Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici Marketing =nauka o trhu -v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici -> ovlivňuje všechny firemní subsystémy ( zásobování, výroba, prodej, ekonomika firmy, řízení firmy) - rozhoduje o budoucím vývoji firmy a proto je důležité marketingové plánování
Historie marketingu 1. výrobní koncepce (vyrob co nejlevněji a prodáš) 2. výrobková koncepce (vyrob co nejkvalitněji a prodáš) 3. prodejní koncepce (čím víc reklamy, tím víc prodáš) 4.marketingová koncepce ( nejdřív poznej svého zákazníka a jeho potřeby a pak prodáš) 5. sociální marketing (poznej svého zákazníka a zohledni i potřeby společnosti a pak prodáš)
1. VÝROBEK 2. CENA 3. PROPAGACE 4. DISTRIBUCE Marketingový mix (4P) 1. VÝROBEK 2. CENA 3. PROPAGACE 4. DISTRIBUCE
1. VÝROBEK • pojetí totálního výrobku • životní cyklus výrobku • inovace výrobku • značka
2. CENA • cenou můžeme sledovat různé cíle • ke stanovení ceny musíme znát náklady, konkurenční ceny, daňové zákony, … • metody stanovení ceny – nákladová, podle konkurence, podle hodnoty vnímané zákazníkem
3. PROPAGACE • podpora prodeje ( vzorky, ochutnávky, reklamní předměty,...) • reklama ( televize, internet, rádio, …) • prodejní personál ( vyškolené prodavačky, obchodní cestující,...) • public relation ( vztahy s veřejností, tiskoví mluvčí, …) • přímý marketing ( teleshoping, zásilkový prodej, propagace spojená s okamžitým prodejem,...)
4. DISTRIBUCE - cesty zboží k zákazníkovi: • přímé • nepřímé ( velkoobchody, maloobchody)
Prodej = je jednou ze součástí marketingu - činnosti při prodeji : • skladování hotových výrobků a zboží • plánování prodeje • personální zabezpečení prodeje • jednání s odběrateli • uzavírání kupních smluv • vyřizování reklamací ...
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.