MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV.Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Ing. Alice Horáčková
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Malé a střední podnikání
Základní makroekonomické ukazatele
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model důchod-výdaje.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
HDP, HNP, ekonomický cyklus Národní hospodářství
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola T. G
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Věcné učení Ochrana přírody
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Měření makroekonomických agregátů
Majetek podniku - Aktiva
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, dělba práce Autor: Pavla Lukešová.
Dělení zemí světa podle vyspělosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Úvod do makroekonomie.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
INVESTICE.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY 7 MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY

Střední očekávaná délka života 45 let 77 let   ??? Česká republika Střední očekávaná délka života 45 let 77 let Dětská úmrtnost 10 % 0,26 % Domácnosti, které nemají telefon 90 % <2 % Dospělí lidé s alespoň středoškolským vzděláním <10 % >80 % Základy ekonomie

HDP Hrubý domácí produkt Vypovídá o výkonu ekonomiky = celková tržní hodnota finální produkce vyprodukované v zemi za určité časové období Základy ekonomie

Tržní hodnota Vše oceňujeme v tržních cenách: Země vyrobila 100 litrů koly (20 Kč/l) a 200 čokolád (10 Kč/ks). HDP: 100 l koly + 200 čokolád = 300 výrobků. Rozumnější je převést hodnotu produkce pomocí tržních cen na koruny: HDP = 20 Kč/l × 100 ks + 10 Kč/ks ×200 ks = 4 000 Kč. Základy ekonomie

Finální produkce Každý produkt proto započítáváme pouze jednou, ve chvíli, kdy je prodán. Ne meziprodukty! 250 000 Kč 180 000 Kč Do HDP: 250 000 Kč 180 000 Kč 430 000 Kč Jiná částka

V zemi Do českého HDP zahrnujeme jen produkci vyrobenou na území České republiky. Když vyrobí továrna české Kofoly v polském Kutně 25 tisíc kusů ovocné šťávy Jupík, český HDP nevzroste. Kdybychom do HDP nezapočítávali produkce Škody VW, byl by český hrubý domácí produkt nižší zhruba o 4,5 %.

Za určité časové období HDP obvykle uvádíme buď jako čtvrtletní (kvartální) nebo roční. 4 556 739 000 000 Kč = 4 556 739 mil. Kč = 4 556,739 mld. Kč

Co HDP nezachycuje? Netržní produkci = produkce vyprodukovaná a zkonzumovaná doma (neprojde trhem) Produkci černé/šedé ekonomiky Meziprodukty Kvalitu produkce Kvalitu životního prostředí Hodnotu volného času Základy ekonomie

Tržní a netržní produkce Svíčková u maminky vs. svíčková v restauraci Kadeřník vs. manžel Šedá ekonomika (práce na černo) Černá ekonomika (drogy, prostituce)

Výpočet HDP Základy ekonomie

Složení HDP Výdajová metoda: HDP = C + I + G + NX čistý export spotřeba domácností vládní nákupy investice Základy ekonomie

C = spotřeba (Consumption). Spotřeba představuje výdaje domácností na zboží a služby: nový mobil, propiska, vstupenky na koncert, brýle, pes, lentilky, kurz golfu…tedy všechno s výjimkou nového bydlení.

I = investice (Investments) Výdaje na stroje, zásoby, budovy, tedy vše, co firmám slouží k další výrobě, pod investice navíc řadíme i nové byty a domy kupované domácnostmi. Základy ekonomie

G = vládní výdaje (Government expenditures) Všechny výdaje státu: výdaje města na nový chodník; ministerstva dopravy na dálnici; ministerstva školství na platy učitelů.

NX = čistý vývoz (Net Exports) Rozdíl mezi výdaji na statky, které byly ze země vyvezeny do zahraničí (exporty, EX) a statky, které byly do země ze zahraničí dovezeny (importy, IM): NX = EX – IM. Základy ekonomie

Další metody výpočtu HDP Produkční metoda (přidaná hodnota): HDP = Produkce - meziprodukty + daně z produktů - dotace na produkty Důchodová metoda: součet prvotních důchodů v národním hospodářství Základy ekonomie

Metoda přidanou hodnotou Přidaná hodnota = příjem firmy – nákupy mezistatků Domácí produkt = součet přidaných hodnot Základy ekonomie

HDP přidanou hodnotou příjmy firmy nákupy mezistatků   příjmy firmy nákupy mezistatků (surovin, materiálů) Přidaná hodnota pšenice 2000 mouka 2700 700 rohlík 7000 4300 produkt Základy ekonomie

HDP X HNP Domácí = produkce všech firem na území státu bez ohledu na národní příslušnost Národní = produkce všech národních firem bez ohledu na území Džus Jupík z polského Kutna navýší polský HDP, ale český HNP. a) HDP > HNP b) HDP = HNP c) HDP < HNP

Nominální X reálný produkt Nominální = v běžných cenách (b.c.) Reálný = ve stálých cenách (s.c.) Deflátor HDP = nominální HDP × 100 % reálný HDP V běžném životě si můžeme rozdíl mezi reálným a nominálním hrubým domácím produktem představit jako rozdíl mezi hmotností brutto a netto: brutto hmotnost bonboniéry i s obalem je vyšší než netto hmotnost samotných čokoládových bonbonů. Z praktického hlediska nás ovšem zajímá, kolik váží bonbony, na papírové krabici a staniolu si nejspíše nepochutnáme. HDP mld. Kč stálé ceny roku 2010, sezonně očištěno 4 052 809 běžné ceny, sezonně očištěno 4 261 139

Vývoj reálného HDP ČR Základy ekonomie

Nominální X reálný produkt 2008 2009 kusy 1000 800 cena 5 7 Nominální produkt 5000 5600 Reálný produkt 4000 V cenách roku 2008 (základní obd.) Základy ekonomie

HDP v kontextu POPULACE: HDP na hlavu (ekonomická úroveň) KUPNÍ SÍLA: HDP na hlavu na základě parity kupní síly PPP (životní úroveň) ZAMĚSTNANOST: produkt na zaměstnance (produktivita) Základy ekonomie

Síla vs. úroveň Země Pořadí země HDP HDP/os. USA 1. 10. Čína 2. 79. Německo 4. 18. Lucembursko 73. Norsko 27. Katar 49. 3. Česká republika 51. 41. Základy ekonomie

BigMac Index Publikován časopisem The Economist Neformální způsob vyjádření parity kupní síly Výchozí předpoklad: zákon jediné ceny Cena BigMacu by měla být po přepočtení na jednu měnu ve všech zemích stejná Srovnání skutečného směnného kurzu a kupní síly indikuje, zda je měna podhodnocená nebo nadhodnocená Základy ekonomie

Nominální HDP p. c. (2015) Základy ekonomie

Index lidského rozvoje - HDI Očekávaná délka života (20-85) Vzdělání Střední délka vzdělání (0-18) Očekávaná délka vzdělání (0-15) HNP p. c. (100-75000$) ČR: 28. místo (77,7-12,3-16,4-24535) 1990 indickým ekonom Amarta Sen (NC 1998). Základy ekonomie

HDI (2010) Základy ekonomie

HDI 2014 1 Norsko 0.944 135 Indie 0.586 2 Austrálie 0.933 136 Bhútán 0.584 3 Švýcarsko 0.917 137 Kambodža 4 Nizozemí 0.915 138 Ghana 0.573 5 USA 0.914 139 Laos 0.569 6 Německo 0.911 140 Kongo 0.564 7 Nový Zéland 0.910 141 Zambie 0.561 8 Kanada 0.902 142 Bangladéš 0.558 9 Singapur 0.901 Svatý Tomáš a Princův ostrov 10 Dánsko 0.900 144 Rovníková Guinea 0.556

Robert F. Kenendy: Projev na univerzitě v Kansasu, 18. 3. 1968 „Do hrubého národního produktu se započítávají speciální dveřní zámky i věznice pro lidi, kteří je páčí. Započítává se do něj ničení sekvojových lesů i chaotické ničení našeho přírodního bohatství. Započítává se do něj napalm a započítávají se do něj jaderné hlavice a obrněné automobily pro policii, aby mohla potlačovat nepokoje v našich městech. Započítává se do něj Whitmanova puška i Speckův nůž i televizní programy, které oslavují násilí, jen aby prodaly našim dětem hračky. Přitom však hrubý národní produkt nezohledňuje zdraví našich dětí, kvalitu jejich vzdělávání nebo jejich radost ze hry. Nezahrnuje krásu naší poezie ani pevnost našich manželství; kvalitu našich veřejných diskusí, ani čestnost našich veřejných činitelů. Neměří ani náš humor, ani naši odvahu, ani oddanost naší země, měří zkrátka všechno s výjimkou toho, co dává životu smysl. A může nám o Americe říci všechno, kromě toho, proč jsme hrdí, že jsme Američané“ https://www.youtube.com/watch?v=z7-G3PC_868 Základy ekonomie

Pokračování příště 8. Ekonomický růst Základy ekonomie