Číslo: VY_32_INOVACE_14_20 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
Advertisements

ZÁSADY PRVNÍ POMOCI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ;
DOMÁCÍ NÁSILÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Prodej sexuálních služeb na ulici v interakci s prací policie a strážníků PhDr. Jiří Frýbert.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Spolupráce Policie ČR s Orgánem sociálně právní ochrany dítěte při řešení problematiky domácího násilí Krajské ředitelství Policie ČR Jihomoravského.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Mobbing a Bossing Marková. M obbing C o je M obbing  je druh rafinované šikany na pracovišti  nejrůznější formy znepříjemňování života na pracovišti.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Centrum na podporu integrace cizinců
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Úvod do trestního práva
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TÝRÁNÍ, ZNEUŽÍVÁNÍ A ZANEDBÁVÁNÍ SENIORŮ V ČESKÉ REPUBLICE
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Nevhodné zacházení s dítětem PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
První pomoc.
Návykové látky Alkohol
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Pozn.: Při komunikaci přes přichází odpověď obvykle do 2-3 dnů.
Terénní krizová služba
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

číslo: VY_32_INOVACE_14_20 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: Domácí násilí – syndrom týraného dítěte Autor: Mgr. Gabriela Illeová Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Předmět: Výchova ke zdraví Ročník: 9. ročník

Anotace Prezentace je prezentací výkladovou zakončenou testem pro shrnutí a ověření zvládnutí učiva žáky (snímek 22 - 27, řešení snímek č. 28). Seznamuje s formami domácího násilí, skupinami obětí, možným profilem pachatele a přináší důležité kontakty na centra pomoci (zaměření na Jihočeský kraj – Theia, Bílý kruh bezpečí) - snímek č. 16 - 19. Nabádá, co dělat v případě prožívaného domácího násilí či co může včas a snáze domácí násilí na obětech (kamarádech) signalizovat. Nástin legislativy snímek č. 21.

Syndrom týraného dítěte Domácí násilí Syndrom týraného dítěte

Domácí násilí = týrání a násilné jednání odehrávající se mezi blízkými osobami = násilí za zavřenými dveřmi = násilí v rodině a domácnosti násilník získává a udržuje nad druhou osobou moc a kontrolu oběť udržuje v permanentním strachu

Oběť domácího násilí senior dítě žena či muž v partnerském vztahu zdravotně postižený

Podoby (formy) domácího násilí fyzické násilí psychické násilí emocionální násilí sociální násilí ekonomické násilí sexuální násilí

Fyzické (tělesné) násilí bití (vařečka, ruka, šňůra od žehličky, ... ), píchání, řezání, pálení, trhání vlasů, … viditelné – stopy v podobě modřin, šrámů, podlitin, jizev, dochází i ke zlomeninám, popáleniny, zaschlá krev, … někteří rodiče si nesprávnost svého počínání uvědomují a bijí děti na místech, která nejsou pod oděvem vidět (záda, stehna, horní část paží, …) riziko poškození zdraví i ohrožení života

Sexuální násilí hůře rozpoznatelné a dokazovatelné – intimní prostředí beze svědků nepatřičné vystavování dětí jakémukoli sexuálnímu kontaktu, činnosti či chování např. znásilnění, hlazení a dotýkání se intimních míst, nucení ke sledování sexuálních aktivit druhých, pornofilmů, … 

Zanedbávání povinné péče = zanedbávání základních tělesných, duševních a jiných potřeb děti mívají doma hlad nejsou dostatečně oblečeny...

Psychické (duševní) násilí křik, nadávky, opakované ponižování, zesměšňování, vyhrožování, zastrašování, snižování osobních kvalit… souvisí úzce s fyzickým násilím obtížně dokazovatelné

Sociální násilí izolování ohrožené osoby od ostatních zablokování telefonu zákaz vycházení z bytu kontrola času a kontaktů

Pachatel „dvojí tvář“ – navenek milý, sympatický, vysoké sebevědomí x v soukromí netolerantní, bezohledný, násilnický, nízké sebevědomí někteří sami v dětství týráni, citová deprivace poruchy osobnosti chování pod vlivem alkoholu, drog a jiných návykových látek

Syndrom týraného dítěte CAN týrané, zneužívané, zanedbávané dítě negativní důsledky vzniklé špatným zacházením s dítětem nedostatečná péče, zanedbávání základních potřeb, fyzické ubližování

Vliv násilné výchovy poruchy chování psychosomatické potíže – bolesti břicha, hlavy, teploty závislosti deprese poruchy příjmu potravy v dospělosti problémy se vztahy nízké sebevědomí, pochybnosti o sobě samém prosazují se šikanováním pasivita až apatie

Co dělat, když tě někdo týrá ? Nezůstávat s problémem sám. Najít odvahu a obrátit se na nějakou osobu, kterou známe a důvěřujeme jí natolik, abychom se jí se dokázali se svým trápením svěřit. Telefonní linky.

Kde hledat pomoc? Linka bezpečí pro děti a mládež provozována celostátně, zdarma tel.: 800 155 555 – nonstop Modrá linka – linka důvěry pro děti a mládež tel: 549 241 010 nebo 608 902 410 e-mail: help@modralinka.cz www.modralinka.cz

Linka vzkaz domů-pomocník dětem na útěku provozována celostátně, zdarma tel.: 800 111 113 - nonstop Určena především dětem a mladým lidem, které situace v rodině, ve škole nebo ústavním zařízení donutí k útěku.

Centrum krizové pomoci THEIA – občanské sdružení Mánesova 11/3b České Budějovice telefon 775 20 24 21 E-mail pomoc@theia.cz www.theia.cz

Pomoc obětem a svědkům trestných činů BÍLÝ KRUH BEZPEČÍ Riegrova 51 České Budějovice telefon 387 200 094 e-mail bkb.cbudejovice@bkb.cz www.bkb.cz

Vykázání prostředek bezprostřední ochrany Policie České republiky zamezí útočníkovi po dobu 10 dnů pobývat ve společném obydlí s obětí

Paragrafy – trestní zákoník § 177 Útisk § 353 Nebezpečné vyhrožování § 171 Omezování osobní svobody § 199 Týrání osoby žijící ve společném obydlí § 145 Těžké ublížení na zdraví § 146 Ublížení na zdraví § 187 Pohlavní zneužití § 185 Znásilnění § 141 Zabití § 140 Vražda

Test – otázka 1 Domácím násilím jsou ohroženy především tyto skupiny A ženy, děti, senioři, zdravotně postižení B ženy, děti, muži, senioři C ženy, muži, děti, senioři, zdravotně postižení

Otázka 2 Pro domácí násilí je typické A děje se mezi nezralými partnery B agrese je pouze ojedinělá, výjimečná C odehrává se skrytě, je obtížně kontrolovatelné, opakuje se či stupňuje

Otázka 3 Syndrom CAN má tyto podoby A zanedbáváni dítěte, psychické nebo fyzické týrání a sexuální násilí B týká se pouze psychického a fyzického týrání dětí C všechny varianty zanedbávání zdravotní péče o dítě

Otázka 4 Může násilné prostředí ovlivnit chování dítěte v dospělosti (dítě není oběť pouze svědek)? A všechny formy domácího násilí poznamenávají dítě na celý život, převezme nesprávné modely chování B na chování se negativně podílí pouze prožité fyzické násilí C v dospělosti bude vždy násilí odsuzovat

Otázka 5 Co je domácí násilí A přestupek, který řeší psychologické poradny B fyzické nebo duševní útoky, napadení, výhružky od blízké osoby, útok na lidskou důstojnost, ohrožení zdraví či na životě C domácí vězení

Otázka 6 Kdo provádí vykázání A policista B soud C lékař

Řešení 1 C 2 C 3 C 4 A 5 B 6 A

Zdroje Trestní zákoník 40/2009 Sb. Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Domácí násilí (online). c2013 [citováno 5. 6. 2013]. Dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Dom%C3%A1c%C3%AD_n%C3%A1sil%C3%AD Čech O., Podhorská R., Otásková J.,Šímová A., Zimmelová P.: Domácí násilí z pohledu pracovníků v oblasti sociálních služeb. 1. vyd., J. Hradec: RAIN. ISBN: 978-80-904854-0-2 Obrázek snímku č. 19 dostupný z www.theia.cz [citováno 5. 6. 2013] Obrázky snímku č. 20 dostupný z www.bkb.cz [citováno 5. 6. 2013]