Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočet hmotnosti tělesa
Advertisements

Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výpočet hustoty látky (Učebnice strana 90 – 91) Hustotu látky ς, ze které je těleso zhotoveno, vypočítáme tak, že hmotnost tělesa m dělíme jeho objemem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výpočty s hustotou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Teplota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas Číslo DUM: III/2/FY/2/1/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Indukční čáry magnetického pole Číslo DUM: III/2/FY/2/2/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Sériové řazení rezistorů Číslo DUM: III/2/FY/2/2/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měřidla délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/3 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrické vlastnosti látek Číslo DUM: III/2/FY/2/2/1 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření a znázornění síly
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu kapalin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrická práce Číslo DUM: III/2/FY/2/2/15 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické a.
Výpočet hmotnosti tělesa Hmotnost tělesa lze určit nejen vážením, ale také výpočtem, známe-li objem tělesa a hustotu látky, ze které těleso je. Vzorec.
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření délky Číslo DUM: III/2/FY/2/1/2 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady) Číslo DUM: III/2/FY/2/2/11 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Elektrické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín Číslo DUM: III/2/FY/2/3/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak v praxi Číslo DUM: III/2/FY/2/1/20 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čas
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Stín
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Siločáry elektrického pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vodič a izolant v elektrickém poli Číslo DUM: III/2/FY/2/2/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Hustota a její měření.
Tělesa –S krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Paralelní řazení rezistorů
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
zpracovaný v rámci projektu
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Tělesa –čtyřboký hranol
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Závislost elektrického odporu na vlastnostech vodiče Číslo DUM: III/2/FY/2/2/12 Vzdělávací předmět: Fyzika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Tlak
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon (odvození)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Tělesa – kvádr Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Pravoúhlý trojúhelník, Pythagorova věta, přepona, odvěsna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník – obsah čtverce
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výkon elektrického proudu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Ohmův zákon(příklady)
Tělesa –V kvádru-slovní úlohy
Tělesa – povrch kvádru Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Výpočty s hustotou Číslo DUM: III/2/FY/2/1/10 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace: Žák se naučí vypočítat hmotnost a objem pomocí hustoty. Tyto vzorce si vyzkouší na konkrétních praktických příkladech. Klíčová slova: Výpočet hmotnosti, výpočet objemu, hustota. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM: 19.4.2013

Výpočty s hustotou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová.

Pomocí hustoty můžeme vypočítat hmotnost a objem stejnorodého tělesa Výpočet hmotnosti Hmotnost tělesa vypočítáme tak, že hustotu látky, ze které je těleso vyrobené, vynásobíme objemem daného tělesa. Výpočet objemu Objem tělesa vypočítáme tak, že jeho hmotnost dělíme hustotou látky, ze které je těleso vyrobené. Výpočet hustoty můžeme využít v řadě praktických a zajímavých problémů.

Řešené příklady: 1. Eiffelova věž v Paříži je vysoká 321 m a její ocelová konstrukce váží 7 175 tun. Vypočítejte objem spotřebované oceli. (hustota oceli ρ = 7800kg/m3) m = 7 175 t = 7 175 000 kg ρ = 7 800 kg/m3 V = ? m3 V = m : ρ V = 7 175 000 : 7 800 V ≐ 920 m3 Objem spotřebované oceli je 920 m3.

Řešené příklady: 2. Petřínská rozhledna měří 60 m a spotřebovalo se na ni 175 tun oceli. Vypočítejte objem spotřebované oceli. (hustota oceli ρ = 7 800kg/m3) m = 175 t = 175 000 kg ρ = 7800 kg/m3 V = ? m3 V = m : ρ V = 175 000 : 7 800 V ≐ 22,4 m3 Objem spotřebované oceli je 22,4 m3.

Řešené příklady: 3. Tanker je námořní loď, která je určená pro přepravu kapalných látek, např. ropy. Do svých nádrží pojmou až 300 000 tun kapalin. Jaký objem mají tyto nádrže? (hustota ropy ρ = 900kg/m3, hustota ropy je v rozmezí podle množství příměsí) m = 300 000 t = 300 000 000kg ρ = 900 kg/m3 V = ? m3 V = m : ρ V = 300 000 000 : 900 V ≐ 333 333 m3 Tyto nádrže mají objem 333 333 m3.

Řešené příklady: 4. Jaký je objem vašeho těla? Hmotnost žáka je např. 45 kg, hustota lidského těla je přibližně 1 000 kg/ m3. (zkuste dosadit vaší hmotnost) m = 45 kg ρ = 1 000 kg/m3 V = ? m3 V = m : ρ V = 45 : 1 000 V = 0,045m3 Objem našeho těla je přibližně 0,045 m3.

Řešené příklady: 5. Vypočítej hmotnost vody v akváriu dlouhém 60cm, širokém 40 cm a vysokém 35 cm. (hustota vody ρ = 1 000 kg/m3) a = 60 cm = 0,6m b = 40 cm = 0,4 m c = 35 cm = 0,35 m ρ = 1 000 kg/m3 m = ? kg V = a . b . c V = 0,6 . 0,4 . 0,35 V = 0,084 m3 Hmotnost vody v akváriu je 84 kg.

Řešené příklady: 6. Lžíce rypadla má objem 0,7 m3. Vypočítej hmotnost písku, který nabere rypadlo. Kolikrát bude muset rypadlo nabrat písek, když nákladní auto, na který ho nakládá, má nosnost 5,25 tun. (hustota písku ρ = 1 500 kg/m3) V = 0,7 m3 ρ = 1 500 kg/m3 m = ? kg m = ρ . V m = 1 500 . 0,7 m = 1 050 kg 5 250 : 1050 = 5 Hmotnost písku je 1050 kg. Rypadlo bude muset 5krát nabrat písek.

Řešené příklady: 7. Lahvička o objemu 150 ml je naplněna rtutí. Jaká je hmotnost této rtuti? (hustota rtuti ρ = 13 500 kg/m3) V = 150 ml = 0,00015 m3 ρ = 13 500 kg/m3 m = ? kg m = ρ . V m = 13 500 . 0,00015 m = 2,025 kg Hmotnost rtuti v lahvičce je 2,025 kg.

Řešené příklady: 8. Pracovník v tiskárně veze na vozíku archy papíru 1 189 mm x 841 mm, které jsou na sebe složené do výšky 60 cm. Jakou hmotnost má tento papír, má-li hustotu 900 kg/m3? a = 1 189 mm = 1,189 m b = 841 mm = 0,841 m c = 60 cm = 0,6 m ρ = 900 kg/m3 m = ? kg V = a . b . c V = 1,189 . 0,841 . 0,6 V ≐ 0,6 m3 Hmotnost papíru je 540 kg.

Otázky a úkoly: 1. Jak můžeme pomocí hustoty vypočítat objem a hmotnost? V = m : ρ, m = ρ . V 2. Jaký objem má rybářské olůvko o hmotnosti 15 g? V ≐ 1,3 cm3 3. Jaká je hmotnost 0,5 rtuti? m = 6750 kg 4. Urči objem těla dospělého člověka o hmotnosti 75 kg. V = 0,075 m3 5. Vypočítej hmotnost hliníkové a železné krychle o objemu 1 m3. mh = 2700 kg, mž = 7870 kg

Použité zdroje: Tabulky pro základní školu: František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc, Milan Petera a ing. Jan Vojtík, vydalo SPN v Praze r. 1989 BENH LIEU SONG. wikimedia: Eif. věž [online]. [cit. 18.4.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tour_Eiffel_Wikimedia_Commons.jpg RODGE500. wikimedia: Petřín [online]. [cit. 18.4.2013]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PetrinObservationTower.jpg KARINGEHLEN. wikimedia: ponorka [online]. [cit. 18.4.2013]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:FLSeatrial.jpg