Řešení problémů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
ALGORITMIZACE Mgr. Milan Pastyřík IUVENTAS, s. r. o.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Maticové počítače. Při operacích s maticí se větší počet prvků matice zpracovává současně a to při stejné operaci. Proto se pro tyto operace hodí nejlépe.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
1.3 Sběrnice (bus). sběrnice  sběrnice = skupina vodičů  slouží pro propojení a komunikaci jednotlivých obvodů a přídavných karet  činnost na sběrnicích.
Technologie počítačů 4. Sběrnice © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● ISA, EISA, VL-BUS,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vnitřní HW architektura počítače. Vzájemně propojuje většinu důležitých vnitřních součástek počítače (zejména procesor a operační paměť) a tyto součástky.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
Architektura operačních systémů
model fungování a praxe
Základy automatického řízení 1
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Správa paměti - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Libor Otáhalík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslicová technika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obrázky Ram Rom Nástupci ROM Počítačová pamět Obrázky Paměti Ram rom
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Teoretické pojmy z výpočetní techniky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Jednočipové počítače – aplikace I2C sběrnice
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Mikroprocesor.
Číslicová technika.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Paměti počítače, rozdělení
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Přídavná zařízení.
Technické vybavení počítačů v kostce
Programovatelné automaty (Programmable logic controllers – PLC)
Základní komponenty počítače
Opakování učiva pro 9. ročník
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Komponenty v PC (napsat do sešitu).
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Platforma pro personalizaci standardizovaných výukových materiálů
Přednášky z Distribuovaných systémů
Ing. Jiří Šilhán ECM.
Co vše nám může tvořit počítačovou sestavu
Digitální učební materiál
Opakování učiva pro 9. ročník
Transkript prezentace:

Řešení problémů

Osnova Informatické myšlení Informační potřeba Digitální propast Co je počítač?

Informatické myšlení Vycházíme hodně z Učíme informatiku

IM podle Jeanette Wing IM je dovednost základní, tedy nutná pro plnohodnotné fungování v moderní společnosti. Jde o způsob myšlení lidí, nikoliv strojů, IM není mechanické. IM kombinuje a doplňuje matematické a technické myšlení. Používané modely jsou matematické (jako v každé vědě), jsou ale omezené konstrukčními možnostmi strojů. Z druhé strany, informatika je podobná technice, protože produkuje nástroje interagující s fyzickým světem. Vytváří si ovšem také světy vlastní, fyzikou neomezené. Už v původním článku autorka uvedla pozoruhodný rys IM, který se v různých obměnách objevuje i v dalších definicích: IM samozřejmě zahrnuje konceptualizaci, vyžaduje ovšem uvažování na několika úrovních abstrakce zároveň.

IM podle Jeanette Wing „IM jsou myšlenkové postupy zapojené při takovém formulování problémů a jejich řešení, které umožní tato řešení efektivně provést agentem zpracovávajícím informace.“

IM podle ISTE a CSTA Formulovat problémy způsobem, který umožňuje jejich strojové řešení Logicky uspořádávat a zkoumat data Reprezentovat data prostřednictvím abstrakcí, jako jsou modely a simulace Automatizovat řešení pomocí algoritmického myšlení (jako posloupnost kroků) Odhalit, prozkoumat a provést možná řešení s cílem odhalit nejúčinnější kombinaci činností a zdrojů Zobecňovat a přenášet tento postup řešení problémů do nejrůznějších dalších oblastí

IM podle Královské společnosti „IM je postup rozpoznávání informatických aspektů světa kolem nás a využití informatických prostředků k porozumění a uvažování o přirozených i umělých systémech a procesech.“

IM podle Google M zahrnuje sadu technik a dovedností k řešení problémů, které při psaní běžně používaných aplikací (vyhledávání, email, mapy), používají softwaroví inženýři. IM je nicméně využitelné téměř v jakémkoliv předmětu. Součástí IM jsou zejména rozklad problému, rozpoznávání vzorů (např. v grafech na burze, ale i v procesech), zobecňování vzorů (tedy vytváření abstraktních modelů), navrhování algoritmů. https://edu.google.com/resources/programs/exploring-computational- thinking/ Vychází přitom z: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SE7hGK5CkOlAf6oEnqk0DPr8O OSdyGZmRnROhr0XHys/edit#gid=218360034

IM podle Computer Science For Fun IM souvisí s řešením problémů a vyplývají ze zkoumání povahy zpracování informace. Zahrnuje jak dovednosti rozvíjené většinou předmětů (jako tvořivost, schopnost vysvětlování a týmové práce), tak i několik velmi specifických dovedností řešení problémů, jako schopnost logického, algoritmického a rekurzivního myšlení

Mozilla Web Literacy Problem-Solving Communication Creativity Collaboration

Otevřené otázky Co je vlastně smyslem IT? Jaký je vztah DK a IT? Musí (měl by) umět každý kódovat? Jaký je vztah mezi kódováním a programováním (návrhem algoritmů)? Není svět kolem nás příliš složitý? Existují různé úrovně IT? Jde skutečně o důležitou oblast vzdělávání? Jaký je vztah strojů a IT?

Informační potřeba

Různé definice, různá pojetí „Informační potřeba jako taková se zpravidla vyvíjí z matného uvědomění si, že se něčeho nedostává, že potřebuji něco zjistit a vrcholí ve zjištění příslušné informace, jejíž pochopení přispěje k vyřešení nějakého problému.“ (URL) Ale také jsou různé možností jejího uspokojování.

Možné dělení Nerozpoznané Nevyjádřené Touhy Požadavky Od shora dolů roste možnost saturace.

Dervinové model informačního chování Z roku 1996 souvisí s jejím konceptem hledání smyslu. Informační chování v jejím pojetí je hledáním smyslu a sestává ze čtyř základních elementů: (1) situace v čase a prostoru, která definuje kontext ve kterém informační problém vzniká; (2) mezery, která identifikuje rozdíl mezi kontextuální situací a situací žádoucí; (3) výstupu jako důsledku procesu hledání smyslu; (4) mostu, tj. prostředku k uzavření mezery mezi situací a výstupem. Situace Užití Propast

Informační potřeba a informační chování Informační chování obecně směřuje k saturaci informačních potřeb Může mít různé podoby a být různé efektivní Podle zvoleného modelu ICh můžeme definovat také různé výzkumné strategie Jaký je vztah ICh a inteligence? Co k tomu říká kognitivní psychologie? Obojí závisí na: Horizontech – budoucích i minulých Zkušenosti a vzdělání Biografii jedince (ale také na jeho sociálním, ekonomickém, technologickém, edukačním statutu)

Digitální propast

Opět složitá definice Obecně jde o metaforu propasti mezi těmi, kteří k technologiím přístup mají (přístup obsahuje také kompetence) a těmi, kdo je nemají. Norris nabízí dělení na: Globální DD – souvisí s technologickou vyspělostí státu Lokální DD - souvisí se zdatností jedince Demokratickou DD – souvisí s informační politikou a regulativy státu Primární DD – absence dostupnosti technologie Sekundární DD – absence kompetencí k jejich užití Jaký je vztah DD a IG? Jakou roli hrají knihovny ve vztahu k DD?

Důvody vzniku podle Jana van Dijka Psychologický důvod - nedostatek jakýchkoliv digitálních zkušeností, způsobený například nezájmem nebo strachem z nových technologií, případně jejich odmítáním (může se dotýkat mimo jiné starších lidí, negramotných aj.) Materiální důvod - nedostatek materiálních prostředků pro pořízení těchto technologií Nedostatek digitálních dovedností - někdy je vnímáno jako dočasný jev, který se vyřeší koupí počítače a jeho připojením; tyto dovednosti mohou být ale vnímány i jako schopnost vyhledávat, vybírat a zpracovávat informace z množství zdrojů Využitelnost - využívání zdrojů jako prostředků ke konkrétním cílům, využití pro vlastní potřebu nebo pro potřeby společnosti

DK jako téma sociální politiky DK jsou základní občanskou dovedností, které umožňují: Sociální interakci Komunikaci a přístup do společenství Ekonomickou adaptabilitu Kulturní adaptabilitu Přístup k informacím Participaci na občanské společnosti Přístup ke vzdělání … Existují přitom skupiny, které jsou absencí DK ohroženy primárně: Senioři, občané s vyloučených lokalit, lidé s nižším vzděláním, lidé s nižšími příjmy, bez znalosti angličtiny,… Mají být cílem sociálních (sociálně pedagogických) intervencí?

Co je to počítač?

Technické vybavení počítačů v kostce Michal Černý

Základní problémy Co je počítač? Jak počítá? Co jsou data? Co je to program? Existuje multitasking u počítačů? Co je operační systém? …

Počítač Počítač je v informatice elektronické zařízení, které zpracovává data pomocí předem vytvořeného programu Princip činnosti počítače může být dvojí: Analogový počítač – zpracovává analogová data Číslicový počítač – zpracovává digitální data Tři vrstvy: Hardware Software Firmware

Harvardská architektura Fyzicky odděluje paměť programu a dat a jejich spojovací obvody. Paměti můžou být naprosto odlišné, mohou mít různou délku slova, časování, technologii a způsob adresování. Můžeme mít kombinaci ROM paměti (pro systém) a RWM (pro data). Příklad využití: mobilní telefon.

Schéma

Von Neumannova architektura Do operační paměti se pomocí vstupních zařízení přes ALU umístí program, který bude provádět výpočet. Stejným způsobem se do operační paměti umístí data, která bude program zpracovávat. Proběhne vlastní výpočet, jehož jednotlivé kroky provádí ALU. Tato jednotka je v průběhu výpočtu spolu s ostatními moduly řízena řadičem počítače. Mezivýsledky výpočtu jsou ukládány do operační paměti. Po skončení výpočtu jsou výsledky poslány přes ALU na výstupní zařízení.

Schéma

Charakteristiky Dvojková soustava Data a programy ve stejné paměti, se stejným adresováním Rychlost vnitřní paměti srovnatelná s rychlostí výpočetní jednotky přímé adresování (přístup) V libovolném okamžiku přístupná kterákoliv buňka paměti aritmeticko-logické jednotce Pouze obvody pro sčítání čísel (ostatní operace se dají převést na sčítání)

Odlišnosti dneška Multitasking. Více jader a více procesorů v jenom zařízení. Počítač podle von Neumannova schématu pracoval pouze v tzv. diskrétním režimu. Existují také vstupní a výstupní zařízení současně. Program se do paměti nemusí zavést celý. Více operací v procesoru, spojování instrukcí. … Dnešní procesor = řadič + ALU Dnešní CPU = řadič + ALU + operační paměť (registry)

Procesor Integrovaný obvod zajišťující funkce CPU Provádí jednotlivé instrukce programu Synchronní zařízení, které pracuje podle hodinových kmitů generovaných krystalem umístěným na základní desce Do značné míry ovlivňuje výkon celého počítače, tedy čím rychlejší procesor, tím rychlejší počítač Většinou umístěn na základní desce

Parametry: Počet jader Frekvence Počet vláken L1, L2 a L3 paměť Speciální instrukce Šířka slova (32, 64 bitů) Míra integrace

Architektura využívající QPI: 3 x 8,5 GB/s DDR3 SDRAM Intel Core i7 i7-900 series DDR3 SDRAM DDR3 SDRAM 19,2 GB/s PCI Express x16 (dvakrát x16, čtyřikát x8) QPI 3 kanály pro DDR3 ChipSet X58 Grafická karta Architektura využívající QPI: 8 GB/s (16 GB/s) 1 GB/s (2 GB/s) DMI 3 Gb/s PCI ChipSet ICH10 6x Serial ATA 480 Mb/s NIC 10/100/1000 Mb/s 12x USB 2.0 500 MB/s Intel HD Audio 6x PCI Express x1 BIOS

Paměti Registry Paměť RAM … Vnější paměti: Optická média HDD Flopy disk Flash paměti

Parametry Cena Přístupová doba Přenosová rychlost Statičnost / dynamičnost Energetická závislost Přístup Cena za bit

Odrazivá vrstva (Al, Ag) CD-ROM Data jsou uložena ve spirále, která je čtena od středu média k jeho okraji, a to jako poslou-pnost tzv. pitů a landů Laser je ostřený na landy Etiketa Ochranná vrstva land pit pit Odrazivá vrstva (Al, Ag) Polykarbonát Laser

Periferie Obrazovka Myš Klávesnice Tiskárny

Operační systém Základní programové vybavení počítače. Typicky má vyšší práva než ostatní software a zajišťuje komunikaci uživatelských programů a hardwaru.

Generické komponenty správa procesorů správa procesů (proces – činnost řízená programem) správa (hlavní, vnitřní) paměti správa souborů správa I/O systémů správa vnější (sekundární) paměti networking, distribuované systémy systém ochran interpret příkazů 

Děkuji za pozornost