Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední zdravotnická škola v Karviné. oslavila v roce let své existence vybudovala si tradici kvalitní odborné školy její brány již opustilo přes.
Advertisements

Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Filozofická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Vítejte na zápise do 1. ročníku na FF UJEP!
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Vítejte na Dni otevřených dveří Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity 18. ledna 2013.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Fakulta managementu a ekonomiky Ústav regionálního rozvoje, veřejné správy a práva Motto: Smart governance.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Úvod k přednáškám o Jištění kvality technologických procesů VŠCHT pd v
Velké Meziříčí, 22. – 25. srpna 016. Omluva Informace k programu Oznámení o semináři Předseminární brožura Exkurze, společenský večer Prodej knihy Fyzika.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
Projekt práce s nadanými studenty Drahomíra Pavelková, Alena Kolčavová Zlín,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
„VÝUKA ÚČETNICTVÍ na Střední škole diplomacie a veřejné správy s.r.o.“ Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Setkání se studenty přijatými na FCHT Petr Zámostný proděkan pro pedagogickou činnost.
ZÁPIS do STUDIA NA FF UP – 1. ročník 2016/17. Základní informace – záložka „studentům“ 1.Studijní řády a.
Ekonomika Metody sestavování rozpočtů 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_07.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Jsou venkovské školy horší než městské?
Ing. Kateřina Lichtenberková
ABSOLVENTSKÁ PRÁCE Název absolventské práce
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Plánování ve školní tělesné výchově
Propojení odborného vzdělávání s praxí ve firmách
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Realizace interní benchmarkingové analýzy výkonnosti pracovnic úklidu
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Název projektu: Moderní škola
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Digitální učební materiál
Andragogika Vzdělávání.
Naše škola Střední odborná škola Managementu a Práva s.r.o.
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola, Teplice
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Zvláštní odborná způsobilost
Talentcentrum – rozvíjíme talentované žáky SŠ a ZŠ společně
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Krajský metodický kabinet ZEMĚDĚLSTVÍ A CHOVATELSTVÍ
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Akreditovaný vzdělávací program
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
Úvodní přednáška pro 1. ročník
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ.
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Život bez střeva , Praha.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Informační modelování staveb (BIM)
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Transkript prezentace:

Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe 24.XI.2017 Praha VŠFS prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc. vladimir.cechak@vsfs.cz Vysoká škola finančně správní Estonská 500 101 00 Praha 10

SOUČASNÉ TRENDY V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ (Teorie a praxe)

Tradiční problematika: získané znalosti (teorie) x jejich využití v realitě (praxi) Vztah teorie a praxe ve vzdělávacím procesu není shodný se vztahem teorie a praxe v reálné praxi.

vzdělávání teoretické předměty praktická výuka praxe praktický problém jeho řešení teoretická opora

Lze „přiblížit“ vzdělávání realitě? v oblasti základního školství v oblasti středního a vyššího odborného školství v oblasti „všeobecného vzdělání“ - gymnázia v oblasti vysokého školství

Základní školství: modifikace pro střední odborné školy (vyšší ročníky) „badatelský“ typ výuky (fyzika, chemie apod.) ! neseznamovat s poznatky „sdělením“, objevovat je „vlastní“ aktivitou „pokus“ není „demonstrací“ přednesené tematiky (poznatku) „pokus“ je „hledáním“ – tvorbou poznatků a vlastní identifikací vztahů mezi nimi

Očekávání (přínos) motivuje žáky s výbornými studijními předpoklady k perspektivní „seberealizaci“ v oblasti techniky a technologií Podporuje: Nadace Depositum Bonum

Střední odborné školy – Vyšší odborné školy - koncept „badatelské“ výuky Duální studium Výuka probíhá paralelně v prostorách školy (in) a spolupracujícího podniku (out). typ: vstupní (nikoliv výhradně teoretický) blok probíhá v „klasické“ učebně periodické střídání: týdenní (i delší) cykly ve škole (učebny, laboratoře), totéž v podniku – reálném provozu

vstupní blok (součástí je seznámení s reálným provozem) kratší cykly typ: vstupní blok (součástí je seznámení s reálným provozem) kratší cykly zpravidla v rámci týdne: 1. den – škola (učebna, laboratoř) 2. a 3. den – v reálném provozu (podniku) 4. a 5. den – škola („teoretické“ zdůvodnění, analýza toho, co bylo v reálném provozu)

Porovnání typů duálního studia 1. typ výhody: 2. typ organizačně jednoduché kombinace dvou různých standardních způsobů výuky jednoduchá příprava pedagogů 2. typ organické propojení „výuky“ a provozu (teorie a praxe) podpora „inovativního“ přístupu (nejen proč je to tak, ale proč to nejde lépe)

1. typ nevýhody: „oddělení“ školy a „provozu“ promítá se do vztahu „teorie“ a „praxe“ 2. typ organizačně náročné jak pedagogové, tak pracovníci provozu potřebují „zvládnout“ celý proces komplexně

Vysoké školy (odborné) Profesně orientované studijní progr. Novela VŠ zákona bakalářské – 12 týdnů „praxe“ magisterské – 8 týdnů „praxe“

Praxe: není „jen“ zaměstnáním je „předmětem“ se studijním (kontrolovatelným) plánem garantovaným pedagogem je provázána s dalšími předměty ohodnocena stanoveným počtem kreditů

Vzniká otázka: Lze využít dobrých zkušeností z oblasti „duálního“ studia na VOS i na vysokých školách? Za jakých podmínek? „Univerzálně“ nebo jen (převážně) v profesně orientovaných programech?

Specifika společensko – vědních („netechnických“, „přírodovědných“) oborů - striktně akademické (klasická filologie, historie) - částečně akademické - částečně „praktické“ (psychologie, sociologie) - prakticky (plně) zhodnotitelné (ekonomie, politologie, právo)

Exaktní obory matematické – aplikabilita je jejich vlastní záležitostí nebo – „užitkové“ sféry

Inovativní metody a postupy zaměřené především na standardního (většinového main stream) studenta (žáka) Otázkou jsou „marginální“ skupiny populace.

excelentní: 4 – 6 % studující populace - konstantní Marginální skupiny: excelentní: 4 – 6 % studující populace - konstantní hendikepovaní: 3 – 4 % - vzrůstající část populace, která nedokončí základní vzdělání: 5 % - vzrůstající část populace absolvující „praktické“ školy: až 10 % - vzrůstající vyžadující „specifický“ přístup

Děkuji za pozornost.