Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1 Náhlík Jan 4.12.2017
Zaměstnanci s přímým podílem na kvalitě zdravotní péče Zdravotník - hlavně poskytování zdravotní péče Technik - nelékařské zdravotnické povolání (z. 96/2004 Sb.) - hlavně údržba zdravotnické techniky Hospodář - hlavně kontrola provozních příjmů a výdajů Základním předpokladem kvalitní správy zdravotnické techniky a tedy i poskytování kvalitní zdravotní péče je SPOLUPRÁCE všech těchto profesí. Z T H
Předpoklady kvalitní správy ZT Personální - BMI / KI, BMT / KT - pravidelná školení, dostatek zkušenosti - spolupráce netechnických profesí a vedení Materiální - nářadí, testery, prostředky IT – SW pro evidenci a správu ZT 3
Technické evidence ZP - rozdíly FN Plzeň obchodně technická evidence (technika, ekonomika) mezi uživateli nezdravotníky převažují profese ekonomického zaměření VN Olomouc zdravotnická technika, IT a farmacie (léky a spotřební materiál) tým zdravotnické techniky velice malý (zabezpečuje spíše administrativní problémy) IKEM komplexní správa zdravotnické techniky (od výběru a nákupu, přes servis a kontroly, po vyřazení) tým techniků, administrativních pracovníků, metrolog
Evidence a správa přístrojových ZP - minimální požadavky ze zákona 268/2014 Sb. Účelem zákona – poskytování zdravotní péče vhodnými, bezpečnými a účinnými zdravotnickými prostředky Poskytovatelé zdravotní péče jsou povinni vést evidenci ZP (AIZP a třídy rizika IIb a III) : instalace – splnění požadavků (Prohlášení o shodě), protokol o uvedení do provozu, protokol o zaškolení uživatelů - instruktáž používání – okamžitá dostupnost návodu všem uživatelům, použití ZP do pacientské dokumentace (§ 59) údržba – požadavky stanovuje výrobce v uživatelském návodu (výsledky kontrol – funkční, elektrická, ověření stanovených měřidel,…) opravy
Evidované údaje 1 - plicní ventilátor
Evidované údaje 2 - plicní ventilátor
Předchozí TEZP v IKEM nebyla primárně určena pro zdravotnictví oddělená technická databáze bez přímých vazeb na uživatele ZT bez návaznosti na další evidence (inventární, ekonomické,…) nemožnost úprav dle měnících se podmínek (změna workflow, legislativy)
Současný SW pro evidenci vychází z dlouhodobých zkušeností s předchozím SW ne „krabicové řešení“ „řešení na míru“ maximální otevřenost uživatelským změnám synchronizace s ekonomickou / inventární evidencí rozhraní pro netechnické profese – sdílení informací mezi zaměstnanci využití moderních technologií (čarový kód, mobilní terminály)
Sdílení znalostí mezi techniky aktivní využití záznamů: databáze znalostí „problém – řešení“ okamžitá dostupnost relevantních informací přehled o aktuálních problémech – efektivní řízení týmu maximum interně vyřešených požadavků = časová a finanční úspora
Moderní technologie čarový kód - rychlá a bezchybná identifikace ZT mobilní terminály - rychlý přístup k informacím - omezení papírové dokumentace
Workflow požadavku - žádanky Příklad – závažná závada ZT Žádost o opravu Porucha T Z Provedení opravy Souhlasíte s cenou ? Identifikace závady ANO Schváleno Ověření nákladů Žádost o schválení H
Žádanka – první fáze požadavku
Záznam opravy – konečná fáze požadavku
Děkuji za pozornost