2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Název SŠ: SOU Uherský Brod Autoři: Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Blok motoru Tematická oblast: Motory – pevné části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: březen 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pevné části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Blok motoru.
Základní pojmy Kliková skříň – tvoří hlavní nosnou část motoru. Slouží pro uložení klikového hřídele, vačkového hřídele a části rozvodů (SV a OHV). U dvoudobých motorů musí být kliková skříň dokonale utěsněna.
Obrázek 1: Kliková skříň
Blok válců – společně odlitý prostor u víceválcových kapalinou chlazených motorů (vzduchem chlazené motory mají válce samostatné, opatřené žebrováním). Vnější stěna bloku válců se jmenuje chladící plášť. Ve vnitřní části jsou vytvořeny nebo vloženy válce motoru.
Blok motoru Blok motoru – společný odlitek horní části klikové skříně a bloku válců. Ve stěnách bloku motoru jsou vytvořeny mazací kanálky pro přívod oleje ke všem mazaným částem. Dále jsou zde otvory pro rozvod chladící kapaliny. Odlitek bloku motoru je opatřen žebrováním pro zvýšení tuhosti.
Obrázek 2: Blok motoru
Materiál a výroba Šedá litina – vysoká tuhost, dobré tlumení vibrací a hluku, vysoká hmotnost. Hliníková slitina – nižší tuhost, nízká hmotnost. Speciální šedá litina CGI – umožňuje snížení hmotnosti a současně zachování pozitivních vlastností šedé litiny (tenkostěnný odlitek).
Blok motoru se vyrábí přesným tlakovým litím Blok motoru se vyrábí přesným tlakovým litím. Po odlití a očištění se jednotlivé funkční plochy opracují, uložení pro klikový hřídel se obrábí společně s víky ložisek a zadním víkem.
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN 80-900-7598-3. [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [3] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN 80-86073-64-6.
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. http://www.porsaky.cz/ [online]. [cit. 9.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.porsaky.cz/kategorie/125.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. http://www.3-weld.cz/ [online]. [cit. 9.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.3-weld.cz/images/foto/bloky_01.jpg