TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TRŽNÍ EKONOMIKA - musí být založena na neustále se rozvíjejících tržních vztazích = vztahy mezi výrobci, prodejci a spotřebiteli, kteří prodávají, nakupují zboží ► střetávají se na trhu, tržní vztahy jsou zabezpečovány tzv. tržním mechanismem
Tržní mechanismus Co to je? Na čem je založen? Čím je doplněn?
Správné odpovědi: zabezpečuje fungování hospodářského procesu v tržní ekonomice je založen na procesu vzájemného ovlivňování a působení nabídky, poptávky a ceny měl by být doplňován vhodnými zásahy státu
Tržní ekonomika (=tržní hospodářství) hospodářství(ekonomika) založené na fungování tržního mechanismu je založena na 4 zákl. předpokladech (principech): soukromé vlastnictví výrobních faktorů volný pohyb cen konkurence snaha lidí, kteří podnikají, dosáhnout zisku
Zopakujte si, co jsou tržní vztahy! ZBOŽÍ Nejprve proveďte úkol č. 2. Co je tedy zboží? = statek (výrobek) nebo služba určené pro trh, k prodeji, ke směně - je výsledkem zbožní výroby(= tržní produkce)
Nyní ve dvojicích proveďte z pracovního listu úkol č. 1 a č. 3!
Vlastnosti zboží se projevují v: užitné hodnotě hodnotě směnné hodnotě
? Co je základem ceny zboží? Základem ceny zboží je hodnota zboží. ? Co by mělo být vyšší – cena nebo hodnota? Cena > hodnota ? Je rozdíl mezi cenou a hodnotou stále stejný? Co to asi ovlivňuje? Ne. Cena se odchyluje od své hodnoty na základě nabídky a poptávky.
Zdroje: Švarcová, J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín : CEED, 2010. Novotný, Z. Ekonomika pro střední školy - I. díl. Praha : Fortuna, 1992. Čistá, L. Ekonomika pro SOU a veřejnost. Praha : Fortuna, 2008.