Francouzský materialismus I

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Francouzský materialismus I
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_09 09 CO NÁS OBKLOPUJE ? autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Filozofie osvícenství ve Francii
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
Dějiny právního myšlení Přednáška II. Iusnaturalismus vs
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
OSVÍCENSTVÍ VĚK ROZUMU VY_32_INOVACE_
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Úvod do filozofie.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
VNÍMÁNÍ Autor: Mgr. Tomáš Sládek GVH Hořovice.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Psychologie zdraví.
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
karel oliva Akademie věd ČR
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Vliv reklamy na společnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Virtuální realita Využití VR v praxi Kritika Další VR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Psychologie test.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Pozitivismus.
Aristoteles Spisy: Klasifikace věd: logické fyzikální teoretické
Kognitivní (poznávací) procesy
Věda a etika.
Francouzský materialismus I
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Francouzský materialismus I Kritika náboženství Spojení hmoty a pohybu Deismus  Ateismus Determinismus Francois Maria Arouet Voltaire - kritika teleologického vysvětlování přírody, Candide 1694–1778

Gnoseologické vlivy John Locke Primární kvality – rozlehlost, tvar, tuhost, pohyb a číslo = reálné Sekundární kvality – barva, zvuk, chuť, pach, teplo = nikoli vlastnosti věcí, ale důsledky jejich působení na naše smysly 1632–1704

Gnoseologické vlivy George Berkley I primární kvality jsou sekundární – vše je subjektivní představou -> EEP Princip ontologické úspornosti – hmota je zbytečná, protože nedokáže přidat nic navíc k tomu, co je nám dáno jako vlastnosti našimi smysly. 1658–1753

Gnoseologické vlivy David Hume Kritika kauzality a substance imprese (vjemy) a ideje (představy) – kombinace idejí  asociativní vyvolávání představ = sdružování představ – tři typy sdružování (na základě podobnosti) časová prostorová blízkost poměr příčiny a účinku Vztahy idejí nejsou totéž co faktické okolnosti. Kauzalitu nelze nahlédnout a priori Post hoc, ergo propter hoc Smyslové vnímání má vždy jen časový sled, nikoli kauzální souvislost.  1711–1776

Francouzský materialismus II Zájem o člověka a společnost (ontologie a přírodní věda nástrojem) – vylepšování Materialismus Mechanistický (deterministický model fyziky) Vitalistický (samoorganizace hmoty)

Encyklopedisté (Encyclopédie française). Francouzská encyklopedie vychází od r. 1750 bez jednotného zaměření. Podílejí se na ní zejména Diderot d’Alembert La Mettrie Holbach

Denis Diderot Obraz světa Spontánní tvořivost Nepředvídatelnost Citlivost Dynamický vesmír, vznik a zánik Svět proměn 1713–1784

Julien Offray de La Mettrie odmítá jakoukoli podobu finalismus odmítá i náhodu zdůrazňování přežití druhu i člověk je stroj duše je bezpředmětná hypotéza 1709–1751

Paul Henri Dietrich Thiry, baron d’Holbach proti jakémukoli náboženství být šťastný (neindividuální cit) správný pohled na svět 1723–1789

Jean le Rond d’Alembert deista, matematik, fyzik Rozpory metafyzických tvrzení jsou jen důkazem toho, že nemá smysl jiné poznání než smyslové, vše, co přesahuje smyslovou skutečnost je vědecky nejisté (předjímání pozitivismu). 1717–1784

Claude Adrien Helvétius věda o lidském štěstí

Jean-Jacques Rousseau Odlišení bytí a zdání (nepřirozenost civilizace) Překonání „bytí mimo sebe“ = být svobodný (přirozený) Návrat k přirozenosti (nikoli jen přírodě — la nature)