Lidský kapitál a investice do vzdělání: Teorie a praxe 24.XI.2017 Praha VŠFS prof. PhDr. Vladimír Čechák, CSc. vladimir.cechak@vsfs.cz Vysoká škola finančně správní Estonská 500 101 00 Praha 10
SOUČASNÉ TRENDY V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ (Teorie a praxe)
Tradiční problematika: získané znalosti (teorie) x jejich využití v realitě (praxi) Vztah teorie a praxe ve vzdělávacím procesu není shodný se vztahem teorie a praxe v reálné praxi.
vzdělávání teoretické předměty praktická výuka praxe praktický problém jeho řešení teoretická opora
Lze „přiblížit“ vzdělávání realitě? v oblasti základního školství v oblasti středního a vyššího odborného školství v oblasti „všeobecného vzdělání“ - gymnázia v oblasti vysokého školství
Základní školství: modifikace pro střední odborné školy (vyšší ročníky) „badatelský“ typ výuky (fyzika, chemie apod.) ! neseznamovat s poznatky „sdělením“, objevovat je „vlastní“ aktivitou „pokus“ není „demonstrací“ přednesené tematiky (poznatku) „pokus“ je „hledáním“ – tvorbou poznatků a vlastní identifikací vztahů mezi nimi
Očekávání (přínos) motivuje žáky s výbornými studijními předpoklady k perspektivní „seberealizaci“ v oblasti techniky a technologií Podporuje: Nadace Depositum Bonum
Střední odborné školy – Vyšší odborné školy - koncept „badatelské“ výuky Duální studium Výuka probíhá paralelně v prostorách školy (in) a spolupracujícího podniku (out). typ: vstupní (nikoliv výhradně teoretický) blok probíhá v „klasické“ učebně periodické střídání: týdenní (i delší) cykly ve škole (učebny, laboratoře), totéž v podniku – reálném provozu
vstupní blok (součástí je seznámení s reálným provozem) kratší cykly typ: vstupní blok (součástí je seznámení s reálným provozem) kratší cykly zpravidla v rámci týdne: 1. den – škola (učebna, laboratoř) 2. a 3. den – v reálném provozu (podniku) 4. a 5. den – škola („teoretické“ zdůvodnění, analýza toho, co bylo v reálném provozu)
Porovnání typů duálního studia 1. typ výhody: 2. typ organizačně jednoduché kombinace dvou různých standardních způsobů výuky jednoduchá příprava pedagogů 2. typ organické propojení „výuky“ a provozu (teorie a praxe) podpora „inovativního“ přístupu (nejen proč je to tak, ale proč to nejde lépe)
1. typ nevýhody: „oddělení“ školy a „provozu“ promítá se do vztahu „teorie“ a „praxe“ 2. typ organizačně náročné jak pedagogové, tak pracovníci provozu potřebují „zvládnout“ celý proces komplexně
Vysoké školy (odborné) Profesně orientované studijní progr. Novela VŠ zákona bakalářské – 12 týdnů „praxe“ magisterské – 8 týdnů „praxe“
Praxe: není „jen“ zaměstnáním je „předmětem“ se studijním (kontrolovatelným) plánem garantovaným pedagogem je provázána s dalšími předměty ohodnocena stanoveným počtem kreditů
Vzniká otázka: Lze využít dobrých zkušeností z oblasti „duálního“ studia na VOS i na vysokých školách? Za jakých podmínek? „Univerzálně“ nebo jen (převážně) v profesně orientovaných programech?
Specifika společensko – vědních („netechnických“, „přírodovědných“) oborů - striktně akademické (klasická filologie, historie) - částečně akademické - částečně „praktické“ (psychologie, sociologie) - prakticky (plně) zhodnotitelné (ekonomie, politologie, právo)
Exaktní obory matematické – aplikabilita je jejich vlastní záležitostí nebo – „užitkové“ sféry
Inovativní metody a postupy zaměřené především na standardního (většinového main stream) studenta (žáka) Otázkou jsou „marginální“ skupiny populace.
excelentní: 4 – 6 % studující populace - konstantní Marginální skupiny: excelentní: 4 – 6 % studující populace - konstantní hendikepovaní: 3 – 4 % - vzrůstající část populace, která nedokončí základní vzdělání: 5 % - vzrůstající část populace absolvující „praktické“ školy: až 10 % - vzrůstající vyžadující „specifický“ přístup
Děkuji za pozornost.