Funkční styly a slohové postupy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interpretace neuměleckého textu Esej III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Bibliografické odkazy a citace změny oproti starší verzi normy ISO ČSN 690 Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Interpretace neuměleckého textu Popis pracovního postupu III.
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Chyby v psaní seminárních prací
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Stylistika Marcela Jurková.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
JOSEF ŠKVORECKÝ * NÁCHOD.
Za předpokladu použití psacích potřeb
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
VY_32_INOVACE_CVIKLOVA. CEJTEXTO2 Komplexní rozbor textu 2.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SKUPINOVÁ PRÁCE – SLOVNÍ DRUHY
2. Jak si snadno vytvořit nový vzor pomocí bloků.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Kritéria hodnocení písemné práce
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Poznáváme tajemství skladby
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Funkční styly a slohové postupy Práce s textem

Ukázka č. 1 Jak uplést pomlázku Pomlázky se odjakživa pletou především z vrbových proutků, které jsou krásně ohebné, během pletení se nezlomí a při koledě hezky pruží. 1. Tlusté konce osmi proutků dejte k sobě, cik cak mezi nimi provlékněte další proutek, aby nešel lehce vytáhnout. 2. Pak jej obmotejte dokola, abyste vytvořili rukojeť. Konec protáhněte prostředkem mezi proutky a založte dovnitř. … Albert –Speciál o Velikonocích 2/2013

Úkoly k ukázce č. 1 Určete slohový postup a slohový útvar. Komu je uvedený text určen a co bylo účelem textu? Charakterizujte výstavbu textu. Charakterizujte slovní zásobu ukázky

Řešení Slohový postup: popisný, slohový útvar: popis pracovního postupu Návod na výrobu pomlázky byl určen všem koledníkům bez rozdílu věku. Cílem bylo naučit zájemce plést pomlázku a ušetřit tak peníze za její nákup. V prvním odstavci textu získá čtenář obecné informace o materiálu, který se k výrobě pomlázky používá, a vlastnostech hotového výrobku. Následuje pořadí činností. Text by bylo vhodné doplnit fotografiemi či nákresem. Slovní zásoba odpovídá spíše mluvenému projevu (tlusté místo silné, cik cak). Text je určen běžnému čtenáři, zdrojem byl leták hypermarketu Albert vydaný v předvelikonočním čase.

Ukázka č. 2 Pardubice čekají, zda dělníci najdou bombu PARDUBICE (mat)Dělníci při sanaci prostoru kolem areálu pardubické společnosti PARAMO začali včera hloubit drenážní příkopy. (…) Pokud stavební dělníci skutečně narazí na nevybuchlou pumu, lidé budou moci využít buď sběrných autobusů, které je odvezou do evakuačního střediska. (MF DNES 6. 3. 2013)

Úkoly k ukázce č. 2 Určete funkční styl a slohový postup. Posuďte originalitu a funkci titulku. Co znamenají tři písmena uvedená v závorce? Pojmenujte jazykový prostředek použitý v titulku. Posuďte správnost posledního souvětí.

Řešení Funkční styl: publicistický, slohový postup: informační Titulek je poměrně dlouhý (má podobu souvětí), slovo bomba (ve smyslu zbraň) má upoutat pozornost čtenáře. Zkratka označuje jméno autora článku. Pardubice čekají = metonymie (obyvatelé Pardubic) Použijeme-li v hlavní větě spojku buď, chybí dokončení této věty (poměr vylučovací).

Ukázka č. 3 Holub se setkal se zdejším pohlavárem a jeho ženou a ti mu dovolili rozložit tábor nedaleko vesnice. Náklad, který nesli matočtí nosiči, se vyskládal kolem ležení a posloužil jako určitá hradba. (…) Holub využil zdejšího pobytu k pozorování Mašukulumbů, a nakreslil si dokonce několik typů jejich účesů. (Lidové noviny 4. 3. 2013)

Úkoly k ukázce č. 3 Ukázka je z knihy Martina Šámala Emil Holub - …………………., etnograf, sběratel. Doplňte hlavní profesi E. Holuba do názvu knihy. Další profese vysvětlete. Se kterým městem spojujeme osobu E. Holuba? Určete slohový postup. Charakterizujte jazykové prostředky ukázky. Zdůvodněte interpunkci v poslední větě ukázky. Vysvětlete rozdíl mezi slovy: typ x tip

Použitá literatura Leták Albert – Speciál o Velikonocích 2/2013, str. 5 MF DNES 6. 3. 2013, str. 1A Lidové noviny 4. 3. 2013, str. 12

Řešení cestovatel, etnograf = národopisec, Holice Slohový postup: vyprávěcí Autor oživil text citově zabarveným slovem pohlavár (= ten, kdo má moc a rozhoduje). V ukázce najdeme příklad multiverbizace (rozložit tábor = utábořit). Poměr stupňovací Typ =vzor tip = doporučení při sázce