 453/2010, ze dne 20. května 2010, kterým se mění nařízení REACH Náležitosti bezpečnostního listu se mění a je stanoven nový povinný formát 4

Základní informace o bezpečnostním listu Bezpečnostní list Poskytuje v souladu s čl. 31 nařízení REACH informace o látce či směsi klasifikovaných jako nebezpečné Zaměstnavatelé a zaměstnanci jej používají jako zdroj informací o nebezpečnosti 16 oddílů Musí být dodáván v českém jazyce 5

Zpracování a poskytování bezpečnostního listu Zpracovává odborně způsobilá osoba BL se zpracovává v případě, že: Látka či směs je klasifikována jako nebezpečná Směs obsahuje složky PBT a/nebo vPvB a/nebo SVHC Směs není klasifikována jak nebezpečná, ale obsahuje nebezpečné složky (bezpečnostní list na vyžádání) BL se poskytuje zdarma v tištěné nebo elektronické podobě. Předání BL musí být prokazatelné. 6

Povinnosti dodavatele Čl. 3 nařízení REACH: „dodavatelem“ látky nebo směsi výrobce, dovozce, následný uživatel nebo distributor uvádějící na trh látku samotnou nebo obsaženou v směsi anebo směs“ Povinnosti se vztahují na každou fázi dodavatelského řetězce. Výrobci, dovozci nebo výhradnímu zástupci + další účastníci ve směru dodavatelského řetězce Odpovědnost za obsah nese dodavatel, a to i v případě, kdy bezpečnostní list sami nesestavil poskytnuté informace zdrojem při sestavování vlastních BL 7

Povinnosti dodavatele V regulačním rámci Evropské unie je BL jasně zaměřen na zaměstnavatele, který by jej měl použít jako základ informací a pokynů, které předá zaměstnanci podle čtvrté odrážky čl. 8 odst. 1 Směrnice Rady 98/24/ES, ze dne 7. dubna 1998, o bezpečnosti a ochraně zdraví zaměstnanců před riziky spojenými s chemickými činiteli používanými při práci. Čl. 36 odst. 1 nařízení REACH, ve znění nařízení 453/2010 stanoví povinnost shromažďovat a uchovávat veškeré informace, které vyžaduje pro plnění svých povinností podle tohoto nařízení, po dobu nejméně deseti let poté Není výslovně uvedeno i BL - Dodavatelé BL a případně jejich příjemci by měli BL považovat za součást informací, které jsou nutné pro plnění povinností podle tohoto nařízení 8

Aktualizace Bezpečnostního listu Bezpečnostní list musí být aktualizován a opětovně vydán v souladu s čl. 31 odst. 9 nařízení REACH, ve znění nařízení č. 453/2010 jakmile jsou k dispozici nové informace, které mohou ovlivnit opatření k řízení rizik, nebo nové informace o nebezpečnosti; po udělení nebo zamítnutí povolení; po uložení omezení. změny podle čl. 31 odst. 9 vedou k právnímu závazku poskytnout aktualizované verze všem příjemcům, kterým byly látka či směs dodány během předchozích 12 měsíců Ostatní musí požádat 9

Revize a ohlášení úprav Bezpečnostního listu Řídí se nařízením č. 453/2010, které mění Nařízení REACH Na první straně BL uvede datum sestavení. V případě, že byl BL list revidován se v ODDÍLE 16 BL vypíší změny, pokud nejsou uvedeny jinde. V tom případě se na první straně uvede datum sestavení označené jako „Revize: (datum)“, a také číslo verze, číslo revize, datum nahrazení nebo jiný údaj o tom, jaká verze se nahrazuje. 10

následnými uživateli X dodavateli Postup při vyhodnocování povinnosti zpracovat základní zprávu s ohledem na bezpečnostní listy Provozovatel zpracovává vyhodnocení podle kapitoly 2.1 Metodického dokumentu k problematice základní zprávy Veškeré podklady musí být prokazatelně aktuální v době hodnocení. Z pohledu chemické legislativy je nutné rozdělit provozovatele na provozovatele, kteří jsou: následnými uživateli X dodavateli 11

Postup provozovatele – následného uživatele Zpracovává vyhodnocení na základě BL, který obdržel spolu s dodanou látkou a zrevidoval. Přezkum závazných podmínek integrovaného povolení vyhodnocení povinnosti zpracovat základní zprávy je zatíženo chybou, požádá v rámci přezkumu provozovatele o opravu Předloží opravený bezpečnostní list a nové vyhodnocení povinnosti zpracovat základní zprávu. Z dikce nařízení REACH, ve znění nařízení č. 453/2010, má provozovatel povinnost mít bezpečnostní list v pořádku Pokud chybu v BL zjistí provozovatel sám, měl by zpracovat nové vyhodnocení povinnosti zpracovat základní zprávu / základní zprávu a předat ji povolujícímu úřadu ke schválení bez zbytečného prodlení. 12

Postup provozovatele – dodavatele Zpracovává vyhodnocení na základě BL, kterými k daným nebezpečným látkám disponuje v souladu se čl. 36 odst. 1 nařízení REACH, ve znění nařízení č. 453/2010 BL obsahuje chyby může se jednat o správní delikt podle § 34 odst. 4 písm. c) u látek a odst. 5, písm. a) zákona č. 350/2011 Sb., o chemických látkách Případně se může jednat o správní delikt o podle § 34 odst. 6 písm. a) chemického zákona. Žádost o doplnění / opravu nové vyhodnocení 13

Postup povolujícího a kontrolního orgánu Podle § 18 odst. 11 zákona o integrované prevenci povinost předložit podklady k přezkumu požaduje doplnění podkladů v rámci probíhajícího řízení Nespolupráce provozovatele = důvod k tomu, aby úřad podal podnět kontrolnímu orgánu podle chemického zákona (tj. ČIŽP), že zřejmě došlo k porušení chemického zákona. 14

Vyhodnocení povinnosti zpracovat základní zprávu – aktualizace / revize bezpečnostního listu Provozovatel vyhodnotil, že nemá povinnost zpracovat základní zprávu, a BL látky byl v rámci revize doplněn o nebezpečnost pro životní prostředí, nové vyhodnocení podle Metodického dokumentu k problematice základní zprávy. Při splnění kritérií – povinnost zpracovat ZZ od data platnosti revize BL 15

Nejčastější chyby bezpečnostního listu Dále uvádíme příklad Bezpečnostního listu, který nejčastější chyby ilustruje. V případě, že BL obsahuje formální či obsahové nedostatky, může povolující či kontrolní úřad požadovat doplnění / opravu BL provozovatelem. Ten BL opraví na základě vlastního posouzení chemické bezpečnosti látky podle č. 31 odst. 2 a čl. 37 odst. 4 Nařízení REACH, nebo požádá o doplnění / opravu svého dodavatele s odkazem na čl. 31 odst. 1 Nařízení REACH. 16

17

18

19

Nejčastější chyby bezpečnostního listu Nařízení CLP klasifikace: třídy a kategorie nebezpečnosti, H-věty např. Flam. Liq. 2, H225; Acute Tox. 3, H301   označení: signální slovo a výstražný symbol, P-věty „Nebezpečí“, „Varování“ ; P102 Uchovávejte mimo dosah dětí Směrnice DSD a DPD písmenný symbol, R-věty např. Xi, R41 Nebezpečí vážného poškození očí výstražný symbol, S-věty S2 Uchovávejte mimo dosah dětí. 20

Aktualizace Metodického dokumentu k problematice základní zprávy

Nový Metodický pokyn Indikátory znečištění (Věstník MŽP ročník XIV – leden 2014 – částka 1) Ruší a plně nahrazuje Metodický pokyn „indikátory znečištění“ z roku 2011 Odkaz v Kapitole 7. Určení stavu znečištění půdy a podzemní vody přílohy č. 2 vyhlášky č. 288/2013 Sb., uvedený v metodickém dokumentu k problematice základní zprávy, části Bližší specifikace k prováděcímu předpisu. Proběhlo doplnění/aktualizace Metodického dokumentu, aktuálně odesláno do Věstníku Do aktualizace se postupuje podle aktuálního metodického pokynu z ledna 2014 22

Děkuji za pozornost Kontaktní údaje: Ing. Michaela Liptáková tel. +420 267 122 477 michaela.liptakova@mzp.cz Ministerstvo životního prostředí oddělení integrované prevence a IRZ Vršovická 65, 100 10 Praha 10 www.mzp.cz/ippc 23