Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 3: Střednědobé (taktické) plánování jako nástroj realizace podnikové strategie
Proč plánovat v MSP ____________________________________________________________________ V malých a středních podnicích se často setkáváme s rezervovaným přístupem k plánování. Důraz je kladen především na intuici. Řídit podnik bez plánování není ekonomicky efektivní.
Řídit a neplánovat = řídit polovičatě _________________________________________________________________________________ Řízení má následující charakteristické rysy: Procesy řízení jsou protikladem dezorganizujících procesů. Zabezpečují stabilitu podniku, udržují jeho dynamickou rovnováhu s prostředím a umožňují podnik zdokonalovat. Řízení je možno charakterizovat jako uvádění podniku do souladu s objektivní realitou, která působí v daném prostředí. Řízení předpokládá nepřetržitý koloběh i formací (údajů o okolí podniku, o vnitřním stavu podniku) a to jak mezi podnikem a okolím, tak mezi jednotlivými útvary podniku. Nevyhnutelná je i existence zpětné vazby, která tvoří jeden s nejdůležitějších principů řízení. Jde o informace o účincích, vyvolaných různými zásahy řízeného objektu, informace o realizaci nebo nedosáhnutí cíle. Řízení je tedy spojeno s přímými a zpětnými vazbami, tzn. jedná se o uzavřený cyklus řízení. Důležitým rysem řízení je jeho směřování k určitému cíli. Nejvyšším cílem řízení je optimalizace působení podniku, získávání co největšího efektu danými prostředky, nebo minimalizace nákladů na dosažení stanoveného efektu.
Plánovací proces _________________________________________________________________________________ Plánování není ničím jiným, než vyústěním plánovacího procesu, který se skládá z následujících kroků: analýzy situace identifikace problémů stanovení cílů pro řešení problémů určení postupů a prostředků pro zabezpečení stanovených cílů sestavení rozpočtu (a jeho posouzení, a to jak z hlediska ekonomické efektivnosti řešení cílů, tak z hlediska finanční náročnosti zajištění postupů a prostředků pro dosažení cílů) kontrola jako zpětná vazba, zda bylo dosaženo stanovených cílů.
Business Plan _______________________________________________________________________________ Z hlediska strategického hraje střednědobý Podnikatelský plán v řízení podniku nezastupitelnou roli, neboť napomáhá naplňování strategické vize a poslání podniku. Z hlediska střednědobého nám slouží zejména k těmto účelům: napomáhá identifikovat náklady podniku a zdroje jejich financování je nástrojem pro vyhledávání obchodních partnerů (za účelem vytváření sítí) a investorů je prostředkem pro vybudování efektivních dodavatelsko-odběratelských vztahů má význam pro utváření partnerských vztahů s vnějšími i vnitřními zákazníky. Za vnější zákazníky provažujeme spotřebitele / klienty, za vnitřní zákazníky zaměstnance.
Business Plan _______________________________________________________________________________ Struktura Podnikatelského záměru se skládá z několika částí: I. Obecné informace o podniku II. Produkty, výroba a zásobování III. Trh a zákazníci IV. Konkurence V. Marketing VI. Výzkum a vývoj VII. Management podniku VIII. Finance IX. Cíle pro následující tři roky - shrnutí
Business Plan – střednědobé cíle podniku _______________________________________________________________________________ Cíle pro následující tři roky: 1 Obrat a náklady Jak se bude vyvíjet obrat v následujících třech letech? Jaké budou přímé náklady v následujících třech letech? Jaký očekáváte vývoj celkových nákladů? 2 Investice Jaké investice plánujete v následujících třech letech? 3 Marketing Jaké marketingové aktivity uskutečníte v následujících třech letech? Kolik finančních prostředků budete věnovat propagačního mixu?
Business Plan – střednědobé cíle podniku _______________________________________________________________________________ 4 Rozvoj lidských zdrojů Jak se bude vyvíjet počet pracovních míst v následujících třech letech? Jak se změní struktura zaměstnanců z hlediska: Demografického Sociálního Ekonomického Kvalifikačního? 5 Technologie Jaké technologické inovace připravujete v následujících třech letech? Jak budete měřit jejich ekonomickou efektivnost? Jak se změní produktivita práce?