Umění a dětský výtvarný projev

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikovaná psychologie Disciplíny psychologie. Obsah 1. Opakování - založení psychologie 2. Předmět psychologie 3. Hlavní znaky psychologie 4. Rozdělení.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
MOŽNOSTI FIGURÁLNÍHO ZOBRAZENÍ V PODMÍNKÁCH GALERIJNÍ PEDAGOGIKY. MOŽNOSTI A LIMITY PRINCIPU TĚLOVOSTI VE VÝTVARNÉM, HUDEBNÍM ČI DRAMATICKÉM PROJEVU. PdF:GP3MP_MGP.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Abstrakce do roku základní podoby abstraktního umění: Konstruktivní → geometrická abstrakce Expresivní → abstraktní expresionismus /v USA: Tichomořská.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Jsou venkovské školy horší než městské?
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Josef Středula, předseda ČMKOS
Státní organizace.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Doc.PhDr. Jaroslav Mužík,DrSc.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Umělý potrat jako aktuální etický problém
KUBISMUS Metelková Surov.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Historie výtvarného školení
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Diagnostika Zimní semestr 2015/2016.
3. Metody pedagogické diagnostiky
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Prostředí k UČENÍ v Začít spolu
jak budovat kulturu školy společně
Pedagogika školního sportu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Osobnost Herberta Reada
psychologie a společenské výchovy
DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Konec 19. století ve světové literatuře
Psychologie test.
PhDr.hana pazlarová, ph.d
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Spolupráce s rodiči a komunitou
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Struktura pedagogiky.
Profesionalita v sociální práci
Transkript prezentace:

Umění a dětský výtvarný projev

Romantismus, symbolismus Kubismus (Picasso) Dětský výtvarný projev má společné kořeny s následujícími uměleckými směry Romantismus, symbolismus Kubismus (Picasso) Abstrakce (Kandinsky, Kupka, Mondrian) Surrealismus Dadaismus (Duchamp) Tradice evropského a mimoevropského ezoterismu postmoderna

teoretikové -pedagogičtí experimentátoři, estetikové Zájem o dětský výtvarný projev v první polovině 20. století projevovali teoretikové z oblastí estetiky a dějin umění výzkumníci - psychologové -výtvarní umělci výtvarné skupiny teoretikové -pedagogičtí experimentátoři, estetikové

Teoretikové z oblasti estetiky a dějin umění Gustav Britsch a teorie o konvergenci výtvarné výchovy s duchovním pojetím výtvarné formy Východiska, analogie: Heinrich Wölflin, Theodor Lipps, Max Vervorn – ideoplastická a fyzioplastická forma, teorie vcítění se do umělecké formy, umělecké tvarosloví a psychologie vnímání Otakar Hostinský, V.V. Štech – umění ovliňuje přímo život G. Britsch – profesor mnichovské akademie umění, poukazoval na to, že právě umění nám skýtá příležitost zakoušet jednotu a celistvost bytí, v jednotlivých etapách umění nejde o postup od nižšího k vyššímu, ale o ucelené stejně hodnotné spirálově řazené epochy, stejně tak je tomu i s „vývojem“ dětského umění. Mezi jeho vývojovými fázemi a uměleckými epochami existují jisté analogie.

Výzkumníci a psychologové (empirický výzkum) (zabývali se analytickým a komparativím zkoumáním dětských prací převážně kreseb, sledovali pravidla vývoje DVP a typologii DVP, diagnostika, testy a kvantivativní přístup) Ebenezer Cooke (1885) Corrado Ricci (1887) Cyril Burt (1921) Georg Kerschensteiner (1905) František Čáda (sebeprojekce dítěte prostřednictvím symbolu) Otakar Chlup – výzkum duševních projevů u dětí méně schopných (1925) R. Čermák a L. Ondrůjová

Jean Dubuffet, Gabrielle Münter (Blaue Reiter), Umělci spříznění s antropologickými kořeny dětské výtvarné tvorby Vasily Kandinsky Paul Klee František Kupka Jean Dubuffet, Gabrielle Münter (Blaue Reiter), Juan Miró, Paul Picasso, Josef Čapek, Václav Špála, Skupina CoBrA a další.

Hans Arp, Automatische Zeichnung, 1917

Paul Klee, Hladovějcící dívka. 1939

Jackson Pollock, Bez názvu, 1943

Duchovní pojetí výtvarné formy, tvorby a výtvarné pedagogiky Hlubinná psychologie (Anton Ehrenzweig) Návaznost na fenomenologii a kulturu duše Skrytá návaznost na ezoterické tendence v umění Návaznost na romantismus, symbolismus a surrealismus

František Kupka – vitální psychofyzická energie jako zdroj tvorby umění jako odraz kosmického mýtu tvorba jako dialog s přírodou analogie dynamismu organických zákonů přírodních a zákonů geneze umělecké tvorby - tvorba jako taková je symbolickým pokračováním pohybu kosmických sil Kupka reflektoval svoji tvorbu teoreticky, v roce 1910 přerušuje malbu a píše knihu Tvoření v umění výtvarném

Pedagogičtí experimentátoři Experimentální výtvarná pedagogika Tvůrčí didaktika, vnímání dítěte jako svébytného autora, dětský expresionismus (pedocentrismus), intuitivní metody v iniciaci dětského výtvarného projevu (20. a 30. léta 20. století). Franz Cizek – Vídeň Ladislav Švarc, Bohuslav Havránek – Dům dětství v Krnsku Bauhaus – na úrovni vyššího školství, Johannes Itten

Dětská duše a její projev se staly tehdy staly prestiží badatelů a upoutaly i pozornost umělců. Franz Cizek prý konzultoval své pojetí spontánního výtvarného projevu např. s Gustavem Klimtem a jinými významnými umělci vídeňské secese a expresionismu. Cizkova škola zaujala také Johannese Ittena, který tehdy ve Vídni studoval (druhé desetiletí 20. stol.) a pak vyučoval a později některé Cizkovy metody uplatnil během svého působení v přípravném kurzu na výmarském Bauhausu. Jiří David

Metody charakterizující intuitivní přístup ve výtvarné pedagogice iniciace tvorby mýtem, vlastním příkladem, mimovýtvarným podnětem (hudbou, pohybem, meditací, vyprávěním, zážitkem atd.) - psychologizace vyjadřování individuální přístup respekt jedinečnosti a neopakovatelnosti díla nezasahování do procesu tvorby

iniciace tvorby mýtem

iniciace mimovýtvarným podnětem (hudbou, pohybem, meditací, vyprávěním, zážitkem atd.)

psychologizace vyjadřování

individuální přístup, respekt jedinečnosti a neopakovatelnosti díla, nezasahování do procesu tvorby