Funkční styly a slohové postupy Práce s textem
Ukázka č. 1 Jak uplést pomlázku Pomlázky se odjakživa pletou především z vrbových proutků, které jsou krásně ohebné, během pletení se nezlomí a při koledě hezky pruží. 1. Tlusté konce osmi proutků dejte k sobě, cik cak mezi nimi provlékněte další proutek, aby nešel lehce vytáhnout. 2. Pak jej obmotejte dokola, abyste vytvořili rukojeť. Konec protáhněte prostředkem mezi proutky a založte dovnitř. … Albert –Speciál o Velikonocích 2/2013
Úkoly k ukázce č. 1 Určete slohový postup a slohový útvar. Komu je uvedený text určen a co bylo účelem textu? Charakterizujte výstavbu textu. Charakterizujte slovní zásobu ukázky
Řešení Slohový postup: popisný, slohový útvar: popis pracovního postupu Návod na výrobu pomlázky byl určen všem koledníkům bez rozdílu věku. Cílem bylo naučit zájemce plést pomlázku a ušetřit tak peníze za její nákup. V prvním odstavci textu získá čtenář obecné informace o materiálu, který se k výrobě pomlázky používá, a vlastnostech hotového výrobku. Následuje pořadí činností. Text by bylo vhodné doplnit fotografiemi či nákresem. Slovní zásoba odpovídá spíše mluvenému projevu (tlusté místo silné, cik cak). Text je určen běžnému čtenáři, zdrojem byl leták hypermarketu Albert vydaný v předvelikonočním čase.
Ukázka č. 2 Pardubice čekají, zda dělníci najdou bombu PARDUBICE (mat)Dělníci při sanaci prostoru kolem areálu pardubické společnosti PARAMO začali včera hloubit drenážní příkopy. (…) Pokud stavební dělníci skutečně narazí na nevybuchlou pumu, lidé budou moci využít buď sběrných autobusů, které je odvezou do evakuačního střediska. (MF DNES 6. 3. 2013)
Úkoly k ukázce č. 2 Určete funkční styl a slohový postup. Posuďte originalitu a funkci titulku. Co znamenají tři písmena uvedená v závorce? Pojmenujte jazykový prostředek použitý v titulku. Posuďte správnost posledního souvětí.
Řešení Funkční styl: publicistický, slohový postup: informační Titulek je poměrně dlouhý (má podobu souvětí), slovo bomba (ve smyslu zbraň) má upoutat pozornost čtenáře. Zkratka označuje jméno autora článku. Pardubice čekají = metonymie (obyvatelé Pardubic) Použijeme-li v hlavní větě spojku buď, chybí dokončení této věty (poměr vylučovací).
Ukázka č. 3 Holub se setkal se zdejším pohlavárem a jeho ženou a ti mu dovolili rozložit tábor nedaleko vesnice. Náklad, který nesli matočtí nosiči, se vyskládal kolem ležení a posloužil jako určitá hradba. (…) Holub využil zdejšího pobytu k pozorování Mašukulumbů, a nakreslil si dokonce několik typů jejich účesů. (Lidové noviny 4. 3. 2013)
Úkoly k ukázce č. 3 Ukázka je z knihy Martina Šámala Emil Holub - …………………., etnograf, sběratel. Doplňte hlavní profesi E. Holuba do názvu knihy. Další profese vysvětlete. Se kterým městem spojujeme osobu E. Holuba? Určete slohový postup. Charakterizujte jazykové prostředky ukázky. Zdůvodněte interpunkci v poslední větě ukázky. Vysvětlete rozdíl mezi slovy: typ x tip
Použitá literatura Leták Albert – Speciál o Velikonocích 2/2013, str. 5 MF DNES 6. 3. 2013, str. 1A Lidové noviny 4. 3. 2013, str. 12
Řešení cestovatel, etnograf = národopisec, Holice Slohový postup: vyprávěcí Autor oživil text citově zabarveným slovem pohlavár (= ten, kdo má moc a rozhoduje). V ukázce najdeme příklad multiverbizace (rozložit tábor = utábořit). Poměr stupňovací Typ =vzor tip = doporučení při sázce