Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49
Advertisements

JMÉNO AUTORA: MGR. BARBORA JÁŠOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Husitství v kostce.
Český humanismus a renezance
Husitská revoluce konec.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Číslo materiálu: EU Název: Doba Poděbradská 1. Autor: Mgr. Marek Lengál Třída:
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Pohusitská doba a doba poděbradská
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Počátky: 1419 – 1421 Pražská defenestrace – 4 pražské artikuly
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Literatura v období po bitvě u Lipan Mgr. Ludmila Růžičková
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
7. třída 2. pololetí Dějiny českých zemí
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Jan Hus a jeho předchůdci
Náboženská reformace 2.stupeň ZŠ Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
OB21 – VVP – HUM – PAV – CJL – M – Historické pozadí na začátku 15. st. se zostřují spory mezi společenskými vrstvami, roste nespokojenost chudiny.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dana Vítková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Bitva u Lipan, husitský král TÉMA:
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Text je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období nejstarší.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek Autor: Marcela Ivanenková Číslo šablony: III/2 Datum: Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_Vl.4.r.
Literatura doby polipanské od pol.3O.let do konce 6O.let 15.stol
DUM - Digitální Učební Materiál
Literatura období humanismu a renesance
Renesance a humanismus
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_DĚJEPIS
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Výsledky husitské revoluce a její význam
STÁTNÍ SVÁTEK DEN VYMEZENÝ ZÁKONEM.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ DĚJEPIS
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 15 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Literatura pohusitské doby Jméno autora: Mgr Název: Literatura pohusitské doby Jméno autora: Mgr. Renata Provázková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: Čeština Klíčová slova: středověk, literární polemika, traktát, kronika, Jednota bratrská, zábavná literatura, cestopis Cílová skupina: žák 1.ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Vystihne podstatné rysy period české i světové literatury, uvede jejich představitele a charakterizuje a interpretuje jejich přínos pro vývoj literatury a literárního myšlení.

Metodický list/anotace Prezentace obsahuje výklad literatury doby pohusitské, zmiňuje nejvýznamnější díla Petra Chelčického a cestopisnou prózu, založení Jednoty bratrské. Výklad je doplněn několika testovými úlohami na probranou látku. Datum vytvoření: 3.12. 2012

Literatura pohusitské doby Společenská situace R. 1434 husité poraženi u Lipan R. 1458 – českým králem Jiří z Poděbrad V popředí je literární polemika (vědecký nebo literární názorový spor) Zájem o zábavnou a cestopisnou literaturu Vynalezení knihtisku – r. 1455 (Johannes Gutenberg)

Petr Chelčický významný autor pohusitského období odmítá válku, vystupuje proti radikálním husitům Dílo: O boji duchovním traktát psáno česky odmítá i válku spravedlivou, připouští jen duchovní (boj proti ďáblu)

O trojiem lidu traktát staví se proti rozdělení společnosti na 3 stavy (kněžský, vojenský, robotný) hlásá rovnost všech lidí Sieť viery pravé traktát, vychází z vyprávění apoštola Petra o rybolovu sieť = síť = církev a křesťanská víra, kterou se lidé zachraňují z hříchů tak, jako se vytahují z moře ryby. Kacíři a hříšníci síť trhají svým špatným životem – to jsou panovník a papež (symbolika, přirovnání)

Postila kázání s úvahami protiklady ve společnosti vidí ostřeji než Hus Jednota bratrská reformační církevní organizace vznik r. 1457 v Kunvaldu u Žamberka nositel vzdělanosti a kultury život v dobrovolné chudobě, manuální práce, staví se proti světským zákonům kritika ze strany husitů a katolíků

Bývalý kostel Jednoty bratrské v Lešně Obrázek č. 1

Cestopisná díla vznik za vlády Jiřího z Poděbrad, který vysílá diplomatická poselstva do západní Evropy Václav Šašek z Bířkova Deník o jízdě a putování pana Lva z Rožmitálu a z Blatné z Čech až na konec světa psáno poutavě, latinsky podklad pro dílo Aloise Jiráska – Z Čech až na konec světa

Vyobrazení Jiřího z Poděbrad Obrázek č. 2

Testové úlohy Polemika znamená: obhajování spor, jehož cílem je vyvrátit názor protivníka přátelský rozhovor dvou stran 2. Rozhodněte, které tvrzení je správné: Knihtisk vynalezl Johannes Gutenberg roku 1450. K rozvoji literatury přispělo vynalezení knihtisku J. Gutenbergem r. 1455. J.Gutenberg začal tisknout první knihy r. 1430.

3. V díle O trojiem lidu se Petr Chelčický: přiklání k názoru, že je nutno rozdělit společnost na 3 stavy odmítá podílet na reformování církve staví proti rozdělení společnosti na 3 stavy 4. Dílo Petra Chelčického, které odkazuje na vyprávění apoštola Petra o rybolovu, se nazývá: Postila O boji duchovním Sieť viery pravé

5. V díle Sieť viery pravé trhají síť: papež a panovník duchovní a šlechta lidé bez víry 6. Jednota bratrská nebyla: reformační církevní organizace spolek katolických kněží v Kunvaldu církevní organizace, kterou hájili husité

7. Rozhodněte, která výpověď je správná: Členové Jednoty bratrské odmítali tělesnou práci, věnovali se po celý den pouze modlitbám. Členové Jednoty bratrské vedli život v dobrovolné chudobě za zdmi kláštera, stranili se veřejného dění. Jednota bratrská byla nositelem kultury a vzdělanosti.

Řešení úloh b c a

Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 SICHERLICH. Wikimedia Commons [online]. [cit. 27.11.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2006-09_Leszno_45.jpg> Obrázek č. 2 AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 27.11.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Georg_of_Podebrady.jpg >