Cesty do dospělosti: Jak se dnes mladí lidé stávají dospělými

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sourozenec u porodu? ANO či NE?
Hodnotová orientace svobodné generace
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Co a proč Radka Mužíková. Co stojí v centru mého zájmu? Co hýbe mým srdcem? To je tím CO, tím hlavním CO v mém životě: Život, bytí, existence Člověk jako.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
PSYCHICKÉ STAVY.
Obecná a vývojová psychologie dne
Něco, co mohou napsat jen děti 2. třída ZŠ. „Muslimská Bible se jmenuje Kodak.“
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Rodina.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Peníze jsou jazykem světa. Boží Slovo je překlad, který vede k Finanční svobodě.
Paulo Coelho Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v ročníku. Životní situace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Základy pedagogické metodologie
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Romantické vztahy v adolescenci
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Martina Daňková Zpracováno:28.
Tak zase máme před volbami. Když se tak dívám v televizi na ty předvolební debaty, tak nevěřím svým očím, co se dá všechno naslibovat. Skoro modré z nebe.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
(Presenium) Jiří Vítovec
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Druhy výzkumů z hlediska času Ladislav Rabušic
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Sociologie pro speciální pedagogy: Rodina
Výchova k občanství RODINA
Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP v Olomouci Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. & Mgr. Veronika Krejčí
Rozhovor s paní učitelkou Pavlou Jemelíkovou. 1.Na naší školu jste nastoupila teprve nedávno. Představte se nám, prosím. Bydlím v Krupce, učím 7. rokem,
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Aktivní rodičovství otců Jihlava, Lukáš Talpa
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Vliv bezdětnosti na osamělost seniorů v Evropě V mikro a makro souvislostech Nela Patschová Masarykova univerzita
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Plánované rodičovství
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Psychologie adolescentů
Psychologie adolescentů
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Psychologie dospělých
Něco, co mohou napsat jen děti
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Děti a rádio Michal Kormaňák Account Director Ipsos Public Affairs
Škola základ občanského života
Co říká česká veřejnost?
Transkript prezentace:

Cesty do dospělosti: Jak se dnes mladí lidé stávají dospělými Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií Masarykova univerzita Brno

Co je to vynořující se dospělost? koncept popsal americký psycholog Jeff Arnett v polovině 90. let 20. století (emerging adulthood) samostatná etapa ve vývoji člověka mezi dospíváním a dospělostí začíná cca s koncem středoškolského vzdělání a končí dosažením statusu plně dospělého člověka (co to vlastně dnes znamená?) zahrnuje období zhruba mezi 20. a 30. rokem věku existuje hlavně v rozvinutých zemích, ale její výskyt a nárůst je zřetelný i v rozvíjejících se zemích

Sociální změny vedoucí k vynořující se dospělosti pozdější věk vstupu do manželství a rodičovství delší a více dostupné vzdělání kontrola početí, méně dětí proměny ženské role tolerance předmanželského sexu a kohabitace ambivalentní postoje k dospělosti V ČR – změny po listopadu 1989 Kdybyste se před padesáti lety zeptali šestnáctiletých, jestli se těší na to, až budou dospělí, většina by pravděpodobně řekla, že ano. Když se zeptáte dnes, budou v odpovědi na tuto otázku často rozpačití. Dospělost v tradičním pojetí, tj. jako období stability a dlouhodobých závazků, už není u adolescentů tak atraktivním obdobím. Dospívající ji dnes v anketách označují jako stav strnulosti, konvencí do konce života, starostí…

Hlavní znaky vynořující se dospělosti J. J. Arnett – analýza rozhovorů s mladými lidmi ve věku 18 – 29 let Obdobi: explorace identity nestability zaměření na sebe možností/optimismu pocitu „mezi“

K čemu tyto změny vedou… Je to čas možností a značné osobní svobody. Lze nezávazně experimentovat, zkoušet, hledat vlastní identitu, pracovat na sobě, studovat, cestovat a poznávat svět. Ale…

Odvrácená strana… Možnosti Rizika explorace identity: nestabilita: Nevím, kdo jsem a kam směřuji, ale čas neúprosně běží nestabilita: Mám své místo ve světě? Můžu se na něco spolehnout? zaměření na sebe: Jsem dost dobrý ve všem, co dělám? otevřené možnosti: Jsou moje volby ty správné? Neexistuje mapa, podle které bych si mohl vybrat správnou cestu, musím spoléhat jen na svůj vlastní kompas. pocit „mezi“: Nejsem ani ryba, ani rak. explorace identity: Můžu stále ještě zkoušet, kdo jsem. nestabilita: Změny plánů a závazků nejsou sankcionovány. zaměření na sebe: Kdy jindy se budu moci věnovat natolik sám sobě? otevřené možnosti: Můžu si vybrat cokoli, vše je možné. pocit „mezi“: Můžu si vybrat to lepší z dospívání i dospělosti.

Jaká jsou kritéria dospělosti? Nejčastěji uváděná Nejméně často uváděná Přijmout zodpovědnost sám za sebe Dělat nezávislá rozhodnutí Finanční nezávislost Dokončit vzdělání Manželství Rodičovství

Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity vývoj identity a autonomie mladých lidí mezi 18 – 25 lety ve 3 významných doménách života: původní rodina - rodiče partnerské vztahy studium/profese/kariéra 2012 – 2016 (GAČR) sběr dat online 3 - 4 tematicky zaměřené vlny sběru dat ročně doposud proběhlo 7 vln sběru dat velikost vzorku se pohybuje mezi 1000 - 2200 respondenty

Pocit „mezi“ Podobně jako v ostatních studiích: 59% něco „mezi“ 36% dospělých 5 % dospívajících

Vynořující se dospělí a jejich rodina Kde? 32% bydlí v jednom domě nebo bytě s rodiči 50% bydlí na kolejích, privátě s dalšími spolubydlícími 18% bydlí ve vlastní/pronajaté domácnosti S kým? (možnost volby více možností) 3% bydlí sama 12% s partnerem/partnerkou 24% se spolubydlícími 19% s rodiči Proč nebydlí s rodiči? 13% kvůli škole/práce 4% kvůli partnerství 5% kvůli vlastní nezávislosti Rozhodování v rodině a pocit autonomie Pokud se rodiče nezajímají o důležité oblasti rozhodování mladých lidí (je jim to jedno), jejich děti se spíše cítí jako méně nezávislé.

Partnerské vztahy 57% účastníků výzkumu má aktuálně stálý partnerský vztah Průměrná délka vztahu v měsících: m=29; SD=22.4. Účastníci bez stabilního vztahu uvádějí, že: 1/3 neměla v uplynulém půl roce žádný vztah 13% je v „nezávazném“ vztahu (např. na jednu noc) 11% má přátele s benefity 1/10 našich respondentů dosud neměla žádný partnerský vztah zbytku nevyhovovala žádná z nabízených variant

Studium/práce/kariéra 85.7% studuje na vysoké škole Současně ale víc než polovina z nich při studiu pracuje, přičemž polovina vzorku uvádí, že pracuje jeden nebo více celých pracovních dní v týdnu. Polovina z pracujících uvádí, že mají práci, která se přímo nebo nepřímo vztahuje k jejich kariérním cílům. Jen 45.3% pracuje pouze „pro peníze“.

Co na to novináři a média? Fenomén dneška: Nedospělí dospělí. Mladí odsouvají dospělost. Hranice životních etap se rozmazaly. Mladí Češi se bojí dospělosti. Může za to krize. "Party generace" odmítá dospět. Chtějí peníze a klid. Nechceme stát na vlastních nohou, shodují se mladí lidé. Mladí a zmatení.

Co na to rodiče? „Dnešní mladí lidé, to nemají vůbec jednoduché, řekla bych, že to mají složitější než to měla naše generace. Když si cílevědomě jdou za tím čeho chtějí dosáhnout a jsou vytrvalí, tak si vyplní své cíle. Já věřím, že i moje dcera to dokáže a připadá mi, že je cílevědomější a zodpovědnější než jsme byli my v jejím věku.“ (matka naší respondentky, 53 let) „Mám ho rád a som hrdý na to čo robí.“ (otec našeho respondenta, 46 let)