Úkoly katastrálních úřadů geometrická kvalita map evidované technické údaje V Českých Budějovicích 8.12.2016
Úkoly katastrálních úřadů Katastr nemovitostí je veřejným seznamem obsahujícím údaje o nemovitostech, právech k nim a jejich geometrické a polohové určení. Dále slouží pro účely daní, poplatků, k ochraně životního prostředí, nerostného bohatství, ochraně památek, oceňování nemovitostí atd… Slouží také ostatním informačním systémům, pro účely statistické a hospodářské. Z výše uvedených důvodů je nezbytné , aby údaje katastru nemovitostí co nejvíce odpovídaly skutečnosti v terénu.
Úkoly katastrálních úřadů Vlastníci či jiní oprávnění jsou povinni hlásit katastrálnímu úřadu změny údajů týkajících se jejich nemovitostí. Tato povinnost není vždy dodržována a údaje neodpovídají skutečnosti. S ohledem na možné nedodržování této povinnosti katastrální úřad v souladu s Katastrálním zákonem provádí revize a mapování za součinnosti s obcemi a ostatními orgány veřejné moci.
Historické mezníky v činnostech úřadů r. 1992 - zákon 359/1992 Sb. o zeměměřických a katastrálních úřadech - zřízeny katastrální úřady r.1994 – schválena koncepce digitalizace KN r.1994 až 1998 – digitalizace souboru popisných informací r.1996 – zahájena digitalizace geodetických informací s termínem dokončení v roce 2006 (katastrální mapa)
Historické mezníky v činnostech úřadů r. 2001 – zahájeno snižování počtu zaměstnanců o 2% ročně r.2001 až 2006 nárůst počtu zápisů vkladem o 65%, zápisů záznamem o 119% a poskytování informací o 106% práce na digitalizaci výrazně omezeny až zastaveny UV ze dne 25. července 2007 č.871 k urychlení digitalizace r. 2017 – dokončení první etapy digitalizace
Geometrická kvalita katastrálních map DKM – 620 k.ú. a 72 k.ú. na části KMD – 652 k.ú. a 3 k.ú. na části kombinace DKM a KMD – 11 k.ú. skoro 60% katastrálních map vzniklo pouze grafickým převodem map ze stabilního katastru a mají nevyhovující kvalitu náprava kvality se prioritně připravuje především v prostorech intravilánů
Historické etapy Mapování pro stabilní katastr Reambulace stabilního katastru Mapování pro katastr daně pozemkové Mapování podle instrukce A THM ZMVM
Měřické práce ve stabilním katastru S t a b i l n í k a t a s t r 1817 - 1840
Přesnost stabilního katastru Katastrální mapy byly součástí měřického operátu, jenž byl vyhotovován podle měřických instrukcí. Na tehdejší dobu vzniklo fenomenální dílo, podrobnému mapování byla podrobena celá monarchie. Pokud bychom střední chybou posoudily její kvality, dostáváme následující hodnoty: 1) v grafické triangulaci, m1 = 1,5 m 2) podrobné měření grafickým protínáním, m2 = 0,58 m 3) z centrace směrů pravítka měřického stolu, m3 = 0,20 m 4) konstrukce mapového listu, m4 = 0,37 m 5) z nestabilní polohy měřického stolu, m5 = 0,20 m 6) zobrazení délek a úhlů, m6 = 0,99 m 7) z reprodukce mapového listu, m7 = 0,52 m. Po aplikaci zákona hromadění odchylek (středních chyb) dostáváme výslednou přesnost mv = 2,08 až 2,14 m, což je přesnost mapování, nebo-li v poloze podrobného bodu polohopisu. V měřítku 1 : 2 880 to činí 0,7 mm. S t a b i l n í k a t a s t r 1817 - 1840
Zkvalitnění katastrálních map a technických údajů V roce 2017 katastrální úřad dokončí první etapu digitalizace a postupně zahájí revize katastru a nová mapování v intravilánech (cca 50 zaměstnanců). V roce 2018 a dále budou veškeré kapacity zabývající se digitalizací převedeny na revize KN a nová mapování (cca 100 zaměstnanců). Katastrální úřad předá předem dohodnutým způsobem a v dohodnutém předstihu příslušnému obecnímu úřadu a OVM informaci o plánu revizí/mapování v dané územní působnosti na každý rok. Revize KN nebo mapování oznámíme příslušné obci 2 měsíce před zahájením prací. Před zahájením revize/mapování si vzájemně upřesníme harmonogram prací a dohodneme detailní postupy včetně časového rozvrhu možné přítomnosti zástupce obce nebo OVM při šetření v terénu.
Předpokládaná součinnost se stavebními úřady Stavební úřad se vyjádří k možným způsobům odstranění nesouladů zjištěných katastrálním úřadem při pochůzce v terénu, jejichž seznam katastrální úřad stavebnímu úřadu předá dohodnutým způsobem: ke změnám druhu pozemku a způsobu využití pozemku, které podle zjištění katastrálního úřadu nevyžadují doložení příslušnou listinou, ke změnám druhu pozemku na pozemku u rodinného domu nebo stavby pro rodinnou rekreaci (např. změny zemědělského pozemku na pozemek s druhem pozemku zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha), k nově zjištěným stavbám, ke stavbám, u kterých došlo ke změně původního účelu užívání stavby vymezeném v kolaudačním rozhodnutí, v oznámení o užívání stavby nebo v kolaudačním souhlasu nebo ke změně stavby přístavbou.
Předpokládaná součinnost s orgány ochrany ZPF Orgán ochrany ZPF se vyjádří k možným způsobům odstranění nesouladů zjištěných katastrálním úřadem při pochůzce v terénu, jejichž seznam katastrální úřad orgánu ochrany ZPF předá dohodnutým způsobem: ke změnám druhu pozemku a způsobu využití pozemku, které podle zjištění katastrálního úřadu nevyžadují doložení příslušnou listinou, ke změnám v katastru nemovitostí evidovaným zemědělským pozemkům, které v době konání revize mají charakter remízků, hájů nebo větrolamů do druhu pozemku ostatní plocha a způsob využití jiná plocha.
Příprava spolupráce Probíhají jednání s : Ministerstvem životního prostředí k postupu řešení nesouladů zjištěných při revizích katastru a novém mapování, Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových k možnosti migrace technicko-ekonomických objektů z CRAB do RÚIAN, Ministerstvem pro místní rozvoj k postupu řešení a odstranění nesouladů v druzích pozemků, k nově zjištěným stavbám a změně užívání staveb, Generálním finančním ředitelstvím k možnosti zveřejňovat zjištěné nesoulady ve webových aplikacích úřadu.
….. děkuji za pozornost