Velikonoce – zvyky a tradice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Advertisements

Velikonoční týden
Ruské Vánoce.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Velikonoční vajíčka.
Velikonoce Prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Velikonoce.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Kalendář - duben Petr Machala.
Cvičná prezentace Společný postup tvorby prezentace v MS PowerPoint 2003 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý.
Název Velikonoce, pašijový týden
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Svátky 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
Velikonoční Romance.
Velikonoce v Kunovicích
Velikonoce v ČR Markéta Masaříková, Vanda Charbutová, Barbora Daníčková, Jana Mašíčková.
Už se blíží Velikonoce autor: Kateřina Marková.
Veselé velikonoční svátky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_48_Velikonoce AUTOR: Zdeňka Buchtelová ROČNÍK, DATUM: 1.,
VELIKONOCE.  jsou nejvýznamnější křesťanský svátek, který je oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. K tomu podle křesťanské víry došlo třetího dne po.
Velikonoce u nás a v jiných zemích Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Věra Holotová. Dostupné z Metodického portálu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Vlasta Fitzová Mgr Název DUM: VY_32_Inovace_ Jaro Název sady: Člověk a jeho svět 2.ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Karla Klíče Hostinné AUTOR: Mgr. Lenka Stará NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_B_16_Velikonoce TÉMA: Velikonoce ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Velikonoce – historický původ Nejvýznamnější svátek křesťanské církve; vrchol křesťanského liturgického kalendáře. Svátky jara, oslava jara. Spojené s.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Vánoce – zvyky a tradice.
Rok v jeho proměnách a slavnostech. Velikonoce – zvyky a tradice Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace.
Název školy: Speciální základní škola,Louny, Poděbradova 640,příspěvková organizace Autor: Mgr.TAŤÁNA RADIMSKÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_III.Vu_VELIKONOČNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Velikonoce TEMA: ČÍSLO PROJEKTU:
Dušičky. Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 45 Autor:
Svatý Václav ROK V JEHO PROMĚNÁCH A SLAVNOSTECH. Rok v jeho proměnách a slavnostech – Sv. Václav Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se.
Základní a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR:Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY­­_32_inovace_04_ VELIKONOCE TÉMA: Svět kolem nás, prvouka.
VELIKONOCE tradice.. VELKÝ PÁTEK DEŠTIVÝ DĚLÁ ROK ŽÍZNIVÝ.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 AUTOR: Mgr. Bc. Alena Machulková NÁZEV: VY_32_INOVACE_8/16_Jaro TEMA: Velikonoce ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_09_ Leden Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Velikonoce Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník třída Autor
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Rok v jeho proměnách a slavnostech
Velikonoce.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Velikonoce u nás a v jiných zemích
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jarmila Nováková
Rok v jeho proměnách a slavnostech
AUTOR: Blanka Petlánová NÁZEV: VY_32_INOVACE_Pr2_13_Velikonoce
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Datum vytvoření březen 2013 Ročník 2. Vzdělávací oblast obor
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Veselé velikonoční svátky
Sv. Markéta, Magdaléna, Anna
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Rok v jeho proměnách a slavnostech
FOLKLÓR JIHOMORAVSKÉHO KRAJE
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Veselé velikonoční svátky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Krásné a Veselé velikonoce.
Zvyky a tradice Čechů.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Věcné učení pro nižší stupeň ZŠS
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Velikonoce – zvyky a tradice Rok v jeho proměnách a slavnostech

Velikonoční symboly Symboly života, světla, zdraví a štěstí: zelený strom, zelená ratolest, červené jablko, plné vejce, svíce, kynuté pečivo, červená barva, pestré tkaniny. Symboly hojnosti, plodnosti, bohatství: hrách, čočka, sušené ovoce, sušené houby, obilí, makovice, ořechy. Symboly ochrany lidí, dobytka, stavení, polí: chléb, česnek, cibule, sůl, med, černý kmín, trny, trnitý prut, čaromocné byliny, svěcené ratolesti, svěcené pokrmy, červená barva. Symboly smrti, zmaru, pohany: prázdné skořápky, vymlácená sláma, přelomená svíce, bílá barva.

Pomlázka Neodmyslitelná součást velikonoční obchůzky. Symbol předávání síly, zdraví a svěžesti (omlazení). Krajové výrazy pro pomlázku: mrskačka (Zlínsko), mrskut (Haná, Valašsko), šmigrust (Slezsko), šmekrust (severní Morava), a také tatar, žíla, houdovačka, korbáč, šibalka, šlehačka, atd.

Pomlázka –praktikování zvyku Šlehány jsou ženy a dívky, aby byly zdravé, veselé a pilné. Pomlázka má životadárnou, omlazující a uzdravující sílu, která šleháním přechází na člověka nebo i dobytek. Každá dívka si možnosti být vyšlehána považovala a za „omlazení, svěžest, zdraví a krásu“ platila malovaným vajíčkem nebo barevnou stuhou, kterou uvázala na pomlázku. Malé děti chodily po pomlázce hned po ranní mši a začínaly nejdřív u kmotrů. Nedodržení zvyku znamenalo velkou urážku.

Pomlázkové právo Pro chlapce začíná o půlnoci z neděle na pondělí a v pondělí odpoledne je to už „ženské pomlázkové právo“, kdy ženy a dívky mohou oplácet šleháním pomlázkou anebo poléváním vodou. V minulosti chodila na koledu především mládež a svobodná chasa. Odměnou jim byla vajíčka kterých bylo oproti dnešní době mnohem více. S vajíčky nebo o vajíčka se pak hrály různé hry. Nová doba přinesla i jiné zvyky: pestřejší velikonoční stůl, bohatší koledu.

Beránek, zajíček, vajíčko Beránek = podle Bible byl obřadním pokrmem Židů před jejich odchodem z Egypta. Symbol čisté oběti, podobenství Spasitele. Zajíček = v Bibli je zobrazován jako stvoření „maličké na Zemi, ale moudřejší nad mudrce“. Symbol chudoby, skromnosti a pokory, a také sebeobětování pro druhé. Vajíčko = je o Velikonocích odměnou koledníkům, darem a předmětem zdobení. Přisuzovaly se mu magické vlastnosti. Symbol plodnosti, úrody, nového, stále se opakujícího života a vzkříšení.

Velikonoční zvyky, tradice Velikonoční pečivo = nejoblíbenější a nejznámější byly tzv. Jidáše, koláče a pečivo různých tvarů (ptáčci, slepice, kuřátka, …) Velikonoční pečení bývalo spojeno s různými obřady. Velikonoční pokrmy = tradice přikazovaly zelenou stravu (petržel, pažitka, bylinky, kopřiva).Vejce patřilo neodmyslitelně do velikonoční stravy, velikonoční lahůdkou byla sekaná. Způsoby zdobení vajíček = vosková batika, nalepování slámy, vyškrabávání, odrátování, mramorování, děrování, atd.

Opakování: Co symbolizuje pomlázka? Co bylo odměnou za vyšlehání? Vysvětli, co znamená pomlázkové právo a „ženské pomlázkové právo“? Co symbolizoval beránek, zajíček a vajíčko?

Řešení: Symbol předávání síly, zdraví a svěžesti (omlazení). Odměnou bylo malované vajíčko nebo barevná stuha uvázaná na pomlázku. Je to vlastně pondělní koledování pro chlapce začíná o půlnoci z neděle na pondělí a v pondělí odpoledne je to už „ženské pomlázkové právo“, kdy ženy a dívky mohou oplácet šleháním pomlázkou anebo poléváním vodou. Beránek = symbol čisté oběti; Zajíček = symbol skromnosti, pokory a chudoby; Vajíčko = symbol plodnosti, úrody, vzkříšení.

Zdroje: Výchova k občanství: učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. 3. vyd. Brno: Nová škola, 2012. ISBN 978-80-7289-367-6. Občanská výchova: učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 2. vyd. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-886-8. ŠOTTNEROVÁ, Dagmar. Lidové tradice. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2009. ISBN 978-80-7346-096-9. VELEBNÁ, Eva a Karel MAJER. Lidové zvyky a obyčeje v křesťanském roce. 1. vyd. Praha: Albra, 1996. ISBN 250-030.

Zdroje obrázků: Obrázky jsou uloženy s hypertextovými odkazy.