Environmentální etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální etika
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Konec plýtvání - osvěta veřejnosti Mgr. Jiří Jakl předseda Zvonečník, z.s.
2 Marketingové koncepce
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Proudové chrániče.
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
UČENÍ.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Následující hra je složena ze 4 otázek, které nám dovolí vás kvalifikovat jako "profesionála". Otázky nejsou příliš obtížné, proto se nesnažte podvádět.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Úvod do filozofie.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
První matematická lekce
Číslicová technika.
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Poměr v základním tvaru.
Jirka Pospíšil, KC NADĚJE Bučovice,
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filozofické disciplíny
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
První matematická lekce
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Psychologie test.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Následující hra je složena ze 4 otázek, které nám dovolí vás kvalifikovat jako "profesionála". Otázky nejsou příliš obtížné, proto se nesnažte podvádět.
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Naučil jsem se....
Lineární funkce a její vlastnosti
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Environmentální etika systémové pojetí environmentální etiky & svědomí

Systémová pojetí I. (Etika Země, Evoluční ontologie, Nové evoluční paradigma) Zatímco hlubinná ekologie, biocentrická etika či environmentální teocentrismus vycházejí z několika stejných předpokladů, je jak svými předpoklady, tak genealogicky, systémové pojetí environmentální etiky samostatným proudem. Jedná se o eko-centrismus, tzn. zvýraznění hodnoty celku ve smyslu biotického společenství (ekosystémů). Je důležité si uvědomit čím se eko-centrismus od předchozích proudů liší, a čím si myslel, že se liší. To si ukážeme na jednotlivých myslitelích. Sám vyslovuji tuto předběžnou interpretaci: eko-centričtí autoři si mysleli, že oproti předcházejícím autorům přinášejí vědečtější pojetí etiky, a že jejich etika vychází z pokroku vědy, ale skutečná odlišnost spočívala v důrazu na hodnotu celku.

Systémová pojetí II. Představitelé systémového pojetí: I. Aldo Leopold (1887-1948) Vystudovaný lesník, ochranář (ovšem ve smyslu ochrany společenství), autor ideje „myslet jako hora“ /ovšem jinak než HE/. Není filosof a chybí mu filosofická metodika, ovšem nesmírně ovlivnil druhou a třetí vlnu amerického environmentalismu – v tom srovnatelný pouze s Arnem Naessem. Bývá obviňován z toho, že mnoho myšlenek přebírá z nacistické ochrany přírody – to je sice pravda, ale kromě důrazu na celek (to je důležité), nepřebírá nic „nacistického“, pouze koncept ochrany přírody, který ale nacisté měli velmi kvalitně zpracovaný. Problém je pouze důraz na celek, ale ten zase není možné najít pouze v nacizmu. Není nacistickým nebo post-nacistickým autorem.

Systémová pojetí III. Co říká Aldo Leopold? Naše etické koncepty procházejí evolucí stejně jako příroda (pro Řeky nebyl život otrokyň žádnou hodnotou, ale v průběhu času došlo k rozšíření konceptu hodnoty). Dnes máme jedinečnou šanci v této evoluci hodnot postoupit dál, a to díky větší znalosti etického (to méně) a také díky znalosti omezenosti našeho poznání (to více). Z naší znalosti fungování přírody můžeme dnes konečně odvodit novou normu, která díky neznalosti našich předků nebyla ustanovitelná. A tato norma zní: „Určitá věc je správná, když směřuje k zachování integrity, stability a krásy biologického společenství. Směřuje-li jinam je špatná.“ – toto je poznatek vědy, který je dále vědou fundovaný a vyjadřuje etiku, která z vědy vyplývá. Nový směr podle Leopolda překonává bio-centrismus, protože náhle nejsou pro nás všechny druhy rovnocenné – existují druhy, které máme chránit, ale také druhy, které máme v daný okamžik ničit.

Systémová pojetí IV. Co říká Aldo Leopold? „Rovnost druhů je pouze funkcí nadřazenosti celku.“ Celek je to rozhodující, nikoliv jednotlivé životy! A tuto nadřazenost celku je nutno hodnotově prosadit. Pouze ekonomické nástroje selžou, pokud nebudeme všichni vnímat celek jako nadřazený – musíme být intelektuálně a emocionálně jiní, navzdory ekonomickým tlakům! Eko-centrická etika bude podle Leopolda vždy bojovat proti ekonomizmu, protože jeho chápání hodnoty, jako hodnoty pro spotřebitele je v rozporu s hodnotou celku! Leopold své názory dokumentuje na příkladech (a to navíc velmi skromně), ale na nás zůstává otázka, zda lze hodnoty takto odečítat ze světa!

Systémová pojetí V. W. R. Catton „Přestřeleno“ Myšlenky A. Leopolda v nové formě přinesl do environmentálního „povídání“ W. R. Catton, sociolog a biolog. Svojí úvahu Cattona zahajuje otázkou, zda náš vlastní lidský druh podléhá ekologickým pravidlům, jako všechny ostatní druhy. – Odpovídá, že podléhá. Jestliže podléhá a ekologické zákony pro něj platí, můžeme náš vývoj těmito zákony charakterizovat. Co z této jednoduché úvahy můžeme odvodit?

Systémová pojetí VI. W. R. Catton „Přestřeleno“ Pro každý druh platí tzv. carrying capacity, kterou můžeme definovat jako maximální mez únosnosti daného území pro určitý druh. Druh, který tuto carrying capacity překračuje, bude vždy po čase stlačen na její mez. Člověk, pro kterého toto pravidlo platí stejně jako pro ostatní organizmy dokázal překonat (dočasně) carrying capacity díky fosilním palivům – ale tím nerozšířil studnu, pouze prudce navýšil schopnosti čerpat vodu. Jestliže dnes 9/10 energie čerpáme ze zdrojů mimo carrying capacity přijde nutně mrchožroutská smrt.

Systémová pojetí VII. W. R. Catton „Přestřeleno“ Ekologické zákony pro nás platí jako pro každý jiný druh. Jsme faktickou součástí celku ekologického společenství, otázkou zůstává, zda jsme důstojnou součástí. Důstojní můžeme být pouze při hodnotovém uznání – vyplývajícím z faktů, které nám přináší biologie a sociologie, že tvůrčí schopnosti jednoho druhu můžeme uplatňovat v rámci nadřazeného biotického systému pouze tehdy, když existujeme aniž bychom jej ohrožovali. Nadřazenost biotického celku je faktická danost, ze které musíme odečítat všechny naše hodnoty. Člověk nedokáže zabezpečit přetrvání ničeho, včetně sebe, toto je výhradní schopnost globálního ekosystému. Konečným cílem člověka je toto pochopit. Člověk je podřazen sociálním celkům a ty jsou podřazeny ekosystému Země.

Systémová pojetí VIII. Josef Šmajs (Ohrožená kultura, Kultura proti přírodě, Evoluční ontologie) Biologicky holistické přístupy nepocházejí pouze od biologů, což dokazuje právě Šmajsova evoluční ontologie, která je filosoficky spekulativní nikoliv biologicky založená. Šmajs tvrdí: existují dva základní systémy, které určují podobu Země (globální ekosystém a systém kultury) člověk je součástí obou systému, ale v podřazeném postavení je pouze vůči systému přírodnímu úspěch kultury (člověka jako malého boha) je vždy ohrožen původní závislostí a podřízeností člověka systému přírody kultura je subsystém, který nemůže dlouhodobě vyhrát

Systémová pojetí IX. Základní předpoklady eko-centrických autorů existuje „objektivní poznání“ a dnes se k němu můžeme významně přiblížit z tohoto „objektivního poznání“ je možné odečíst objektivní hodnoty – a tyto objektivní hodnoty říkají, že celek je víc než jeho pouhá část člověk je vrchol evoluce, ale jeho produkty se s vrcholnými produkty evoluce nemůžou měřit ani náhodou rovnost druhů je iluze, podřízenost druhů celku je základní poznatek

Systémová pojetí X. Nebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) I.

Systémová pojetí XI. Nebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) II.

Systémová pojetí XII. Nebezpečí systémových pojetí (a odvození hodnot ze systémů) III.

Problém svědomí I. Co je to svědomí & jak se projevuje Zvnitřněný otec? Tlak společnosti? Ozvěna evoluce?