Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Advertisements

Rovnováha firmy na trhu finální produkce
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Dokonalá konkurence (DK)
8. Monopolistická konkurence
Oligopol.
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Obsah  vymezení nákladů  náklady v krátkém období  vztah mezních, průměrných a celkových nákladů  náklady v dlouhém období  vztah mezi náklady.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Monopol Stránská Tereza C2A. Co je to monopol ? Monopol je hypotetická situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci, a tak na ni připadá celá poptávka.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Monopol a monopolistická konkurence
Dokonale konkurenční odvětví
Inovace a regionální rozvoj
Oligopol.
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Model agregátní poptávky a nabídky
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Tržní rovnováha a efektivnost
Jiří Mihola Ekonomie 1 Bakaláři Šesté a sedmé cvičení Dokonalá a nedokonalá konkurence a její formy. Jiří Mihola
Ekonomika– národní hospodářství
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
RIZIKO.
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
2. Tržní poptávka a elasticita
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
Základy firemních financí
Marketing a management 2. ročník
RIZIKO.
Mikroekonomie, resp. Mikroekonomie II (MIE403, 3MI403, 3MI405) & Ekonomie 2, resp. II (mikroekonomická část – 3MI402, 3MI411, 3MI414) Pavel Sirůček
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Tisková konference ČMKOS
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Obrat V literatuře často užívaný výraz pro růst firem – jak roste obrat Obrat je širší pojem než tržby Obrat uvedený ve Výsledovce – poslední řádek.
Transkript prezentace:

Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model model rozmístění při výrobkové diferenciaci efektivnost monopolistické konkurence

Charakteristika monopolistické konkurence nejjemnější forma nedokonalé konkurence obsahuje rysy monopolu i DoKo. velký počet výrobců výrobky jsou blízké substituty – ale: produkce je diferencovaná firma může částečně ovlivnit cenu bariéry vstupu do odvětví minimální např.: maloobchod, pohostinství, ubytovací služby,…

Diferenciace produktu umístění firmy obal, související služby, prodejní podmínky výše ceny firma je „price maker“ v omezeném smyslu křivka individuální poptávky je téměř horizontální

Identifikace odvětví „monopolistická konkurence“ Dva indexy: Four-firm concentration ratio Herfindahl-Hirschmanův index

Four-firm concentration ratio jde o podíl čtyř největších firem v odvětví na celkových tržbách v daném odvětví 0 – 100 % hodnoty blízké nule – dokonalá konkurence 100 % - monopol 40 – 100 % - oligopol do 40 % - monopolistická konkurence

Herfindahl-Hirschmanův index (HHI) jde o součet mocnin tržních podílů firem v daném odvětví např.: 4 firmy s tržními podíly – 50 %, 25 %, 15 % a 10 %, pak: HHI = 502 + 252 + 152 + 102 = 3 450 alternativně: HHI = 0,52 + 0,252 + 0,152 +0,12 = 0,345 hodnoty HHI do 1000 – jde o konkurenční odvětví HHI mezi 1000 a 1800 – středně konkurenční odvětví HHI větší než 1800 – koncentrované odvětví

HHI dle odvětví zpracovatelského průmyslu v ČR (firmy se 100 a více zaměstnanci) Zdroj: Zemplinerová, A.: Tržní koncentrace ve zpracovatelském průmyslu a antimonopolní politika. Politická ekonomie č. 1/1999.

HHI bankovního sektoru v ČR Zdroj: Chmelík, J.:České bankovnictví v letech 1990 – 1996.

Volba výstupu v SR SMC = MR CZK/Q SMC SAC P* AR = d zisk firmy MR Q* Q V krátkém období může firma v monopolistické konkurenci realizovat kladný ekonomický zisk

Bod ukončení činnosti firmy v SR firma v krátkém období ukončí činnost, pokud P ≤ AVC SMC SAC CZK/Q AVC P* AR = d ztráta firmy bod ukončení činnosti firmy v SR MR Q* Q

Volba výstupu v LR v LR tendence k nulovému ekonomickému zisku ziskové odvětví přiláká nové firmy – vstup nových firem způsobí pokles individuální poptávky (sníží se tržní podíl každé z firem) ztrátové odvětví způsobí odliv firem z odvětví – vzrůst individuální poptávky (zvýši se tržní podíl „přeživších“ firem) dlouhodobá rovnováha: LAC = AR = P

Volba výstupu firmy v LR LMC = MR LAC CZK/Q LMC SAC P*SR AR1 = d1 P*LR zisk firmy AR2 = d2 MR1 Q*LR Q*SR Q MR2 ziskové odvětví způsobí příliv firem do odvětví → pokles individuální poptávky bod dlouhodobé rovnováhy: LAC = AR = P → každá firma v odvětví realizuje nulový ekonomický zisk

Chamberlinův model monopolistické konkurence PŘEDPOKLADY MODELU: Velký počet firem vyrábějících diferencovaný (ale podobný) produkt Rozhodovací nezávislost firem Nákladové a poptávkové křivky všech firem v daném odvětví jsou totožné (velmi silný předpoklad)

základem jsou dva typy individuálních poptávkových křivek: Chamberlinův model základem jsou dva typy individuálních poptávkových křivek: CZK/Q P1 P* d D Q1 Q2 Q* Q d – zahrnuje předpoklad, že ostatní firmy nebudou následovat změnu ceny provedenou sledovanou firmou – proto „d“ hodně elastická D – zahrnuje předpoklad, že změní-li firma cenu, ostatní firmy ji budou následovat – D méně elastická

při odvození Q* ovšem firma vychází z očekávané křivky poptávky Chamberlinův model CZK/Q P1 P* d D Q1 Q2 Q* Q křivka „d“ je očekávanou křivkou poptávky po produkci firmy – každá firma se domnívá, že její cenovou změnu nebudou jiné firmy následovat - „d“ je iluzorní křivkou poptávky křivka „D“ je skutečnou poptávkovou křivkou – ve skutečnosti firmy následují cenové změny ostatních firem při odvození Q* ovšem firma vychází z očekávané křivky poptávky

Chamberlinův model – formování rovnováhy CZK/Q MC P1 d1 d2 MR1 QD1 Qd1 Q firma rozhoduje o výstupu na základě průsečíku MC a MR1 – vyrábí výstup Qd1 za cenu P1 skutečná poptávka je ovšem jiná – za cenu P1 prodá pouze výstup QD1 firma sníží svou očekávanou poptávku z d1 na d2

Chamberlinův model – rovnovážný stav CZK/Q MC P* dn Q* Q MRn firma přizpůsobuje svou očekávanou poptávkovou křivku do té doby, než je schopna realizovat veškeré své rovnovážné množství za rovnovážnou cenu Q* → Qd = QD

Chamberlinův model – rovnováha v dlouhém období CZK/Q LMC LAC P* d = AR Q* Q MR v LR platí podmínka nulového ekonomického zisku – LAC = AR křivka skutečné poptávky (D) protíná křivku očekávané poptávky (d) v bodě jejího dotyku s LAC

Model rozmístění při výrobkové diferenciaci zabývá se stupněm výrobkové diferenciace řeší, jak moc se budou firmy snažit odlišit svou produkci od produkce konkurenčních firem např. volba umístění provozovny, volba skladby pořadů v rozhlase, atd.

Příklad: rozmístění stánků se zmrzlinou mořská pláž + chodník podél ní stánek s zmrzlinou – kam se umístí? tam, kde se minimalizuje vzdálenost mezi spotřebiteli a stánkem → do poloviny vzdálenosti chodníku if 2 stánky se zmrzlinou – 1. stánek do čtvrtiny vzdálenosti chodníku, 2. stánek do ¾, viz násl. obrázek:

Umístění stánků I: A S chodník A – stánek Algida S – stánek Schöller Každý stánek obsluhuje svůj tržní podíl, své zákazníky, kteří k nim mají z pláže nejblíže, ale: Setrvají stánkaři na svých pozicích??

Umístění stánků II: A S chodník stánek A má zákazníky po své levé ruce „jisté“, stejně jako stánek S po své pravé ruce co takhle získat nějaké zákazníky svého konkurenta? A: „posunu si stánek více doprava“, S: „posunu svůj stánek trochu doleva“ oba stánkaři budou inklinovat přesně k polovině chodníku – tam mají největší šanci získat nejvíce zákazníků svého konkurenta chodník A S

Závěry modelu: výrobková diferenciace bude minimální každá firma bude napodobovat produkci ostatních firem To by byl důsledek duopolu, či oligopolní tržní struktury

Ale: monopolistická konkurence: chodník bude zaplněn stánky – snaha o maximální diferenciaci produktu firmy se budou snažit přesvědčit o jedinečnosti své produkce s cílem získat určitý stupeň tržní síly snaha rozmístit stánky co nejvíce od sebe chodník

Efektivnost monopolistické konkurence Výrobní efektivnost – firma nevyrábí ani v LR s minimem AC → výrobně neefektivní odvětví Alokační efektivnost – i zde vznikají náklady mrtvé váhy, ovšem daleko menší než u monopolu či oligopolu