Pátráme po mikrobech Díl I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Advertisements

Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Pevné látky VY_32_INOVACE_2A_02 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Makroskopické a mikroskopické pozorování mikroorganismů Mgr. Petra Straková Podzim 2014.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Rodinná společnost AMOENÉ s.r.o. Vás zve k prezentaci produktu Lavosept® Alkoholového dezinfekčního přípravku ve formě čirého gelu nebo roztoku.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
LEHKÁ SÁDRA - PROBLEMATIKA ODLEHČENÝCH FIXACÍ ANEB O CO VŠECHNO USILUJEME MUDr. Josef Liška Odd. ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí Nemocnice.
Širokoúhlá prezentace
MIKROSKOPIE Lékařská mikrobiologie – cvičení, jarní semestr 2016
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo v digitálním archivu školy
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Vlastnosti plynů.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 03_Soustava dýchací
Jak pracovat s mikroskopy Olympus a Leica
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Ekologie a ochrana přírody
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Vítejte na mikrobiologickém ústavu!
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-18
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
všechny animace a obrázky - archiv autora
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Klinická a orální mikrobiologie: úvod
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Sklíčkové kultury Cytologie a morfologie bakterií – cvičení
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Vlastnosti plynů.
Neživá příroda - vzduch
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Pátráme po mikrobech Díl I Pátráme po mikrobech Díl I. Úvod do diagnostiky mikrobů Mikroskopie mikrobů I e-learningová verze Autor prezentace: Ondřej Zahradníček K praktickému cvičení pro VLLM0421c Kontakt na mne: zahradnicek@fnusa.cz

Hypertextové odkazy na jednotlivé části Bezpečnost v laboratoři a praktické rady Klinická mikroskopie, definice a návaznosti Morfologie bakterií Diagnostika bakterií Mikroskopie Nativní preparát Barvený preparát Praktické poznámky k mikroskopii

Pohádka Sešel se jednou vlk, medvěd a virus HIV. Vlk povídá: Chtěl jsem zakousnout člověka, ale on měl pušku, a tou by mě byl zastřelil. Tak tak, že jsem utekl. Ale ty, medvěde jsi větší, třeba by sis poradil. Medvěd zavrtěl hlavou: Kdepak, člověk má silné pušky, kterými snadno zabije i mě. Vtom se zachechtalo něco, co ani nebylo vidět. Ale já ho dostanu, uvidíte! Byl to virus HIV…

Bezpečnost v laboratoři a praktické rady

Praktické rady Šatní skříňky pro studenty jsou 1., 2. a 4. od okna. Nepoužívejte 3. skříňku, i kdyby byla otevřená. Je to skříňka studentů střední zdravotnické školy. Klíče od šatních skříněk nechávejte vždy na háčcích vedle dveří Nad tímto stolkem vždy visí klíček od WC. Když si ho půjčíte, vždy ho tam vraťte. Vstup studentů do prostor ústavu za praktikárnou je zakázán.

Co s odpady a odpadky Malé kousky můžete dát do nádobek na svých stolech Použité zápalky mají své vlastní krabičky Větší odpadky vyhazujte do koše vedle umyvadel Rozbité sklo patří do plechovky se srdíčky  vedle koše Mikroskopické preparáty připravené přímo vámi patří po použití do desinfekce Prosíme, nenechávejte na stolech nepořádek (zbytky z gumování a ořezávání tužek apod.)

Literatura Bezpodmínečně potřebujete Protokoly k.praktickým cvičením (IS MU) Časem budete potřebovat Lékařskou mikrobiologii obecnou a Lékařskou mikrobiologii speciální Hodí se i Lékařská mikrobiologie II – vyšetřovací metody, ale není nezbytná (a je hrozně drahá)

Učebnice Lékařská mikrobiologie speciální (obecná je tenčí a modrá) Foto: archiv MÚ

Podmínky zápočtu Účast v praktiku by měla být pokud možno stoprocentní Pokud výjimečně máte omluvenou absenci, nezbavuje vás to povinnosti doplnit si příslušný protokol a kontrolní otázky a případně si i praktikum nahradit (zvláště u > 2 absencí) Pro zápočet je také nutno mít vyplněny všechny kontrolní otázky na IS MU Další podmínkou zápočtu je zápočtový test

Další pokyny Obrázky opravdu kreslete (nakreslete koky, nepište „vidím koky“) Obrázky kreslete barevně, noste pastelky Kreslete to, co vidíte (pokud se vám koky v mikroskopu dotýkají, kreslete je tak, nekreslete jen obrysy, ale probarvujte) Pokud nevidíte to, co máte vidět, upozorněte asistenta Protokoly jsou kontrolovány u zkoušky a mají vliv na výslednou známku!

Důkaz, že na protokoly se opravdu hledí

Koky se v mikroskopu opravdu dotýkají

Klinická mikrobiologie (definice, návaznost na jiné obory)

Zařazení našeho oboru Mikrobiologie rostlin Molekulární biologie a genetika Infekční lékařství Humánní klinická mikrobiologie Epidemiologie infekčních nemocí Obecná mikrobiologie Veterinární klinická mikrobiologie Dermato- venerologie Buněčná biologie

Co je to mikrob Musí to být živé. Zrníčko prachu není mikrob, i když je mikroskopické Musí to být mikroskopické. Žirafa není mikrob, i když je živá Z druhé podmínky se připouštějí výjimky. Třeba tasemnice patří do mikrobiologie přesto, že mohou mít deset metrů. Ale jejich vajíčka jsou mikroskopická.

Kdo jsou kliničtí mikrobiologové Základní mikrobiologický výzkum Klinická mikrobiologie Jiné medicínské obory Průmyslová mikrobiologie Chemicko- technologické školy Přírodovědecké a podobné fakulty Lékařské fakulty Vaši učitelé jsou modře 

Co jsou všechno mikroby Mikroby jsou tedy například mikroskopické řasy a sinice, archea (dříve archeobaktérie), různé organismy schopné vydržet hluboko pod mořem nebo v extrémních podmínkách horkých pramenů Jako klinického mikrobiologa mne tyto mikroby neživí, přesto musím uvést, že jsou zajímavé a úžasné

Co tyhle mikroby umí Přežívají v moři v hloubce 10 km Přežijí i teploty kolem 110 stupňů Celsia Vydrží značnou radioaktivitu Jsou schopny místo kyslíku „dýchat“ síru či dusík (zkrátka, mají jiný akceptor elektronů než atom kyslíku) Mnoho věcí ovšem umějí i mikroby lékařsky významné, jak si povíme dále

www.meningitis.de/erreger/meningokokken.html Neisserie

Třídění živých organismů Priony – neobsahují DNA, většinou se vůbec nepovažují za živé organismy Viry a bakteriofágy Buněčné organismy Archea (archeobakterie) Eubacteria (eubakterie) Eucarya (eukaryotní organismy) jednobuněčné mnohobuněčné

Klinicky významné mikroby 1 Klinicky významné mikroby jsou takové, které jsou významné pro lidské tělo (ne tedy pro člověka = tvůrce, ale pro člověka = objekt) „Významné pro tělo“ ani zdaleka není totéž jako „tělu škodlivé“. Naopak, mnohé jsou neškodné, nebo dokonce pomáhají

Klinicky významné mikroby 2 Každý organismus má své klinicky významné mikroby: člověk, každý druh zvířete či rostliny. Dokonce i některé mikroby (třeba bakterie) mají své mikroby (bakteriofágy).

Neisseria gonorrhoeae http://medicine.plosjournals.org/archive/1549-1676/2/1/figure/10.1371_journal.pmed.0020024.g001-M.jpg

Hlavní klinicky významné mikroby Viry (a priony) Bakterie (třeba streptokok nebo Escherichia) Houby (kvasinky a plísně) Paraziti – přesahují pojem mikrob: Vnitřní paraziti Prvoci (třeba původce malárie) Motolice (třeba motolice jaterní) Hlístice (třeba roup nebo škrkavka) Tasemnice (třeba tasemnice dlouhočlenná) Vnější paraziti (vši, blechy, štěnice)

Bakterie jsou zajímavé! Kresbu vytvořil as. MUDr. Petr Ondrovčík, CSc., dlouholetý asistent MÚ (zemřel po dlouhé nemoci v říjnu 2007) Bakterie jsou zajímavé!

Morfologie bakterií

Morfologie vybraných klinicky významných mikroorganismů Viry, vláknité houby a paraziti zatím ponechme stranou Kvasinky jsou vejčité buňky, dlouhé kolem deseti mikrometrů, někdy pučící, někdy tvořící vlákna – pseudomycelia Bakterie najdete na další stránce

Morfologie bakterií Koky ve dvojicích (diplokoky), v řetízcích a ve shlucích (neříkejme raději „streptokoky“ a „stafylokoky“, bylo by to matoucí) Tyčinky rovné či zahnuté (vibria), případně několikrát zahnuté (spirily), krátké nebo dlouhé, tvořící až vlákna či rozvětvená vlákna; konce mohou být oblé či špičaté a i tyčinky můžou být různě uspořádané Kokobacily (někdo říká i kokotyčinky) Spirochety – tenké spirálovité bakterie Beztvaré bakterie, například mykoplasmata (nemají buněčnou stěnu, takže nemají tvar)

Koky v řetízcích (elektronová mikrofotografie Enterococcus sp.) http://www.morgenwelt.de/typo3temp/5ce14d39b5.jpg

Zprohýbaná tyčinka – helikobakter http://vietsciences.free.fr/nobel/medecine/images/helicobacter%2520pylori.JPG

Spirochety www.primer.ru/std/gallery_std/treponema.htm http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:TreponemaPallidum.jpg

Fimbrie a bičíky Mnohé bakterie jsou schopny pohybu Pohybují se pomocí bičíku Fimbrie se užívají k pohybu, adhesi a výměně genetické informace Bakteriální bičíky jsou odlišné od bičíků eukaryotních organismů Bičíky ani fimbrie nejsou viditelné v optickém, ale často ani v elektronovém mikroskopu

Bakterie s bičíky (Escherichia coli) http://www.biotox.cz/toxikon/bacteria/bacteria/obr/escherichia_coli_1.htm

http://www.laek-rlp.de/erg_pneumok.htm Pouzdro a biofilm Pouzdro obklopuje jednotlivou bakterii nebo pár bakterií. Není integrální součástí bakteriální buňky, ale spíše komplexem molekul (většinou polysacharidů), které buňku chrání Biofilm je celistvá vrstva tvořená bakteriemi, jejich pouzdry a dalším materiálem. Bakterie v biofilmu jsou mnohem odolnější než v tzv. planktonické formě.

Sporulace Sporulace je něco jako zimní spánek, ale mnohem intenzivnější Endospory mohou přežít vysoké teploty, vyschnutí, desinfekci apod. Endospora vznik vchlípením: buňka je rozdělena, ale ne kompletně. Z jedné části se stane endospora, která je včleněna do druhé části Bakteriální endospory × spory hub!

Endospory různých druhů rodu Bacillus http://membres.lycos.fr/neb5000/BacteriologieI/Groupes%20Bacteriens/Batonnets%20et%20coque%20Gram-positifs%20formant%20des%20endospores.htm

Endospory se samy o sobě nebarví Endospory se samy o sobě nebarví. Vidíme je jako „prázdná místa“ v bakteriích www.cropsoil.uga.edu/~parrottlab/Bugs/index.shtml.

Diagnostika bakterií

Diagnostika: průkaz a určování bakterií Klinická mikrobiologie v praxi spočívá v tom, že lékař (ať už je to obvodní lékař, ambulantní specialista či lékař z kteréhokoli oddělení nemocnice) pošle do laboratoře vzorek Úkolem klinickomikrobiologické laboratoře je prokázat v takovém vzorku případnou přítomnost mikrobů a pokud tam jsou, tak je také určit. Určení nemusí být přesné, ale musí poskytnout dostatek informací pro léčbu

Co je to vzorek Vzorek je to, co je odebráno pacientovi a přichází na vyšetření do laboratoře: kusový či tekutý materiál ve zkumavce či jiné nádobce (krev, sérum, moč...) stěr či výtěr na vatovém tamponu, obvykle zanořeném do transportního média. Při diagnostice někdy pracujeme s celým vzorkem. Jindy je nutno získat ze vzorku kmen nebo kmeny patogenních mikrobů.

Co je to kmen Kmen je čistá kultura („výpěstek“) jednoho druhu mikroba Kmen získáme jedině kultivací (pěstováním) mikroba na pevné půdě. Kochův objev, že bakterie lze takto pěstovat, měl zásadní význam v dějinách mikrobiologie.

Přehled metod Metody přímé: Hledáme mikroba, jeho část či jeho produkt (produktem může být například nějaký bakteriální jed – toxin) Přímý průkaz ve vzorku – pracujeme s celým vzorkem (močí, krví, výtěrem z krku a podobně) Identifikace kmene – určení vypěstovaného izolátu Metody nepřímé: Hledáme protilátky. Protilátka není součástí ani produktem mikroba – je produktem makroorganismu, odezvou na činnost mikroba

Přehled metod přímého průkazu Metoda Průkaz ve vzorku Identifikace Mikroskopie ano Kultivace Biochemická identifikace ne Průkaz antigenu Pokus na zvířeti v praxi ne Molekulární metody v praxi ne* *netýká se molekulární epidemiologie – sledování příbuznosti kmenů

Mikroskopie

Mikroskopie Pozorujeme mikroby, u vzorku i buňky hostitelského organismu (epitelie, leukocyty a podobně) Nativní preparát - na velké a/nebo pohyblivé mikroby (parazity, houby, pohyblivé bakterie) Nativní preparát v zástinu (hlavně spirochety) Fixované a barvené preparáty – barvení podle Grama, podle Giemsy , podle Ziehl Neelsena (použití pro různé skupiny bakterií, hub či parazitů) Elektronová mikroskopie – u virů; spíše výzkum než při běžném průkazu virů

Mikroskopie vzorku Mikroskopie kmene Foto O. Zahradníček

Hlavní mikroskopické metody v klinické mikrobiologii Sušení a fixace Krycí sklíčko Imerzní systém Nativní preparát NE ANO Nativní zástinový preparát Barvené preparáty

Příprava mikroskopického preparátu Pokud máme kmen: kápneme na podložní sklíčko kapku fyziolog. roztoku. vyžíháme mikrobiologickou drátěnou kličku v plameni po zchladnutí nabereme trochu hmoty bakterií hmotu rozmícháme v připravené kapce Pokud máme vzorek: tekutý vzorek na podložní sklíčko kápneme nátěr na špejli buď rozmícháme ve fyziologickém roztoku, nebo (pouze u barvených preparátů) přímo natřeme na sklíčko

Nativní preparát

Příprava nativního preparátu V případě nativního preparátu kapku, ve které je vzorek či rozmíchaný kmen, nesušíme. Pouze přikryjeme krycím sklíčkem a pozorujeme objektivy, které zvětšují např. 4 ×, 10 × či 40 ×. Nepoužíváme imerzní olej

Nativní preparát kmene (např Nativní preparát kmene (např. kvasinky) Nativní preparát vzorku od pacienta Vyžíhanou kličkou se kmen naberete, rozmícháte, kličku opět vyžíhá, kapka se překryje sklíčkem a pozoruje. Je vidět jeden druh organismů (např. kvasinky) Používá se např. u soupravy C. A. T., kde do laboratoře přichází zkumavka s výtěrem rozmíchaným v médiu. Kápne se na sklíčko a pozorují se epitelie, popř. leukocyty, a mezi nimi mikroby.

Nativní preparát – postup (u kmene)

Ukázka nativního preparátu C. A. T. Vidíme epitelie, malé tečky jsou možná mikroby, možná artefakty (z obrázku se to nedá spolehlivě poznat) http://www.kcom.edu/faculty/chamberlain/Website/lectures/lecture/image/clue3.jpg

Barvený preparát

Příprava barveného preparátu Vycházíme opět z kapky vzorku nebo kmene rozmíchaného ve fyziologickém roztoku. V tomto případě je lépe, když je kapka malá. Kapku necháme zaschnout. Můžeme tomu pomoci umístěním poblíž kahanu. Po zaschnutí vzorek fixujeme tím, že sklíčko několikrát protáhneme skrz plamen kahanu, kontrolujíce hřbetem ruky teplotu.

Jednoduché barvení Může ho použít v nouzi např. obvodní lékař, který má daleko mikrobiologa a je vybaven methylenovou modří a mikroskopem. V praxi se příliš nepoužívá Můžeme si ale znázornit velikost, tvar a uspořádání mikrobů

Praktické provedení jednoduchého barvení Fixovaný preparát se umístí na Kramerovu dlahu do dřezu a přelije methylenovou modří Nechá se asi dvě minuty přelité Poté se opláchne vodovodní vodou, a osuší filtračním papírem Na preparát se kápne malá kapka imerzního oleje a pozoruje se objektivem zvětšujícím 100 ×

Jednoduché barvení

Takhle může vypadat výsledek (kvasinky): http://biology.clc.uc.edu/fankhauser/Labs/Microbiology/Yeast_Plate_Count/09_Yeast_Meth_Blue_P7201177.jP7201179.jpg

Praktické poznámky k mikroskopii

Praktické poznámky k mikroskopii Objektivy se utírají zásadně gázou. Jednou použitá gáza se vyhodí a nepoužívá znovu. Mikroskopický stolek lze otřít buničitou vatou. I ta se po použití vyhodí.

Po skončení mikroskopování se vždy učiní následující kroky: Pokud pracujete imerzí, očistěte imerzní objektiv gázou s benzínem Případně takto očistěte i další objektivy, pokud jste je znečistili Mikroskopický stolek otřete buničinovým čtverečkem, případně také s benzínem Mikroskop vypněte a zakryjte

Konec

Bonusy – další informace

Giemsovo barvení Giemsovo barvení je barvení, u kterého se používá metylalkoholová fixace (nikoli fixace plamenem) a poté barvení modrým barvivem dle Giemsy-Romanowského. Používá se k barvení vaginálních sekretů a nátěrů na malárii Poševní nátěr Giemsovo barvení Zpátky http://en.microdigitalworld.ru

Barvení dle Ziehl-Neelsena Barvení dle Ziehl-Neelsena se používá u tzv. acidoresistentních bakterií, které mají hydrofobní buněčnou stěnu. Mezi takové bakterie patří zejména mykobakteria, částečně také nokardie a aktinomycety Mykobakteria Barvení Ziehl-Neelsen Zpátky www.primer.ru